144059
۱۳ اسفند ۱۳۹۶

۱۰ روز بعد از تولد، بهترین زمان غربالگری شنوایی

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: بهترین دوره یادگیری، گفتار و زبان در ۶ ماهه اول زندگی و بهترین زمان غربالگری شنوایی نیز در ۱۰ روز اول بعد از تولد است.

به گزارش کودک پرس ، گل نساء آقا محمدی افزود: هدف اجرای غربالگری شنوایی این است که کم شنوایی و یا ناشنوایی به موقع و در نوزادان متولد شده انجام شود.

وی یادآوری کرد: غربالگری ، آزمونی ساده که فقط در چند دقیقه قابل انجام و هدف آن شناسایی نوزادانی است که نیاز به ارزیابی بیشتری دارند و اگر این کار دیر انجام شود، موجب تاخیر در رشد و تکلم کودک شده و حتی بر روی توانایی کودک برای یادگیری ، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر گذار است.
آقامحمدی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می دهد بهترین زمان تشخیص کم شنوایی قبل از سه ماهگی است که مشکل زودتر شناسایی شده و مداخلات مناسب آن از جمله تهیه سمعک یا کاشت حلزون و متعاقب برنامه ریزی گفتار درمانی انجام شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در 9 ماهه اول امسال 13 هزار و 159 نوزاد غربال شدند که 85 درصد تمامی مراجعین کل استان را شامل می شود که از این تعداد 31 کودک به مرحله تشخیص ارجاع داده شد و هفت کودک نیز مداخلات دوم دریافت کردند.
وی ادامه داد: غربالگری شنوایی نوزادان روشی سریع و آسان است که توسط تست هایی بنام OAE و AABR با استفاده از دستگاههای کوچک و بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد آرام است انجام می شود.
به گزارش ایرنا، برنامه غربالگری شنوایی همه سال از اول فروردین تا 29 اسفند در استان اجرا می شود و در این میان اختلالات ژنتیکی و بیماری های مادر در دوران بارداری از علل بروز کم شنوایی و یا ناشنوایی بشمار می رود.

هم اکنون سه مرکز در شهرستان زنجان، یک مرکز در خدابنده ، خرمدره، ابهر، طارم و ماهنشان در زمینه غربالگری شنوایی توسط بهزیستی استان زنجان فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته نزدیک به 17 هزار نوزاد و شیرخوار در سطح استان زنجان تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

و هم اکنون هشت مرکز غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی استان زنجان در 6 شهرستان فعال است.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار