موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
176782
۳۱ شهریور ۱۳۹۷
سعیدی:

داستان‌های ملی و ایرانی حلقه گمشده در حوزه کتاب کودک و نوجوان

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نسل امروز خالی از داستان‌های ملی و ایرانی و روایات گذشتگان است.

به گزارش کودک پرس ، محمد اسماعیل سعیدی در خصوص وضعیت کتاب کودک و نوجوان در کشور گفت: یکی از اشکالاتی که در حوزه کتاب کودک و نوجوان در کشور وجود دارد، انتخاب آسان ترین راه که آن کپی برداری از نسخ خارجی در این حوزه است در حالیکه داستانی، قصه های کتبی و شفاهی فارسی، مجموعه بسیار نفیسی است که دارای ظرفیت بالایی است.

 

داستان های خارجی با فرهنگ ایرانی مطابقت ندارد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهم ترین نکته ای که در حوزه ادبیات داستانی باید به آن توجه داشت، تناسب آن با فرهنگ، ذائقه، آداب و رسوم و عقاید ما است که می تواند با نیاز جامعه همسان باشد ولی متاسفانه داستان ها و رمان های خارجی که با هیچ یک از ذائقه های ایرانی تناسب ندارد، بیش از اندازه وارد بازار شده و می تواند بر فرهنگ کشور تاثیرات مخرب بگذارد.

 

عدم حمایت دولت از ناشران حوزه داستان های ایرانی

وی ادامه داد: در کشور از کسانی که در حوزه کتاب کودک و نوجوان وارد شده و به دنبال ترویج داستان های ایرانی هستند، حمایت صورت نمی گیرد و به تبع آن نیز هیچ گونه تشویقی نیز در این خصوص صورت نمی گیرد.

 

فیلم های ساخته در کشور بر پایه داستان های خارجی

این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: یکی از اشکالات موجود در این حوزه، استفاده از داستان های خارجی در فیلم ها و سریال های ایرانی می باشد ؛ درحالیکه برای ساخت آنها می توان مبنا را داستان های ملی و ایرانی قرار داد که در کشور باید به آن توجه کرد و بتوان با استفاده از ظرفیت آنها، بر ارتقای فرهنگ کشور اثر گذار بود.

سعیدی گفت: بسیاری از داستان ها و قصه ها در حوزه ادبیات داستانی کشور مورد بی توجهی مسئولین و متولیان امر قرار گرفته و این ضعف بسیار بزرگی است که در گذر زمان می توان اثر مخرب خود را بر جامعه بگذارد و باعث فراموشی تاریخ و ادبیات کشور شود؛ بنابراین در وهله اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کمک متخصصین حوزه ادبیات داستانی تمام آثار داستانی از قبیل شفاهی و نوشتاری را جمع آوری کرده و در مجموعه هایی نفیس به جامعه عرضه کنند.

 

توجه به انتقال داستان های ملی ایرانی در کنار جابجایی نسل ها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید این نکته را مورد توجه قرار داد که نسل در کشور در حال جابجایی است و نسل امروز خالی از روایت ها و داستان های گذشته است درحالیکه سینه نسل گذشته، از داستان های ملی و ایرانی و قصه های گذشتگان کشور پر است؛ بنابراین حمایت از ناشران و نویسندگان این حوزه باید در دستور کار وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد./

 

 

 

 

منبع: خانه ملت

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار