172898
۰۵ شهریور ۱۳۹۷

وقتی نان‌آوران کوچک پا به توپ می‌شوند

نان‌آوران کوچک کار طی چند روز در رقابت‌های فوتبالی حاضر شدند که حدفاصل آنان با فقر، محرومیت و آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین سراسر کشور بود.

به گزارش کودک پرس ، تفسیر و پژوهش های خبری، لیگ فوتبال پرشین که طی روزهای گذشته در زمین چمن دانشگاه شهید بهشتی با حضور نونهالان ونوجوانان حاشیه نشین از سراسر کشور با شعار «قهرمانان بزرگ: نان آوران کوچک» برگزار شد، روز جمعه دوم مردادماه به ایستگاه نهایی خود رسید؛ مسابقاتی که با استقبال قابل توجهی از سوی خانواده ها روبرو شد و چهره های ورزشی چون «علیرضا فغانی» داور بین المللی و نماینده کشورمان در جام جهانی روسیه در آن حاضر شدند.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت اختامییه لیگ پرشین که به همت جمعیت خیریه امام علی (علیه‌السلام) برگزار شد، با «میثم واحدی» مسوول بخش ورزش این سازمان مردم نهاد دانشجویی و «محیا واحدی» عضو هیئت مدیره جمعیت در خصوص ویژگی های این رقابت های ورزشی و نیز تاثیرات اجتماعی ورزش بر کودکانِ در معرض آسیب گفت وگو کرد.

میثم واحدی درباره لیگ امسال و پیشینه آن اظهار داشت: چهارمین دوره لیگ پرشین، بزرگترین رویداد کودک و نوجوانان محلات حاشیه نشین کشور است. بچه ها امسال از سراسر کشور در مرحله مقدماتی در 44 تیم حضور پیدا کردند و24 تیم به مرحله نهایی رسیدند. آنان از دور افتاده ترین نقاط محلات حاشیه به عنوان مثال از منطقه سرباز سیستان و بلوچستان، از نقاط مرزی کردستان، از شیراز، آمل، ساری، مشهد، بوشهر، محلات حاشیه تهران و … در مسابقات شرکت کردند. سابقه فعالیت های ورزشی جمعیت به بیش از 10 سال پیش برمی گردد. در سال 1385 اولین تیم فوتبال در محله فرحزاد تهران شکل گرفت. با توسعه ورزش در محلات حاشیه، کودکان و نوجوانان به طور مستمر خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی و مددکاری دریافت می کردند و تیم های ورزشی هم در محلات شکل گرفت. خلا ورزش در محلاتی که کودکان در معرض آسیب های اجتماعی و خانواده ها در فقر و محرومیت هستند از طریق لیگ پرشین پر شده است.

او افزود: این رقابت ها فرصتی را برای کودکانی فراهم کرده که در مسیر زندگیشان انتخابی جز خشونت و بزه در مقابل خود نمی بینند. ورزش کمک می کند این فرصت و انتخاب سالم در راه بچه ها قرار گیرد تا از این طریق خودباوری، انگیزه و هویت سالم در آنان ایجاد شود. در مناطق محروم، تاثیرگذاری ورزش از هر نوع مددکاری و روانشناسی بیشتر است. در این سال ها در محلات دروازه غار، فرحزاد، خاک سفید و حاشیه نشین ها شاهد آسیب هایی نظیرعتیاد هستیم. بچه هایی که زندگی شان با سختی و محرومیت همراه است، ورزش به آنان خودباوری و انگیزه داده است که در مسیر سالم قدم بردارند. از طریق ورزش کودکانی که ترک تحصیل کرده اند و محروم از تحصیل بوده اند دوباره به مدارس بازگشته اند و ممکن است که کمتر سراغ خلاف بروند.

او درباره تاثیرات رقابت هایی از این دست بیان داشت: نمونه های زیادی از اشتیاق کودکان را می بینیم که مسیر زندگیشان تغییر کرده است. مثلا یکی از بچه های کرمانشاه از وقتی وارد لیگ پرشین شده دستکش دروازه بانی را در رختخواب هم از خودش جدا نمی کند. کودکانی که از سیستان و بلوچستان و از مناطق محروم در ورزشگاه حضور دارند، اولین بار در لیگ پرشین زمین چمن طبیعی را از نزدیک دیده اند. این بچه ها در جایی زندگی و تمرین می کنند که هیچ ساختار ورزشی در آنجا وجود ندارد. لیگ پرشین برای این است که ما بتوانیم صدای اعتراض کودکانی باشیم که فرصت برابر برای ورزش کردن و تحصیل ندارند.

میثم واحدی درباره اهداف و انگیزه های مسابقات گفت: از مهمترین هدف های ما تاکید بر صلح و همگرایی بین اقوام است. ما یک ایران کوچک در قالب تیم های پرشین در لیگ داریم و این لیگ به طور عینی و عملی، الگویی برای فضای ورزشی کشور را دنبال می کند که همه اقوام فارغ از تفاوت های فرهنگی با هم بازی کنند. در واقع، ورزش به نزدیک شدن اقوام به یکدیگر کمک کرده است. حضور زنان و خانواده ها نقطه عطفی در مسابقات بوده که در فرهنگ سازی و ایجاد آرامش در ورزشگاه حضوری تاثیرگذار داشتند در حالی که امروز شاهد خشونت ها و ناآرامی هایی در فضای ورزشگاه های کشور هستیم.

محیا واحدی نیز اظهار داشت: مسوولان باید الگو و راهکار ترویج ورزش در محلات را ببینند و حتی بازیکنان فوتبال و سایر ورزش ها به این مسیر و فضا سوق پیدا کنند.

او درباره مشکلات شان گفت: ما از سال اول به درهای بسته خوردیم و حتی نمی توانستیم زمین فوتبالی را برای یک هفته در اختیار داشته باشیم تا مسابقات لیگ برگزار شود. یکی از مشکلات این است که بسیاری از اماکن ورزشی خصوصی سازی شده اند و این معضلی شده است تا سازمان های مردم نهاد و کودکان مناطق محروم امکان دسترسی به اماکن ورزشی را نداشته باشند.

وی ادامه داد: امسال بعد از چهار سال به این لیگ توجه شد که مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران به همراه چند تن از بازیکنان پرسپولیس به ورزشگاه آمدند و مسابقات ما را از نزدیک تماشا کردند. مسئله مهم دیگر این است که در ساختار ورزشی کشور این فرصت برای همه بچه ها فراهم شود که با استعدادیابی در تیم های ملی و باشگاه های رسمی کشور وارد شوند. واقعا در این حوزه نیاز است که کار رسمی و فرایند محور در محلات صورت گیرد. ما تلاش کرده ایم ورزش را در محلات حاشیه نشین زنده کنیم و با صدای بلند هم اعلام می کنیم که با رشد توزیع مواد مخدر در این مناطق مسوولان باید این الگو و راهکار را ببینند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار