162231
۰۵ تیر ۱۳۹۷
اکبر رجبی مشهود عنوان کرد؛

نوجوانان و جوانان اسیر در دام اعتیاد، قربانی اختلافات خانوادگی

اکبر رجبی مشهود مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها بزرگترین مساله در گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد را وجود اختلافات و درگیری‌های خانوادگی دانست.

به گزارش کودک پرس ، اکبر رجبی مشهود مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در نشست خبری با اشاره به فعالیت 12 ساله این مرکز اظهار داشت: 12 سال پیش با پخش مواد غذایی رد روز سه‌شنبه هر هفته بین کارتن‌ خواب‌ها و در محل پاتوق معتادان فعالیت خود را شروع کردیم.

وی با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: «کمپین نه به اعتیاد»در فضای مجازی با هدف آگاهی سازی نوجوانان با معضل اعتیاد در فضای مجازی راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها با بیان اینکه امروز ا ولویت جامعه آسیب‌های اجتماعی است و این کار نیاز به همدلی دارد، گفت: دغدغه این جمعیت آسیب‌های اجتماعی و معتادان کارتن خواب است، در نتیجه امروز تعداد زیادی از بهبودیافتگان از مراکز نگهداری این جمعیت استفاده کردند.

 

رجبی مشهود با اشاره به معضلات دامن‌گیر نوجوانان در جامعه یادآور شد: اکثر کودکان مرکز نگهداری جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها به دلیل ناامن بودن و عدم احساس آرامش در خانواده به سمت اعتیاد کشیده شده‌اند و به علت حاکم شدن احساس ناامیدی این نوجوانان از حمایت‌های جامعه محروم شده‌اند.

 

وی با اشاره به فعالیت 5 مرکز این جمعیت خاطرنشان کرد: این مراکز شامل سرای نور مختص نوجوانان 12 تا 18 سال،‌سرای مهر برای نگهداری از مادران کودکان کارتن خواب، سرای ایمان برای نگهداری از جوانان 18 ت ا 24 سال، سرای امید برای نگهداری از مردان بهبود یافته از اعتیاد و بخشی از سرای مهر نیز به نگهداری از دختران 12 تا 18 ساله اختصاص پیدا کرده است.

مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها با بیان اینکه در مجموع 280 نفر از کودکان،‌ نوجوانان و بزرگسالان در 5 مرکز این جمعیت نگهداری می‌شوند اظهار داشت: ماهانه برای این تعداد از افراد یکصد و بیست و شش میلیون تومان هزینه می‌شود که این هزینه‌ها به طور کامل توسط مردم و خیرین تامین می‌شود و هیچ کمک دولتی دریافت نمی‌کنیم.

 

رجبی مشهود با اشاره به جزئیات فعالیت‌های روزانه این مراکز متذکر شد اساس فعالیت در این مراکز محبت و شخصیت‌ دادن به نوجوانان و افراد حاضر در این مراکز است ضمن اینکه پروتکل درمانی شامل 7 مرتبه انجام می‌شود که مراحل جذب و اعتمادسازی، درمان اعتیاد، فراهم کردن سرپناه، آموزش،‌اشتغال و متصل کردن کودکان و نوجوانان به خانواده و درنهایت اتصال آنها به جامعه از جمله مراحل پروتکل درمانی  است.

وی با بیان اینکه در این مراکز فعالیت‌های بهبودی کاردرمانی،‌ برنامه‌های هنری انجام می‌شود،‌گفت: بچه‌های ساکن این مراکز از تغذیه و پوشاک مناسب بهره‌مند می‌شوند و مراکز ما به نوعی یک شبه خانواده هستند.

رجبی مشهود با بیان اینکه نوجوانان ساکن در این مراکز تحت سوادآموزی قرار می‌گیرند گفت: نحوه پذیرش نوجوانان در این مراکز به این شکل است که آنها در پارک‌ها، ترمینال‌ها مورد شناسایی قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها نیز توسط مردم به این جمعیت معرفی می‌شوند. ضمن اینکه شرط پذیرش این افراد این است که آنها از نظر سرپناه دچار مشکل باشند و پذیرش افراد با میل شخصی آنها انجام می‌شود.

 

فتاح نیازی روانشناس جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها نیز با اشاره به عوامل روی آوردن جوانان و نوجوانان به اعتیاد گفت: بزرگترین مساله در گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد وجود اختلافات و تنازعات خانوادگی است.

وی ادامه داد: افرادی می‌توانند دوره جوانی خوبی داشته باشند که دوران نوجوانی موفقی را گذرانده باشند که در این خصوص خانواده و در مرحله بعد دولت نقش مهمی را برعهده دارد.

نیازی یادآور شد: باید به سمت پیشگیری از اعتیاد حرکت کنیم که این امر نیازمند آموزش‌ مهارت‌های زندگی به خانواده‌ها است تا آنها نیز به فرزندان خود مهارت‌های برخورد اجتماعی را آموزش دهند.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز فضای امن معتادان بیشتر از فضای بازی کودکان و نوجوانان در جامعه شده است گفت: باید مشارکت مردم در مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد بیشتر شده و مراکز مشاوره به خانواده‌ها تقویت شود.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار