موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
178666
۰۹ مهر ۱۳۹۷
به بهانه درگذشت کارگردان «شوق پرواز»؛

ماجرای نامه نوجوان ۱۳ ساله به یدالله صمدی

مرحوم یدالله صمدی، ازجمله کارگردان‌هایی بود که در سال‌های پس از انقلاب مسیر مثبتی را در فیلمسازی در پیش گرفت. وی با اینکه معمولا فیلم‌های کمدی و ملودرام می‌ساخت، اما هیچ گاه دچار ابتذال نشد. همچنان‌که فیلم‌هایی چون «معجزه خنده»، «دو نفر و نصفی»، «آپارتمان شماره ۱۳» ازجمله کمدی‌های ماندگار در سینمای ایران هستند. اما بدون تردید، اوج‌گیری یدالله صمدی با سریال «شوق پرواز» بود. چراکه نام وی را در ردیف معدود فیلمسازهایی قرار داد که افتخار به تصویر کشیدن زندگی یکی از اسوه‌های تاریخ انقلاب ، یعنی شهید عباس بابایی را پیدا کرد.

به گزارش کودک پرس ، کار ساخت سریال «شوق پرواز» از این نظر مهم بود که بازنمايي زندگی فرماندهان و سرداران شهید در آثار سينمايي و تلويزيوني يكي از بهترين روش‌ها براي انتقال فرهنگ و ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس به نسل‌های مختلف جامعه است. «شوق پرواز» نیز روایتگر زندگی سرلشکر خلبان عباس بابایی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که به هنگام بازگشت از یک مأموریت برون‌مرزی، هدف اصابت گلوله پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نایل آمد. این مجموعه تلویزیونی در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از دوران کودکی تا لحظه شهادت عباس بابایی را نمایش داد.
بدون تردید تولید سريال «شوق پرواز» قدم بسيار بزرگي براي ترويج فرهنگ و ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس در جامعه و همچنين آشنا نمودن مردم با يكي از شهداي دلاور اين عرصه محسوب می‌شود. اميد است موفقيت از پيش معلوم اين مجموعه عامل تلاش بيشتر سينما و تلويزيون كشورمان براي توليد فيلم‌ها و سريال‌هايي درباره شهيدان شود.

خود صمدی در مراسم بزرگداشت شهید بابایی که 17 مرداد سال 94 در فرهنگسرای فردوس برگزار شد گفته بود: «یکی از اهداف بزرگم در این سریال این بود که نسل امروز و جوان را به تلویزیون بکشانم و از طریق رسانه ملی این شهید بزرگ را به جوانان مملکتم معرفی کنم و وقتی که مخاطبان جوانم در زمان پخش این سریال را از طریق شبکه اول می‌دیدم کلی انرژی می‌گرفتم.»

وی در همین مراسم، تأثیر سریال «شوق پرواز» روی یک نوجوان را این گونه بیان کرده بود: «در هنگام پخش این سریال از تلویزیون، نوجوانی پیام فرستاده بود که در خانواده‌ای فاقد اعتقادات مذهبی زندگی می‌کند اما پس از آشنا شدن با شهید بابایی در سریال «شوق پرواز» نمازخوان شده است.»

متأسفانه پس از «شوق پرواز» به خاطر مشکلات مالی صداوسیما دیگر شاهد تولید سریال بزرگی درباره فرماندهان و سرداران دوران دفاع مقدس نبودیم. این درحالی است که جامعه امروز ما بیش از هر زمانی تشنه آموختن از شهدا و اسوه‌های انقلاب است.

 

 

 

 

منبع: کیهان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار