موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی
18845
۰۵ تیر ۱۳۹۶

توصیه‌های مهم برای رفتار صحیح با نوجوان

اگر در خانه‌تان یک نوجوان داشته باشید حتماً متوجه می‌شوید که برخورد با نوجوان چقدر سخت‌تر از تربیت کودک است و چه ظرافت‌هایی دارد که اگر به آنها واقف نباشید ممکن است کار شما و فرزند نوجوانتان را به راه‌های باریک بکشاند.

به گزارش کودک پرس، نوجوان‌ها به خاطر توفان تغییرات جسمی و روحی که درگیرشان کرده، واقعاً موجودات حساس و سخت پیش‌بینی شونده‌ای هستند. بنابراین در برخورد با فرزند نوجوانتان این توصیه‌های تربیتی را به کار ببندید:
نصیحت نکنید
این مورد، برای همیشه صدق نمی‌کند؛ در واقع باید بگوییم که سعی کنید تا حد ممکن فرزندتان را نصیحت نکنید. چون اگرچه نصایح شما به نفع فرزند نوجوانتان است، ولی او در این سن و سال هر چیزی را به نصیحت شنیدن ترجیح می‌دهد؛ خصوصاً تجربه کردن چیزهایی که شما او را از آنها منع می‌کنید. نوجوان ترجیح می‌دهد به جای شنیدن حرف بزند، پس کمتر نصیحت کنید و تا وقتی لازم نشده، از امر و نهی و مقایسه و گفتن راه و چاه خودداری کنید.
به فرزندتان توجه کنید
خیلی مهم است که به فرزند نوجوان خود توجه کافی کنید، توجه کافی یعنی دیگر مثل بچگی‌هایش نیاز نیست خیلی مراقب او باشید و درست مثل یک بزرگسال با او رفتار کنید و از دور مراقبش باشید.
گوش شنوا داشته باشید
همانطور که گفتیم نوجوان دوست دارد حرف بزند. او با حرف زدن آرام می‌شود و به شناخت کافی از خودش می‌رسد. هر قدر نوجوان بیشتر حرف بزند، دوره نوجوانی را با سلامت بیشتری می‌گذراند و هر قدر ساکت‌تر باشد، احتمال انفجار ناگهانی او بیشتر است. پس در مقابل نوجوانتان ساکت باشید، به او فرصت دهید صحبت کند. با عجله حرفش را قطع نکنید و نظرتان را نگویید.
دوستانه برخورد کنید
وقتی فرزندتان به نوجوانی می‌رسد، باید از جایگاه والد سختگیر و امر و نهی‌کننده کمی فاصله بگیرید و دوست او باشید. از موقعیت‌های غیررسمی برای برقراری ارتباط استفاده کنید، با فرزندتان شوخی کنید و به او امکان دهید در حد اعتدال با شما شوخی کند و راحت باشد و حرف دلش را بگوید.
صبور باشید
در این دوران فرزندتان زیاد عصبانی می‌شود و برخوردهای تند زیادی از او خواهید دید. پس سعی کنید برای آرام ماندن اوضاع کمی خونسردتر باشید. در مقابل حرف‌هایش جبهه نگیرید و طوری برخورد کنید که اولاً او به شما اعتماد کند و دوست داشته باشد برایتان حرف‌هایش را بگوید و ماجراهایش را تعریف کند و ثانیاً از رفتار موقر و صبور و بالغانه شما طرز برخورد را یاد بگیرد و مهارت ارتباطات بین فردی‌اش را ارتقا بخشد.

منبع: ایران بانو

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار