163297
۱۱ تیر ۱۳۹۷

شاخص بهبودی کودکان دچارسوء تغذیه درشهرستان مُهر ارتقا یافت

اجرای برنامه مشارکتی حمایتی تغذیه‌ای گروه‌های آسیب پذیر با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) و حوزه بهداشت و درمان در شهرستان مُهر موجب ارتقای شاخص بهبودی کودکان دچارسوء تغذیه در این شهرستان شده است.

به گزارش کودک پرس ، شاخص تعداد کودکان دچار سوء تغذیه بهبود یافته، معیاری است که روند تغذیه در کودکان زیر 5 سال و کمبود ریزمغذی ها دراین طیف جمعیتی را اندازه گیری و ارزیابی می کند.
کارشناس واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مُهر دراین زمینه گفت: سیر صعودی و ارتقای شاخص کودکان دچار سوء تغذیه در این شهرستان به کمک دریافت سبد غذایی،از سال 93 تا کنون مشهود بوده و مثبت ارزیابی شده است.

سکینه ابراهیمی با اشاره به اینکه سوء تغذیه یکی از مشکلات شایع در کودکان زیر پنج سال است گفت: از پیامدهای سوء تغذیه کودکان می توانیم به اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی، افت تحصیلی و افزایش هزینه های درمانی و مراقبت های پزشکی اشاره کنیم که بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه در بخش خصوصی و دولتی در پی دارد.
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یادگیری و افزایش موارد ابتلا به بیماری ها، پوکی استخوان و در نهایت کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی کودکان در بزرگسالی از دیگر پیامدهای سوء تغذیه است.

وی افزود: با توجه به ماهیت چند بعدی سوء تغذیه، دفتر بهبود تغذیه وزارت کشور، برنامه مشارکتی حمایتی تغذیه ای گروه های آسیب پذیر را از نیمه دوم سال 84 با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در سراسر کشور اجرایی کرده است و در شهرستان مُهر این برنامه با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) از سال 1393 تاکنون در حال اجراست.
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: وظایف گسترده شبکه بهداشت و درمان در اجرای این طرح شناسایی کودکان دچار اختلال رشد از سوی خانه های بهداشت و معرفی به واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان، ارجاع کودکان دچار سوء تغذیه به پزشک مرکز بهداشتی درمانی و یا کارشناس تغذیه است.

ابراهیمی گفت:برگزاری کلاس های آموزشی تغذیه صحیح کودکان زیر 6 سال ویژه مادران دارای کودک سوء تغذیه، کارکنان بهداشتی و امدادگران کمیته امداد امام خمینی(ره)،معرفی کودکان دچار سوء تغذیه شناسایی شده از سوی شبکه بهداشت و درمان به کمیته امداد امام خمینی(ره) برای مشخص شدن صلاحیت دریافت سبد غذایی از برنامه های اجراشده است.
وی ادامه داد: همچنین تَن سنجی کودکان زیر پوشش پیش از شروع طرح، تنظیم سبد غذایی کودکان با توجه به عادت های غذایی منطقه، نظارت بر توزیع سبد غذایی، پایش کودکان دریافت کننده سبد برای اندازه گیری شاخص بهبودی و ارسال گزارش عملکرد به واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را شامل می شود.

ابراهیمی با ابراز امیدواری از تداوم سیر صعودی و روند ارتقای شاخص تعداد کودکان دچار سوء تغذیه بهبود یافته به کمک دریافت سبد غذایی از نخستین سال اجرا تاکنون، درصد دستیابی به هدف این برنامه در شهرستان مهر را در سال های 93، 94، 95 و 96، به ترتیب 41 درصد، 65 درصد، 69 درصد و 87 درصد عنوان کرد.
وی بیان کرد:دلایل اصلی ارتقای این شاخص در شهرستان مُهر، برگزاری کلاس آموزشی ویژه مادران دارای کودکان سوء تغذیه، حضور کارشناس تغذیه در روستاهای محل سکونت کودکان زیر پوشش طرح برای مشاوره تغذیه، حضور پزشک مرکز در خانه بهداشت برای معاینه کودکان زیر پوشش، توزیع سبد غذایی در محل زندگی کودکان زیر پوشش و پایش منظم کودکان به صورت ماهیانه بوده است.

 

شهرستان مُهر در فاصله 350 کیلومتری جنوب شیراز در استان فارس است. مرکز این شهرستان، شهر مُهر است. این شهرستان از شمال و شرق به شهرستان لامرد محدود می‌شود، از شمال غرب به شهرستان فراشبند و خنج و از طرف غرب با شهرستان جم در استان بوشهر هم‌ مرز و از طرف جنوب و غرب نیز به شهرستان‌های پارسیان در استان هرمزگان و عسلویه در استان بوشهر امتداد دارد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار