162441
۰۶ تیر ۱۳۹۷

اعتیاد پایه و اساس همه آسیب‌های اجتماعی است/ ۸۰ درصد مواد مخدر دنیا در افغانستان تولید می‌‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین گفت: اعتیاد پایه و اساس همه آسیب‌های اجتماعی است که موجب کودک‌آزاری، سرقت، قتل و غیره می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، اردشیر صفاپور در همایش گفتمان سازی و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: اگر بخواهیم از آسیب های اجتماعی نام ببریم طلاق، کودک آزاری و غیره از جمله موارد است ولی آسیب اجتماعی که پایه و اساس همه اینهاست، اعتیاد و مواد مخدر است که موجب کودک آزاری، سرقت، قتل غیره می شود و در واقع اعتیاد همه آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

وی ادامه  داد: دشمن از طریق مواد مخدر جنگ نرمی را آغاز کرده که هستی خانواده ها را تهدید می کند و اگر کمک نکنیم نمی توانیم این بلای خانمان سوز را مهار کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین اضافه کرد: در بحث مواد مخدر نمی تواند گفت فقط دادگستری و نیروی انتظامی باید پاسخگو باشند، در کنار اینها ۲۰ دستگاه دیگر هم وجود دارد و آنچه در این بحث ضروری است گفتمان سازی و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است.

وی عنوان کرد: گفتمان اجتماعی شدن یعنی همه اقشار کمک کنند و هر قشری و فردی کمک و همراهی کند تا این آسیب اجتماعی را کاهش دهیم و یکی از سیاست هایی که در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با همکاری همه دستگاه پیگیری می شود، همین موضوع است.

صفاپور با اشاره به کشت بالای مواد مخدر در افغانستان توضیح داد: امروز بیش از ۸۰ درصد مواد مخدر دنیا در افغانستان تولید می شود و سطح زیر کشت این محصول هم روز به روز در حال گسترش است؛ افغانستان ۳۴ ولایت و استان دارد که ۲۴ استان به طور رسمی کشت مواد مخدر را دارند و دیگر استان ها هم تولید کمتر مواد مخدر را دارند.

وی اعلام کرد: از هر هکتار ۲۷ کیلوگرم ماده مخدر تریاک برداشت می شود و در سال ۲۰۱۷ افغانستان ۹ هزار تن تولید داشت که از این مقدار ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن به صورت هروئین خارج و صادر می شود و ما با این کشور ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی داریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین تأکید کرد: ۷۰۰  نوع مواد مخدر صنعتی در جامعه وجود دارد که این فناوری و عرضه محصول می تواند هستی و کیان خانواده را تهدید کند و باید کمک کنیم در مقابل این مواد مخدر آگاهی بخشی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در شیوع شناسی استان قزوین از مجموع ۳۱ استان کشور، حد وسط است به طوری که نه استان پاک بوده و نه استان آلوده است و باید بکوشیم رتبه خود را به سمت آخر این جدول بکشانیم که این امر نیازمند عزم جدی است.

صفاپور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال گذشته اقدامات متعددی داشتیم به طوری که اعتباراتی در بحث پیشگیری به دستگاه ها داده شد، در جلسه با دهیاران و شوراها حساسیت موضوع را مطرح کردیم و در واحدهای صنعتی هم برنامه های آموزشی داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه امسال آنچه در دستور کار داریم بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است که آن را جدی دنبال می کنیم و کلاس های آموزشی در پادگان ها، مراکز آموزشی و محلات را داریم، البته این اقدامات نمی تواند کفایت کند و باید تلاش شبانه روزی داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم این مهم را به نتیجه برسانیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین اعلام کرد: در هفته مبارزه مواد مخدر برنامه هایی به صورت نمادین برگزار می شود و ما اعتقاد داریم هر روز باید مبارزه کنیم و نباید این موضوع به این هفته بسنده شود و در واقع در این هفته می خواهیم نه به اعتیاد را به پررنگ تر به جامعه بگوییم.

وی تأکید کرد: رشد اعتیاد نشان می دهد در کشورهای مختلف عزم جدی در مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد ولی جمهوری اسلامی دارد به صورت جدی با این مقوله مقابله می کند و نزدیک ۴ هزار عزیز ناجا و دیگر نهادهای امینیت به شهادت رسیدند و ۱۲ هزار جانباز دادیم ولی نتوانستیم این امر را ریشه کن کنیم.

صفاپور خاطر نشان کرد: کار فرهنگی و پیشگیری در اولویت ما قرار دارد و همه کشورها تأکید دارند در این بحث از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده شود که باید به اینها بها داده شود تا انشالله در این حوزه گام مثبتی را برداریم.

وی در پایان یادآور شد: در طول هفته مبارزه با مواد مخدر برنامه هایی نظیر نمایشگاه، مسابقات ورزشی و همایش های آموزشی برگزار می شود و از همه دستگاه های اجرایی استان نظیر ناجا، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و شورا، صدا و سیما، کمیته امداد، استانداری، اداره کل زندان ها، سازمان های مردم نهاد و غیره  تشکر می کنیم چراکه ماحصل اقدامات این دستگاه ها است که مبارزه به صورت جدی در حال انجام است.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار