172364
۰۳ شهریور ۱۳۹۷
در ششمین نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی-اسلامی؛

گرایش کودکان و خانواده‌ها در نمایشگاه ایران‌نوشت به چه طرح‌هایی بوده است

ششمین نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی – اسلامی در حالی مشغولی برگزاری‌ست که برخی طرح‌ها نظر خانواده‌ها و کودکان را بیشتر به سمت خود جلب کرده است.

به گزارش کودک پرس، ششمین نمایشگاه ایران نوشت چند روزی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برپا شده است؛ ویژگی اصلی این نمایشگاه، توجه ویژه به لوازم التحریر ایرانی – اسلامی است و امسال بیش از هزار محصول جدید هم به این نمایشگاه وارد شده است.

نمایشگاه در ۵۰۰۰ متر مربع در دو طبقه واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب برپا شده است و حدود ۱۰۰ تولید کننده در این نمایشگاه حضور دارند. در حال حاضر ۷۰ درصد بازار لوازم التحریر ایران در دست تولیدکنندگان خارجی است و تنها ۳۰ درصد آن به تولیدکنندگان داخلی لوازم التحریر اختصاص دارد اما همین ۳۰ درصد تولید کنندگان داخلی تلاش دارند تا لوازم التحریر مناسب، زیبا و با کیفیت ارائه کنند هر چند که گران شدن ارز تا حدودی بر روند فعالیت آنها تأثیر گذاشته است. نمایشگاه آنطور که انتظار می‌رود شلوغ نیست اما استقبال هم کم به نظر نمی‌رسد؛ غرفه‌داران امیدوارند در روزهای تعطیلات بازار خرید گرم‌تر شود.

 

خانواده‌ها در حال تماشا و خرید لوازم التحریر مورد نیازشان هستند؛ مادری  که دفترهایی با نقوش ساده خریداری کرده و دست دختربچه حدود ۶ ساله را در دست دارد، اولین مخاطبمان است. وی که مادر یک پسر کلاس پنجمی و دوقلوهای پیش‌دبستانی است، گفت: «به نظرم این دفترها محکم‌تر از دفترهای دیگر بودند. دوست دارم جنس ایرانی بخرم و برای همین به این نمایشگاه آمدم البته به نظرم قیمت‌ها نسبت به مغازه‌ها فرقی ندارد».

این مادر، از کیفیت طرح‌های کوله پشتی‌ها گلایه کرد و افزود: «طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را جذب کند اما برخی طرح‌ها این ویژگی را ندارند». پدر یک دانش‌آموز دوم دبستانی نیز از اینکه ورود کالا و نمادهای خارجی به مدارس ممنوع شده است، ابراز خشنودی کرد و گفت:« به نظرم این موضوع گام بسیار خوبی برای فرهنگ‌سازی خرید کالای ایرانی است اما نباید در حد شعار باشد و باید اجرایی شود». در دست دختر وی که تینا نام دارد، دفاتری با نقوش ساده است؛ وقتی از تینا پرسیدم «چرا دفترهای ساده را انتخاب کردی؟» گفت: «خانم معلم‌مان می‌گوید که باید دفترهایمان را جلد کنیم و هر تصویری که بگیریم فرقی نمی‌کند».

 

روز افتتاحیه نمایشگاه ایران نوشت یعنی بیست و سوم مردادماه، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این نمایشگاه حضور یافت و و تصریح کرد: «کشور ما بیش از هر کشوری دارای قهرمان در عرصه‌های مختلف است و ما نیاز به الگوسازی از سوی کشورهای خارجی نداریم». وی گفت: «استفاده از کالای ایرانی در بوفه مدارس و فروشگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش از اقدامات است و ما اعلام کردیم به هیچ عنوان در فروشگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش نباید کالای خارجی عرضه شود».

بطحایی همچنین به ایجاد سامانه‌ای برای معرفی کالای با کیفیت و استاندارد ایرانی و خانواده‌های اشاره کرد و ادامه داد: «باید نمایشگاه دائمی در آموزش و پرورش داشته باشیم زیر دسترسی به کالای ایرانی سخت است اما کالای خارجی به وفور مشاهده می‌شود». اما در گوشه‌ای از نمایشگاه، امیرصدرا که کلاس سوم دبستان است، حضور دارد؛ او کوله پشتی که خریده است را نشان داد و گفت:«من کوله پشتی ساده را بیشتر دوست دارم».

محمد جعفر کبریایی قائم مقام اجرایی نمایشگاه ایران نوشت اظهار داشت: «به نظرم نسبت به سال گذشته استقبال مردم بهتر است و علتش نیز این است که امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و مردم نیز واقعاً دوست دارند که از کالای ایرانی حمایت کنند».

وی استقبال از شخصیت‌های «فیلشاه» را نسبت به سایر شخصیت‌های موجود روی لوازم‌التحریر بیشتر عنوان کرد و افزود:«البته سایر شخصیت‌ها به خصوص شخصیت‌های شبکه پویا نیز مورد استقبال دانش‌آموزان بوده است». هرچند که مسئولان نمایشگاه ایران‌نوشت معتقدند شخصیت‌های کارتونی مورد استقبال مردم قرار گرفتند اما همچنان دفاتر با نقوش ساده در دستان مردم و تعداد زیادی از بازدیدکننده خودنمایی می‌کند. البته در کنار شخصیت های انیمیشنی فیلم‌های شاهزاده روم، فیلشاه و برنامه‌های شبکه پویا، طرح‌های دیگری نیز روی لوازم‌التحریر وجود دارد که آنها هم مخاطبان خوبی را جذب کردند که می‌توان به طرح‌های خانواده اسلامی – ایرانی، طرح چهره‌های شهدا و طرح چهره رهبر معظم انقلاب اشاره کرد.

نمایشگاه ایران نوشت در کنار فروش لوازم تحریر برنامه‌های دیگری نیز دارد به عنوان مثال در این نمایشگاه طرح جمع‌آوری کتاب‌های فرسوده، ضایعات کاغذ و روزنامه های باطله اجرا می‌شود و به ازای هر کیلو کاغذ به مراجعه کنندگان لوازم التحریر رایگان داده می‌شود.  بخشی از سالن امکان گریم صورت کودکان و عکاسی از آنها وجود دارد ضمن اینکه بخشی نیز پیش‌بینی شده است که در آن شخصیت های انیمیشن های مورد علاقه دانش‌آموزان در قالب عروسک و پوستر قرار دارد و بچه ها می‌توانند با آنها عکس یادگاری بگیرند. جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای دانش‌آموزان مناطق محروم دشتیاری از توابع سیستان و بلوچستان از دیگر غرفه‌های این نمایشگاه است که در قالب پویش «۱۰۰ برگ» لوازم التحریری رایگان برای دانش‌آموزان منطقه محروم دشتیاری تهیه می‌شود و هر کسی که علاقمند باشد در این طرح سهیم می‌شود.

 

اما در حاشیه نمایشگاه تم‌های تولد با رویکرد شخصیت‌های انیمیشن‌های ایرانی به فروش می‌رسد و نکته جالب اینکه به گفته فروشندگان این تم‌ها، شخصیت‌های «فیلشاه» مورد استقبال هم دانش‌آموزان دختر و هم دانش‌آموزان پسر است. نمایشگاه ایران نوشت تا دوم شهریور ماه ادامه دارد و به گفته سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی – اسلامی، «اگر استقبال همچنان ادامه داشته باشد یا در همه مکان یا در مکان دیگری نمایشگاه ادامه می‌یابد».

 

 

نمایشگاه لوازم تحریر ایرانی – اسلامی هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب آماده استقبال از مخاطبان است.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار