144157
۱۳ اسفند ۱۳۹۶
عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر:

شعر”متل اشتر”در میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر گفت: شعر “متل اشتر”که به زبان محلی است در بین مردم سفیدشهر آران و بیدگل رواج عمومی داشته است.

به گزارش کودک پرس ، سید محمد ساداتی نژاد  در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آران و بیدگل، اظهار کرد: برای به نتیجه رسیدن این کار و برای ثبت ملی میراثی، آقایان رضا صفری٬ حسن نظری و علیرضا حیدری از تمام توان و امکانات استفاده کردند به خصوص حسن صفری نویسنده کتاب فرهنگ عامه سفیدشهر که با جمع آوری اطلاعات دقیق در به ثمر رسیدن این اثر نقش پر رنگی ایفا کرد.

وی افزود: با تلاش، کوشش و پیگیری های مجدانه انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر و کارشناس میراث اداره میراث کاشان، کار ثبت اثر سریع تر انجام شد و ما مدیون مرحوم حاج حسن بابایی هستیم که با خواندن این شعر در مدت مدیدی به حفظ و ثبت آن کمک کرد.

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر گفت: حفظ اصالت و ثبت گویش ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و این آثار فرهنگی خود دنیایی از راز و رمز علمی و فرهنگی است که حاصل قرن ها تلاش و کوشش نیاکان و اجداد ما است.

 

شعر “متل اشتر” به دلیل آهنگین بودن در ذهن کودک ماندگار می شود

همچنین حسن صفری-عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفید شهر با بیان اینکه شعر “متل اشتر” به عنوان بخشی از گویش محلی اهالی سفیدشهر، در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد، اظهار کرد: این متل قدیمی و محلی، به صورت اشعار آهنگین و دارای تسلسل است که به منظور رشد حافظه کودکان، افزایش اطّلاعات و تقویت کلام آن ها استفاده می شده و از جذّابیت و لطافت خاصّی برخوردار بوده است.

وی گفت: متل طولانی و قدیمی اشتر به دلیل آهنگین بودن و تکرار پلکانی کنش ها در ذهن کودک ماندگاری زیادی دارد و به راحتی به خاطر سپرده می شود و تک تک اندام های شتر را به کودکان آموزش می دهد و موجب شناخت مقایسه ای ارتباط محیط زنده با محیط بیجان پیرامون، به کودک هم می شود.

نویسنده کتاب فرهنگ عامه سفیدشهر، تاکید کرد: استفاده متل ها در یک منطقه از وجود ادبیات شفاهی دوران کهن آن محل خبر می دهد و متل های سفیدشهر، بسیار متنوع بوده که هم کودکان خردسال را سرگرم می کرده و هم به آنها نظم فکری می داده است.

 

صفری با اشاره به متل های قدیمی سفیدشهر افزود: متل های دویدم و دویدم، اتل متل، رفتم تو باغ پسته، بز خاله، اشتر و … از جمله متل های این محل بوده که در قدیم برای آموزش کودکان استفاده می شده که اغلب آنها دارای پرسش‌ها و پاسخ‌هایی هستند که برای تمرین و سرگرمی و تقویت حافظه کودکان مفید بوده است.

وی افزود: متل طولانی و قدیمی اشتر به دلیل آهنگین بودن و تکرار پلکانی کنش ها در ذهن کودک ماندگاری زیادی دارد و به راحتی به خاطر سپرده می شود و تک تک اندام های شتر را به کودکان آموزش می دهد و موجب شناخت مقایسه ای ارتباط محیط زنده با محیط بیجان پیرامون، به کودک هم می شود.

صفری گفت: برخی دیگر از متلهای محلی سفیدشهر کنش های حرکتی است که در جان بخشیدن به تصویرسازی کودکانه از محیط خشن در ذهن بچه ها موثر بوده است. به عنوان مثال در متل «دویدم و دویدم» تصاویری است که با این دویدم و دویدم آغاز می شود و سپس آن را به سمت داستان وارگی و نمایش پیش می برد.

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار