154893
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
آذربایجانی عنوان کرد:

برای ارتقای سلامت معنوی کودکان برنامه‌ریزی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به اهمیت برنامه‌ریزی برای سلامت کودکان در پیش و پس از تولد برای پیشگیری‌های اولیه اشاره کرد.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت سلامت معنوی پیش و پس از تولد کودکان برای پیشگیری‌های اولیه، اظهار کرد: در پیشگیری اولیه مراقبت، تربیت و آموزش تربیت و مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: دراین راستا مراقبت در دو مرحله پیش و پس از تولد حائز اهمیت است؛ چرا که برای هریک از این زمان‌ها دستورات خاصی وجود دارد، از سوی دیگر هر یک از این مراحل نیز خود چند مرحله را شامل می‌شوند.

 

آذربایجانی ادامه داد: عموما پیش از تولد یک سری از دستورات در آیات و روایات وجود دارد که مبتنی بر سلامت جسمانی است؛ اما ۲۰ دستور برای سلامت معنوی در هنگام بسته شدن نطفه و تشکیل جنین وجود دارد مانند عدم مستی، نداشتن اضطراب و …؛ این موارد ممکن است تأثیر منفی بر سلامت معنوی جنین بگذارد.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: پس از مرحله تشکیل جنین مرحله سلامت معنوی و مراقبت از کودک در رحم آغاز می‌شود که هنوز مرحله پیش از تولد است؛ بر این اساس اسلام یکسری دستورات را نیز برای ۹ ماه مراقبت از کودک ارائه کرده که در صورت عمل به این دستورات سلامت معنوی کودک پیش از تولد ارتقا پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: برخی از دستوراتی که برای سلامت معنوی کودک در پیش از تولد مطرح می‌شود با دستورات سلامت جسمی و معنوی برای مادر مشترک است، مانند نوع تغذیه و حلیت؛ چرا که پاکی و سلامت مواد غذایی که مادر از آن استفاده می‌کند بر کودک تأثیر می‌گذارد، بر همین اساس والدین چنانچه بخواهند کودک با سلامت معنوی بالا به دنیا آوردند باید به این دستورات عمل کنند.

این پژوهشگر روان‌شناسی کودک با اشاره به اهمیت خانواده در آموزش و ارتقای سلامت معنوی یادآور شد: پس از مرحله تولد، شش سال اول زندگی کودک بسیار مهم است؛ قطعا خانواده اولین و مهمترین نهادی است که در این سال‌‍‌ها می‌توانند از سلامت معنوی کودک مراقبت و آن را ارتقا دهند، پس از آن نقش مهد کودک‌ها و مدارس مطرح می‌شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: سایر نهاد‌ها چنانچه بخواهند برای سلامت معنوی کودک برنامه ریزی داشته باشند، باید در حمایت از این مراحل عمل کنند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار