18544
۳۱ خرداد ۱۳۹۶
محمدرضا توکل صدیقی خبر داد؛

بخش کودک و نوجوان باغ کتاب تهران راه‌اندازی شد

به اين ترتيب آن گروه كثير از كتاب‌هايي كه هر سال فقط ١١ روز در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران فرصت برخورداري از اين امكان را داشتند، بعد از اين در طول سال يعني ٣٦٥ روز به اين فرصت دست پيدا مي‌كنند.

به گزارش کودک پرس،  محمدرضا توكل صديقی رئیس هیات مدیره شرکت «دنیای ماه پیشونی» در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گذاشته، درباره پروژه باغ کتاب توضیح‌هایی ارائه کرده است.

متن یادداشت وی به این شرح است: ارديبهشت ١٣٨٩ جناب علی‌اکبر اشعري در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از من دعوت كرد نشستي با حضور دوستان و همكاران صاحب نظر براي مشاوره جهت راه‌اندازي بخش كودك و نوجوان باغ كتاب تشكيل دهيم. مجموعه باغ كتاب در محوطه غربي كتابخانه ملي ايران در ضلع شمالي بزرگراه همت احداث شده است كه از ٦٠ هزار مترمربع بنا و ٢٠ هزار متر مربع بام سبز برخوردار است.

هئيت مديره انجمن با توجه به محدوديت قابل توجه ويترين عرضه و فروش كتاب كودك و نوجوان در سطح كشور و رسالت‌اش در توسعه فرصت و فضاي فروش در اين حوزه با عزم جدي از اين دعوت استقبال كرد و جلسه‌هایی را براي تدوین طرح‌های پیشنهادی و بازدید از مراحل ساخت و ساز پروژه باغ کتاب ترتیب داد. سپس كارگروهي پنج نفره شكل گرفت. جلسه‌های هفتگي اين كارگروه فرصتي براي هم‌افزايي و تدوين پيشنهادهايي براي طراحی مفهومی کلی و ارائه پیشنهاد برای راه‌اندازی بخش كودك و نوجوان باغ كتاب بود. ابتدا طرح اولیه‌ای به منظور ايده‌پردازي برای طراحی بخش کودک و نوجوان تدوین شد که در مراحل بعدی بسیار راهگشا بود.

فكر مي‌كنم در سال ١٣٩١ نمایندگان هيات مديره قبلي اتحاديه ملاقاتي با جناب علی‌اکبر اشعري براي همكاري در راه‌اندازي بخش فروشگاه كتاب بزرگ‌سال باغ كتاب داشتند. در پي اين ملاقات جلسه‌اي با حضور اعضايي از دو هيئت مديره اتحاديه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و تعاوني ناشران تهران تشكيل شد و محسن طائب و بنده تمام تجربه‌‌های دوسال همکاری در پروژه باغ كتاب را در اختيارشان قرار داديم و پيشنهاد كرديم كه مثل ما كارگروهي دراتحاديه تشكيل دهند و روي پروژه بخش بزرگ‌سال كار كنند تا به يك طرح اجرايي برسند. اينكه چرا كاري انجام نشد من بي‌اطلاعم.

بخش كودك و نوجوان باغ كتاب شامل عرصه‌اي چهار هزار متر مربعي است كه در بال شمالي باغ كتاب قرار گرفته است. از طرفی انجمن دوبار اقدام به راه‌اندازی مرکز پخش کتاب کودک کرده بود. از آن مهمتر انجمن از اوایل تدوین طرح پروژه شهر کتاب و راه‌اندازی آن (۱۳۷۳و۱۳۷۴) پای ثابت کار بود ولی متاسفانه این تجربه‌ها با وجود فعالیت‌های درخشان، به دلایلی عمدتا غیر تجاری و بیشتر به دلیل فقدان تجربه کار جمعی به سر انجام ماندگاری نرسید. به همین دلیل مدت‌ها بود که ایده راه‌اندازی یک شرکت سهامی خاص متشکل از اعضای داوطلب موضوع بحث داخل انجمن بود.

تقریبا هم زمان با توقف تجربه دوم نمایشگاه فروش و مرکز پخش اعضای انجمن، اولین جلسه هیئت موسس شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری «دنیای ماه پیشونی» در تاریخ یکم آذر ماه ١٣٩١ برگزار شد. متعاقبا در زمستان ۱۳۹۱ هیئت مدیره شركت انتخاب شدند و حتی مبلغی محدود برای امور تدوين اساسنامه و مشاوره حقوقی به‌عنوان تن‌خواه راه‌اندازی از اعضای هیئت موسس جمع‌آوری شد.

هیئت مؤسس شرکت متشکل از شرکت تعاونی انجمن به عنوان شخصیت حقوقی و‌دوازده شخص حقیقی كه همه از ناشران كتاب كودك و نوجوان بودند – از جمله من که در آن موقع سمتی در هیات مدیره اتحادیه نداشتم – کار تدوین اساسنامه و انتخاب نام و مراحل ثبت شرکت را آغاز کردند. قرار شد تا شکل‌گیری و وفاق آراء و نظرها و آمادگی اعضاء برای پرداخت سهام و اجماع بر نحوه شروع فعالیت، کار ثبت رسمی و نهایی شرکت به تعویق بیافتد. بالاخره کار ثبت رسمی شرکت با درج در روزنامه رسمی در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ به نتیجه رسید. در این مدت ایده‌های متنوعی مطرح و پیگیری شد. به عنوان مثال ایده تاسیس برند فروشگاه‌های زنجیره‌ای کودک و نوجوان طی جلسه‌های پیاپی مطالعه و تدوین شد ولی به ثمر ننشست تا اینکه پروژه باغ کتاب که با سختی پیش می‌رفت به مرحله نهایی و واکذاری نزدیک شد. به طور طبیعی انجمن از کاندیداهای راه‌اندازی بخش کودک بود. مدیریت محترم باغ کتاب طی نامه‌ای در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۵ اعلام کردند در صورتی که انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان طرف قرارداد باشد امکان اخذ مجوز ترک تشریفات مزایده ممکن است و در غیر این صورت تشریفات قانونی مزایده با حضور بازرس قانونی انجام خواهد شد. اما انجمن به چند دلیل ترجیح داد که اعضا در شرایط برابر با سایر رقبای احتمالی و به شکل شرکت سهامی خاص در مزایده شرکت کنند و این نظر را به طور رسمی اعلام کرد.

نهایتاً مدیریت باغ کتاب پس از برگزاری مزایده قانوني با حضور نمايندگان بازرسي شهرداري تهران، شرکت «دنیای ماه پیشونی» را با توجه به طرح و اطلاعات ارائه شده و نیز سایر شرایط حضور در مزایده – از جمله ارائه یکصد و پنجاه میلیون تومان ضمانت‌نامه بانکی به عنوان پیش پرداخت شرکت در مزایده – برنده اعلام کرد و آمادگی‌اش را برای عقد قرارداد با «دنیای ماه پیشونی» طی نامه‌ای رسمی ابلاغ کرد.

مزيد اطلاع دوستان اينكه انجمن یا هیچ یک از اعضای آن در مزایده بخش بزرگ‌سال شرکت نکردند. این در حالی بود که نامه مزایده برای چند ناشر مطرح عمومی ارسال شده بود و تا آن‌جا که می‌دانم چند متقاضی نيز براي قرارداد بهره‌برداري از بخش بزرگ‌سال براي نشرشان اقدام كردند كه منجر به عقد قرارداد نشد و در نهایت نشر شهر مديريت اين بخش را به عهده گرفت.

 

شركت «دنیای ماه پيشوني» پس از تنظيم قرار داد با نشر شهر طي فراخواني از تمام ناشران كودك و نوجوان كشور دعوت كرد كه در صورت تمايل نمونه كتاب‌هاي‌شان را جهت عقد قرارداد و عرضه در باغ كتاب ارسال كنند كه تاكنون از ٢١١ ناشر حدود 17 هزار عنوان كتاب دريافت شده (نه ١٧٠٠٠ جلد) و پس از تجهيز فروشگاه در وسعت چهارهزار متر مربع در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفته است. رويدادي بي‌نظير در حوزه كتاب كودك در سطح كشور كه به هر عنوان كتابي كه در اين حوزه منتشر مي‌شود اجازه حضور در ويترين و ديده شدن داده شود.

فرصتي كه بخش عظيمي از آثار منتشره اين حوزه متاسفانه از آن محروم هستند و بسياري از ناشران كتاب كودك معني اين محروميت را سال‌ها با پوست و گوشت خود احساس كرده‌اند.

به اين ترتيب آن گروه كثير از كتاب‌هايي كه هر سال فقط ١١ روز در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران فرصت برخورداري از اين امكان را داشتند، بعد از اين در طول سال يعني ٣٦٥ روز به اين فرصت دست پيدا مي‌كنند.
از دوستان عزيز دعوت مي‌كنم از بخش كودك و نوجوان باغ كتاب كه اكنون داير است بازديد كنند و همكاران خود را از راهنمايي و مشورت‌هاي دلسوزانه‌شان بهره‌مند سازند.
سهامداران شرکت همه ناشران كتاب كودك هستند كه در مرحله نخست از ميان اعضاي انجمن براي خريد سهام دعوت شده‌اند و انشاءالله در آينده و به تدريج از ساير ناشران فعال حوزه كودك نيز دعوت خواهد شد. هزينه‌هاي شركت توسط سهامداران تأمين شده و از هيچ‌گونه كمك و يارانه و تسهيلات ويژه یا غیرویژه‌اي استفاده نشده است.

آن‌هايي كه حضور دو تن از اعضاي هيئت مديره اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران را در هيئت مديره شركت دنیای ماه پيشوني سوء استفاده و تخلف تلقی مي‌كنند آيا از موضوع پكا بي‌خبرند و يا اينجا هم پاي قضيه خودي و غير خودي در ميان است. جاي تأسف است صنفي كه بايد الگوي رفتار مدني و فرهنگ‌سازي در جامعه باشد، اسير فضاي اتهام زني و تخريب عده‌اي افراد تندرو شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار