موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
181082
۲۲ مهر ۱۳۹۷
پای حرف‌های حسین تولایی؛

از فهرست مونیخ تا خاک خوردن کتاب‌ها در راه نشر

حسین تولایی می‌گوید: چهار مجموعه شعر دارم که چهار سال است در دست ناشران به دلایل مختلفی خاک می‌خورند. نشر آثار کودک و نوجوان وضعیت ناگواری دارد؛ هرچند با توجه به گران شدن قیمت کاغذ، ناشران هم حق دارند.

به گزارش کودک پرس ، شاعر مجموعه «احتیاط کنید! پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند»، کتابی که امسال در فهرست «کلاغ سفید» کتابخانه بین‌المللی کودکان مونیخ قرار گرفت، اظهار کرد: وضعیت استعداد و خاقیت نویسندگان و شاعران آثار کودک و نوجوان خیلی خوب است، اما نشر کتاب‌های کودک و نوجوان وضعیت ناگواری دارد.

تولایی درباره این مجموعه شعر خود گفت: «احتیاط کنید! پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند»، مجموعه‌ای از ۲۴ شعر سپید است که از فضاهای مختلفی برای این شعرها استفاده شده و یک مضمون واحد ندارند؛ از طبیعت، زندگی، موضوعات اجتماعی و … در این کتاب استفاده شده‌ است.

این شاعر کودک و نوجوان در پاسخ به این‌که چگونه میان مخاطبان کودک و نوجوان که معمولا به شعر موزون راغب‌ترند با شعر سپید ارتباط برقرار کرده‌اید گفت: من در حین سرودن شعرهایم، مخاطبانم را کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان در نظر می‌گیرم که اهل خواندن شعر و داستان و آشنا به شعر هستند.

او با بیان این‌که در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان داشته‌ایم بیان کرد: در این سال‌ها چهره‌های خیلی خوبی معرفی شده‌اند و از نظر کمی هم تعداد زیادی از نویسندگان و شاعران در این حوزه فعالیت می‌کنند که در عرصه‌های بین‌المللی دیده شده‌اند. دو سال پی در پی است که فرهاد حسن‌زاده کاندیدای جایزه‌های آسترید لیندگرن و هانس کریستین اندرسن شده و این برای کشور ما افتخار است. جوان‌ترها هم فعالیت خوبی داشته‌اند.

 

حسین تولایی معرفی کتابش در فهرست «کلاغ سفید» کتابخانه بین‌المللی کودکان مونیخ را اتفاق خوشایندی تلقی کرد و گفت: شاید بزرگترین اتفاقی‌ که می‌توانست برای کتاب‌های من بیفتد همین بود. به‌هر حال دیده‌شدن در یک عرصه جهانی آرزوی هر نویسنده و شاعری است و من هم خیلی خوشحالم و امیدوارم برای همه شاعران و نویسندگان چنین اتفاقی بیفتد؛ این‌که یک اثر در جهان دیده می‌شود خیلی اتفاق خوبی‌ است؛ هم در ذهن مولف و هم در ذهن جامعه ادبیات کودک و نوجوان ایران، چرا که نگاه‌ دنیا به ما تغییر پیدا می‌کند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار