موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس
148756
۱۰ فروردین ۱۳۹۷
مدرس دانشگاه فرهنگیان مشهد:

داستان‌نویسی بجای پیک نوروزی، کتاب‌خوانی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند

مدرس پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت: اجرای طرح داستان‌نویسی بجای پیک‌ نوروزی می‌تواند در دراز مدت پژوهشگری و کتاب‌خوانی را در دانش‌آموزان تقویت کند.

به گزارش کودک پرس ، مرضیه کهندل اظهار کرد: حذف پیک نوروزی در راستای کم کردن استرس و فشار درسی بر دانش‌آموزان در ایام فراغت عید اتفاق افتاد. مسئولین معتقد هستند پیک نوروزی تکرار همان محتوای کتاب‌های درسی است و سبب یادگیری بیشتر دانش‌آموزان نمی‌شود. اگر دانش‌آموزان آموزش‌هایی را در خصوص نوشتن خلاقانه دریافت کنند، حذف پیک نوروزی و جایگزین شدن داستان نویسی می‌تواند موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه نوع آموزش‌هایی که پایه‌های مختلف ابتدایی در مورد داستان‌نویسی دریافت کرده اند متفاوت است، ادامه داد: کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان که بر مبنای تقویت بیان شفاهی، تصویرخوانی، پرورش خلاقیت، نگارش و درست نویسی تالیف شده است، زمینه‌ای فراهم می‌سازد تا دانش‌آموزان به تناسب پایه تحصیلی خود و آنچه در کتاب فارسی‌شان آموخته‌اند، به داستان‌ سرایی و داستان‌نویسی بپردازند.

مدرس پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد عنوان کرد: اصل طرح داستان‌نویسی به جهت اینکه در راستای توسعه سواد خواندن است، می‌تواند موثر باشد. سواد خواندن تنها مربوط به روخوانی از روی یک متن نیست و تمام مهارت‌های آموزش زبان فارسی را شامل می‌شود. برای مثال مرور کردن وقایع روزانه، پردازش و نگارش آن نیز جزو مهارت‌های فارسی است.

وی خاطرنشان کرد: در داستان نویسی، دایره لغات دانش‌آموزان توسعه می‌یابد. همچنین باعث تقویت خوش‌نویسی و درست‌نویسی آن‌ها می‌شود. در پایه‌های بالاتر دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه پاراگراف‌های خود را به صورت معنادار و در ارتباط با هم تنظیم کنند.

کهندل با بیان اینکه «داستان نویسی یک فعالیت تلفیقی است و در آن علاوه بر درس فارسی می‌تواند به سایر دروس نیز توجه شود، افزود: ممکن است دانش‌آموزی کتاب داستانی بنویسد که صفحات آن نقاشی داشته باشد. همچنین تعیین ابعاد صفحات و حجم کتاب را می‌توان به درس ریاضی نسبت داد. اجرای این طرح در بلندمدت می‌تواند پژوهشگری و کتاب‌خوانی را هم در دانش‌آموزان تقویت کند.

مدرس پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد عنوان کرد: به دلیل اینکه این طرح امسال برای نخسین بار اجرا می‌شود، ممکن است تا حدودی دانش‌آموزان با آن ناآشنا باشند. اما انتظار می‌رود که نوشتن داستان به‌جای حل پیک نوروزی بتواند  به ایجاد نشاط در دانش‌آموزان کمک کند.

کهندل ادامه داد: ما باید بدانیم تعریف نشاط از دیدگاه کودکان چیست. گاهی آنان نشاط را در بازی کردن و رها شدن از تکالیف مدرسه و گاهی در انجام یک کار دلخواه می‌بینند.‌ تعریف کودکان از نشاط، به تربیت و نحوه معرفی ما از نشاط بستگی دارد.

وی در خصوص درک کودکان از نشاط عنوان کرد: اگر به کودکان آموزش دهیم که از انجام دادن یک تکلیف مفید لذت ببرند داستان‌نویسی نیز می‌تواند باعث نشاط آن‌ها شود. ممکن است نشاط تنها در فرایند اجرای کار اتفاق نیافتد. اگر انجام یک فعالیت پیامد مثبتی داشته باشد و کودک برای آن تشویقی را دریافت کند، باعث نشاط وی می‌شود.

مدرس پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد تصریح کرد: از جمله اقداماتی که معلمان می‌توانند پس از دریافت داستان‌های دانش‌آموزان انجام بدهند این است که از آن‌ها بخواهند نوشته‌های خود را به صورت کتاب درآورند و در کتاب‌خانه مدرسه قرار دهند. این کار می‌تواند برای کودکان پاداش خوبی به حساب بیاید و موجب احساس نشاط در آن‌ها می شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار