موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
144069
۱۳ اسفند ۱۳۹۶

تولید شادی باید در اولویت نهادهای اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد

جامعه‌شناسان معتقدند تولیدو گسترش شادی و نشاط در جامعه باید در اولویت مهم نهادهای اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش کودک پرس ، آنها معتقدند: بسط و گسترش روحیه نشاط و شادابی می تواند جامعه را از آسیب های اجتماعی، افسردگی و خشونت دور نگه دارد.
استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان در این راستا گفت: گسترش شهرها و صنعتی شدن جوامع تاثیر فراوانی در نشاط یک جامعه بر جا گذاشته است.
رضایی با تاکید بر ضرورت توجه هربیشتر به راهکارهای تقویت روحیه، امید و نشاط در جامعه گفت: منظور از نشاط در جامعه آرامش فکری به دور از هرگونه دغدغه و یا افکار پریشان در بین مردم است که آسیب های اجتماعی و هیاهوی زندگی شهری باعث شده است این نشاط به تدریج در جامعه کمتر از گذشته شود.
به گفته این جامعه شناس، تقویت نقطه ترویج مثبت اندیشی در جامعه ضروری است زیرا این مهم باعث انتقال امید به نسل فعلی و آینده کشور می شود.

رضایی ترویج مظاهر صحیح شادی، آگاه سازی مردم برای درک شادی واقعی و تمایز آن با شادی کاذب، اجرای برنامه های مناسب فرهنگی و هنری و فاخر، اجرای برنامه های ورزش عمومی، ایجاد یا بهبود زیر ساخت های لازم برای تقویت روحیه نشاط عمومی، همچنین تقویت فرهنگ بومی را از راهکارهای مناسب جهت ارتقای نشاط اجتماعی عنوان کرد.
یک روانشناس ارشد تربیتی نیز معتقد است: شادی به معنای سرزندگی و کامیابی از مهمترین نیازهای روانی بشر است و بدلیل تأثیرات عمده ای که بر زندگی انسان می گذارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.
زهره کثیری افزود: شادی موهبت بزرگی است که باید آن را جستجو کرد، یافت، غنیمت شمرد و به دیگران نیز منتقل کرد.
وی همچنین شادی و نشاط را یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در زندگی و پویایی آن دانست و گفت: شادی به معنای خوشی، خرمی، طراوت و زنده دلی است که در رشد و بالندگی افراد و همچنین در بروز استعدادها و خلاقیت آنان نقش اساسی دارد و افراد بی نشاط و اندوهگین نمی توانند از استعدادهای نهفته خویش بهره کافی ببرند.

وی خاطرنشان کرد: برای شاد بودن باید مولفه امید به زندگی را افزایش داد، چون امید به زندگی و شاد بودن باعث کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد ، خودکشی و… می شود پس برای افزایش امید به زندگی باید به دوران جوانی و نوجوانی و دغدغه های این نسل بها و ارزش دهیم.
در این راستا باید ترویج فرهنگ شادی و نشاط در جامعه با استفاده از ابزارهای ارزشمند رایج در میان مردم از جمله موسیقی؛ سینما و تئاتر جزء سیاست های اصولی مدیران در سطوح مختلف اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد.
از جمله سازمان ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی که باید بطور جدی موضوع تولید شادی در جامعه را در اولویت برنامه های خود قرار دهند می توان به آموزش پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره ورزش و جوانان، اداره کل تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه های فرهنگی اشاره کرد.

در این زمینه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، شادی را جزو فطرت انسانها دانست و براهمیت داشتن شهر و شهروندانی شاد و بانشاط تاکید کرد.
حجت الاسلام محمد علی انصاری افزود: هیچ کدام از ادیان الهی بخصوص اسلام که کامل ترین دین الهی است با شادی و نشاط بشر مخالف نیست، زیرا شادی جزو فطرت انسان و جزء ذات اوست.
وی اظهار کرد: در سایه شادی است که انسان می تواند حیات سالمی داشته باشد و به مراتب متعالی که برای او تعیین شده است برسد.

وی، توجه به وضعیت سینماهای استان را یکی از مهمترین اقدامات این اداره کل در ایجاد فضای فرهنگی و شاد برای شهروندان عنوان کرد و گفت: احداث و افزودن 15 سالن سینمای جدید به مجموع 33 سالن سینما در استان، در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، برپایی مراسم و برنامه های شاد در ایام دهه فجر امسال و همچنین اکران فیلم های پرمخاطب در جشنواره فیلم فجر را اقدامی در راستای ایجاد فضای شاد و با نشاط در استان عنوان کرد.
معاون سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز با تاکید بر این نکته که تفریح و شادی به تعالی و رشد جامعه کمک می کند گفت: این مهم یکی از ضرورت های زندگی است که اگر جامعه و حکومت به آن نپردازند مسیر تعالی و رشد جامعه کند خواهد شد.
مهرداد کاظمی افزود: ضرورت پرداختن به تفریح و نشاط از نگاه حاکمیتی در قرآن کریم و سیره اهل بیت جایگاه ویژه ای دارد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان گفت: در برنامه های عزاداری بدلیل فرهنگ ریشه دار تشیع، چالاکی و آمادگی وجود دارد، اما در حوزه تفریحات به مدل سازی و ارائه الگوهای فرحزا در جامعه پرداخته نشده است که این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده است.
وی، مختل شدن توسعه فرهنگی جامعه، یأس و افسردگی مردم و اجتماع ، اختلال در تفکر و اندیشه و به وجود آمدن شادی های کاذب را از جمله عوارض نپرداختن جامعه به بحث تفریح و شادی برشمرد.
کاظمی، با اشاره به اینکه نهادهای حکومتی و شهرداری ها که امکانات فراوانی را از حیث بودجه در اختیار دارند باید به این مباحث توجه بیشتری داشته باشند، گفت: مجموعه برنامه هایی را با نگاه رویکردی نسبت به مقوله تفریح در سازمان فرهنگی، تفریحی فراهم کردیم تا بتوانیم گفتمان تفریحی را در بین مردم ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کمیته تفریح یکی از کمیته هایی است که بودجه خوبی را برای این مهم پیش بینی کردیم.
معاون فرهنگی- هنری سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان افزود: اکنون در مجموعه شهرداری به نسبت سنین مختلف مراکزی را تعریف کردیم و جزیره بازی برای کودکان که جنبه سرگرمی، آموزش، رفتار سازی و استعداد یابی دارد از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: باغ جوان، باغ های بانوان و باغ تجربه برای سالمندان از جمله مراکزی است که برای شهروندان در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: برنامه هایی با نام آدینه های شاد در مناطق 15 گانه در نظر گرفته شده است که بازی های خانوادگی را به منظور کم کردن فاصله بین اعضای خانواده آموزش می دهد که مورد استقبال قرار گرفته است.
کاظمی ادامه داد: جشنواره های مختلفی از جمله اولین جشنواره بازی های هوایی، اولین دوره مسابقات پینت بال و جشنواره ایده های خلاق در حوزه بازی از برنامه های این سازمان است که هرساله در اصفهان برگزار می شود.

 

همچنین مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان نیز در باب اهمیت شادی و نشاط برای کودکان گفت: نوع فعالیت و فضای مراکز و پایگاه های کانون در استان آمیخته با شادی و نشاط برای اعضای کودک و نوجوان است.
مهدی قربانی با اشاره به اهمیت نشاط و شادابی در کودکان و نوجوانان افزود: کودکان شاد، سالم‌تر و پر انرژی‌تر هستند و احساس شادی به آنها انگیزه بیشتری برای انجام فعالیت های خود می دهد.
وی تصریح کرد: شادی و نشاط در کودکی می تواند تضمین کننده موفقیت در دوران بزرگسالی باشد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان با تشریح برنامه های کانون در طول سال گفت: تمامی فعالیت ها و برنامه های کانون در قالب و فضای شاد و با نشاط برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است.

وی آمیختن فرهنگ و هنر در برنامه های کانون را موجب ایجاد شادابی و پویایی در کودکان برشمرد و گفت: در کنار کلاس ها و فعالیت های فرهنگی، علمی و ادبی کانون، بسیاری از نمایشگاه ها و جشنواره ها نیز در طول سال برگزار می شود که به لحاظ فضای شاد و زنده مورد استقبال بسیار کودکان و نوجوانان قرار می گیرد.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار