197875
۱۴ اسفند ۱۳۹۷
وزیر آموزش‌وپرورش در همایش یاوران تربیت:

تحقق تربیت در مدرسه بدون نشاط امکان‌پذیر نیست

وزیر آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه همه کارکنان آموزش ‌و پرورش مربی تربیتی هستند، گفت: تحقق تربیت در مدرسه بدون نشاط امکان‌پذیر نیست.

به گزارش کودک پرس ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش یاوران تربیت که در تالار وزارت کشور برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: مهم‌ترین مأموریت آموزش‌ و پرورش عمومی، تربیت است، در واقع اصلی‌ترین وظیفه‌ این نهاد، هموار کردن مسیر برای تربیت دانش.آموزان است.

وی افزود: منظور از تربیت، دانش‌آموزانی متصف به ویژگی‌ها، شایستگی‌ها و خلق‌وخویی‌های نیکی است که مقصد تربیت است.

بطحایی تصریح کرد: آموزش‌ و پرورش، مدرسه، کلاس و درسی که داریم همگی مقصد تربیتی دارند اما متأسفانه برخی مجریان برنامه‌های آموزشی و پرورشی، مدرسه را که باید در راستای تربیت دانش‌آموزان اقدام کند، فراموش می‌کنند؛ در این صورت، منابع را به هدر داده‌ایم و عمر دانش آموزان به بطالت رفته است.

 

بطحایی با بیان اینکه یادگیری یعنی تغییراتی که در بینش و رفتار دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد و نسبتاً پایدار است، گفت: اگر در آموزش‌ و پرورش، یادگیری و فعالیت‌های پرورشی منتج به تربیت نشود، اقدام عبثی است و از آنجا که همه در خانواده آموزش ‌و پرورش، مربی تربیتی هستیم و مأموریت اصلی ما تسهیل‌گری برای تربیت است لذا مدرسه تسهیل‌کننده فرایند تربیت است.

وزیر آموزش ‌و پرورش خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مسیر تربیت را هموار و فراهم کنیم باید موانعی که اجازه نمی‌دهد تربیت اتفاق بیفتد را برداریم و تا زمانی که این موانع موجود باشد، هرچقدر منابع مالی صرف کنیم تربیت اتفاق نمی‌افتد و ویژگی‌های مورد انتظار در فارغ‌التحصیلان مدارس وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: این هدف سرآغاز خط‌ مشی و استراتژی برگرفته‌شده از سند تحول بنیادین در دولت دوازدهم است و اگر می‌گوییم که مدرسه تبدیل به محیط بانشاط برای دانش‌آموزان شود برای این است که در غیر اینصورت خود مدرسه مانعی برای تربیت دانش‌آموزان محسوب خواهد شد و مدرسه به ضد خوش تبدیل می‌شود.

 

بطحایی گفت: اگر در مدرسه برنامه‌ای اجرا کنیم که یادگیری مؤثر را فراهم نکند و تربیت اتفاق نیفتد بدون شک آن برنامه دشمن تربیت خواهد بود و بنده به کمک شما همکاران عزیزم مصمم هستم تا این موانع را برداریم لذا حذف آزمون‌های مکرر و کتاب‌های کمک‌درسی که دشمن تربیت هستند ازجمله موانعی است که بلطف خدا تاکنون برداشته ‌شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به نقش ضد تربیتی کنکور اظهار کرد: با روشی که کنکور در حال حاضر اجرا می‌شود باید نقش آن در پذیرش برای ورود به آموزش عالی تغییر پیدا کند و در واقع، به دنبال فلسفه تعلیم و تربیت باشیم.

وی افزود: علی‌رغم آموزه‌های تربیتی دین اسلام، ما چندان از آن بهره‌ای نمی بریم اما کشورهای دیگر که با آموزه‌های تربیتی اسلام بیگانه هستند، بیشتر از ما از آن استفاده کرده‌اند.

 

بطحایی با بیان اینکه سبد یادگیری دانش‌آموزان در متوسطه دوره دوم مملو از حوزه شناختی و دانش‌های این‌چنین است، گفت: با این اوصاف جایی برای فعالیت‌های تربیتی وجود ندارد و اگر حجاب و عفاف  یکی از مهم ترین اهداف تربیتی ما است، باید دید در کجای مدارس فرصت آموزش‌ و پرورش آن را داریم؛ همچنین این سوال مطرح است که در کجای سبد یادگیری دانش‌آموزان، آموزش رفتارهای اجتماعی و مسئولیت‌های اجتماعی قرار داده شده است و چرا اقدام اندکی در این زمینه شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه اکثر فارغ‌التحصیلان مدارس از مهارت‌های کمتری در این خصوص برخوردارند بنابراین، گام اول برداشتن موانع و گام دوم واردکردن عواملی است که این مسیر را شتاب دهد.

وزیر آموزش ‌و پرورش، مربیان امور تربیتی در مدرسه را خط‌ نگه‌دار این فرایند دانست و تصریح کرد: رصد مستمر فعالیت‌های مدرسه برای رسیدن به اهداف تربیتی بر عهده مربیان امور تربیتی است و این بزرگ‌ترین مأموریت مربیان است. اگر مربیان تنها به امور جاری بپردازند و غافل از این مأموریت شوند؛ تربیت، اتفاق نخواهد افتاد.

 

بطحایی در ادامه اضافه کرد: مدرسه، ‌سازمانی زنده است و تمام ویژگی‌های موجود زنده را دارد و همان‌طور که موجود زنده به محرک‌ها پاسخ می‌دهد مدرسه هم به همین شکل عمل می‌کند بنابراین مدرسه باید به‌عنوان هویت مستقل برای مسائل خودش تصمیم‌گیری کند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار