140672
۲۸ بهمن ۱۳۹۶

افزایش ابتلا به دیابت در پسران نوجوان کم‌خواب

محققان می‌گویند در تازه‌ترین مطالعاتشان به این نتیجه رسیده‌اند که پسران نوجوان دارای اختلال خواب و یا کمبود خواب، تا حد زیادی با احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ مواجه خواهند شد.

به گزارش کودک پرس ، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با مطالعه و تمرکز بر «خواب موج آهسته» که مرحله مهمی از خواب است و به حفظ خاطرات افراد کم‌خواب کمک می‌کند، به این نتیجه دست یافتند.
به گفته محققان، این نوع خواب با میزان کمتر هورمون استرس موسوم به کورتیزول و کاهش التهاب نیز مرتبط است.

در این مطالعه، ۷۰۰ بچه در رده سنی بین ۵ تا ۱۲ سال که بیش از نیمی از آنان پسر بودند شرکت داشتند. این پژوهش با حدود ۴۲۰ کودک تا ۸ سال بعد ادامه یافت. پسرانی که در دوران کودکی و نوجوانیشان، میزان بیشتری از خواب موج آهسته خود را از دست داده بودند در مقایسه با کسانی که این نوع خوابشان نسبتا ثابت باقی مانده بود، دارای ریسک بالای ابتلا به مقاومت انسولین بودند.

مقاومت انسولین، ریسک بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد و با تشکیل چربی دور شکمی بیشتر و مشکلات در زمینه دقت و توجه مرتبط است. محققان به ارتباط بین میزان خواب موج آهسته و این مشکلات در دختران پی نبردند.

«جردن گینز»، عضو گروه تحقیق، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد احتمال ابتلا به مقاومت در برابر انسولین و نیز سایر پیامدهای سلامتی در پسران نوجوان را می‌توان از مدت زمانی که در مرحله از خواب موسوم به «خواب موج آهسته» به سر می‌برند، پیش‌بینی کرد».

 

 

منبع: سلامت آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار