172108
۳۰ مرداد ۱۳۹۷

کتابخانه تخصصی انجمن ادبی کودک و نوجوان «صبا» در اهواز راه‌‌اندازی می‌‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، از راه‌اندازی کتابخانه تخصصی انجمن ادبی کودک و نوجوان «صبا» در اهواز خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، در پنجمین جلسه انجمن ادبی کودک و نوجوان «صبا» که در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: کتابخانه تخصصی ویژه‌ اعضای این انجمن با هدف دسترسی آسان کودکان و نوجوانان استان به کتاب‌ های تخصصی ادبیات در اهواز راه‌ اندازی می شود.

وی با تأکید بر اینکه کانون از انجمن ادبی کودک و نوجوان استان خوزستان از این اقدام حمایت جدی خواهد داشت، تصریح کرد: بر اساس برنامه ‌ریزی به عمل آمده بناست هر ماه این انجمن با حضور یکی از صاحب‌ نظران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان کشور برگزار شود.

وی با ابراز خرسندی از حضور خود در بین شاعران و ادب دوستان کودک و نوجوان خوزستان، افزود: با فعالیت و حضور کودکان و نوجوانان در این انجمن و ارائه آثار در خور و شایسته،  می توانیم این امکان را فراهم کنیم تا خوزستان همچنان که قبل از این هم در حوزه‌ ادبیات افتخارآفرینی کرده، بتواند این افتخارآفرینی ‌ها را ادامه دهد و فرصت‌ های تازه ‌تری را در ادبیات ایجاد کند.

کیانی، با اشاره به اینکه حجم بسیاری از فعالیت ‌های کانون در حوزه ادبیات است، تصریح کرد: انجمن ادبی صبا فرصت روشنی برای گرامی داشت کرامت شعر و شاعران است و امیدواریم بتوانیم با برنامه ‌ریزی دقیق و صحیح این فرصت را برای نوجوانان ادب ‌دوست و شاعر ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: ما انجمن ‌های متنوعی در سطح استان داریم اما به نظر من یکی از انجمن ‌هایی که می‌ تواند ساماندهی شده و مؤثر فعالیت خود را ادامه دهد و خروجی‌ های مناسبی هم داشته باشد، همین انجمن ادبی کودک و نوجوان «صبا» است چراکه در خوزستان تاکنون، انجمن ادبی کودک و نوجوان وجود نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سرودن شعر در دوران شکوفایی عشق، عقل و اندیشه را یکی از ویژگی ‌های شعر نوجوانان دانست و از نوجوانان عضو انجمن ادبی «صبا» خواست دریافت‌ هایشان از محیط پیرامون، بر اساس جوهره‌ ادبی و دریافت‌ های شاعرانه‌ ای که دارند، باشد.

این مدیرکل فرهنگی، همچنین از اعضا کودک و نوجوان شاعر و نویسنده خواست محیط‌ زیست را همچنان در آثارشان مدنظر قرار دهند و در کیفیت‌ بخشی به شعرشان از استعاره ‌ها و نمادهایی که ما در حوزه‌ ادبیات و جامعه‌ داریم، استفاده کنند که منجر به تولید آثاری در خور و شایسته شود.

وی به فعالیت ‌های مرکز آفرینش‌ های ادبی کانون اشاره کرد و ادامه داد: واحد ادبی کانون پرورش فکری خوزستان تولیدات خیلی خوبی داشته و در جشنواره ‌های مختلفی حائز رتبه شده که این امکان برای کودکان و نوجوانان نیز مهیاست و امیدوارم بتوانیم در این مجموعه ظرفیت‌ های بیشتری را فعال کنیم و یک گروه خوبی از شاعران کودک و نوجوان را در استان پرورش دهیم.

وی با اشاره به اینکه ادبیات داستانی در حوزه‌ آفرینش ‌های ادبی کانون مظلوم واقع ‌شده است، عنوان کرد: این مظلومیت به دلیل کم بودن مربی خاص و مرتب با حوزه ادبیات داستانی و یا کمتر آموزش دیدن مربیان است که امیدوارم این مشکل حل شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، اظهار کرد: ما برای حل این مظلومیت و حفظ منزلت ادبیات داستانی از ظرفیت ‌های بیرونی کانون استفاده می ‌کنیم و آثار داستانی خوبی را تولید کرده و در اختیار علاقه‌ مندان قرار خواهیم داد.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره شعر قیصر امین پور در نیمه دوم سال جاری در کانون خبر داد و ابراز کرد: به یاد داشته باشیم قیصر امین پور غیر از اینکه شاعر بزرگسال باشد شاعر کودک و نوجوان است و کتاب ‌های خوبی از وی در این حوزه چاپ شده است.

کیانی، قیصر امین پور را برای استان خوزستان یک فرصت دانست و خاطر نشان کرد: ما می ‌توانیم از این موقعیت بهره بگیریم و با حضور بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران جشنواره ‌ها و همایش ‌های خوبی را برگزار کنیم.

وی تأکید کرد: جهت ‌گیری‌ ها و کنش ما باید فرهنگی باشد تا ظرفیت‌ ها تبدیل به ساختن کنشگران فرهنگی خوب شود زیرا وقتی کنشگران فرهنگی خوب داشته باشیم هویت خوبی هم می ‌توانیم داشته باشیم.

وی اذعان داشت: برای اینکه بتوانیم هویت خود را ترمیم، بازسازی و به فرصت تبدیل و برای نسل بعدی این هویت را تعریف کنیم، نیاز به یک پشتوانه‌ به نام فرهنگ داریم، پس لازم است کودکان و نوجوانان مطالعات خود را در حوزه فرهنگ زیاد کنند تا جهت جدیدی به ذهن و ضمیر آنها بدهد و در این مسیر یاری ‌شان کند.

در ادامه این نشست 35 عضو انجمن ادبی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری خوزستان به خوانش آثار خود پرداختند و این آثار توسط کارشناسان و مربیان ادبی کانون نقد و بررسی شد.

زیباسازی شعر با آرایه‌ های ادبی، تصویرسازی‌ های نو و بدیع، رعایت مثلث اندیشه عاطفه و تخیل، رعایت محدوده‌ نظم و شعر و بهره‌ مندی از زبان طنز در چالش کشیدن دغدغه‌ های فردی و اجتماعی از جمله توصیه کارشناسان و مربیان ادبی کانون به اعضا ادبی کودک و نوجوان «صبا» بود که برای ارتقای نوشته‌ های بچه‌ها به آنها توصیه شد.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار