138094
۱۵ بهمن ۱۳۹۶

۱۰۰ کودک سرطانی زیر پوشش انجمن خیریه عطوفت خراسان شمالی هستند

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ کودک سرطانی زیر پوشش انجمن خیریه عطوفت این استان هستند که بیشتر این کودکان سرطان خون و لفنوم دارند.

به گزارش کودک پرس ، سیدمحمد حریری اظهار کرد: تومورهای مغزی نیز در رتبه دوم قرار دارد و شماری هم مبتلا به سرطان سارکوم هستند.
وی با بیان اینکه 2هزار بیمار سرطانی در انجمن خیریه عطوفت خراسان شمالی عضویت دارند افزود: متاسفانه آمار سرطان کودکان نیز نگران کننده است.
وی بر فرهنگ خودمراقبتی تاکید کرد و افزود: هم اکنون باید بدانیم چگونه از فرزندان خود مراقبت کنیم و در این زمینه نیازمند آموزش هستیم.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی بر تغذیه درست کودکان تاکید کرد و گفت: باید کودکانمان تغذیه درست داشته باشند و آنان را از خوردن تنقلات، سوسیس، کالباس، پیتزا، خوراکی ها با نمک و روغن زیاد منع کنیم.
حریری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد جامعه سرطان را برابر با مرگ می دانند افزود: خوشبختانه بسیاری از بیماران سرطانی بخصوص کودکان سرطانی بهبود یافته اند، بیش از 80 درصد کودکان سرطان خون که عضو این انجمن بوده اند بهبود کامل یافته اند.

وی افزود: امسال جشن بهبودی برای کودکان که بیشتر نیز دانش آموز هستند برگزار کردیم.
حریری اظهار کرد: هم اکنون هفت کودک سرطانی پیوند مغز استخوان شدند و در حال بهبودی هستند که امیدواریم برای این تعداد نیز جشن بهبودی برپا کنیم.
وی با بیان اینکه سرطان پایان زندگی نیست اظهار کرد: اما باید از این بیماری شناخت و آگاهی داشته باشیم و نسبت به درمان آن نیز جدی باشیم.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون کودکان کم تحرک شده اند افزود: متاسفانه هم اکنون کودان بیشتر با بازی های مجازی مشغول هستند که این امر باعث بی تحرکی آنان شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کودکمان باید هم اکنون برنامه های ورزشی داشته باشند و مشغول بازی تحرکی شوند.

 

 

***سرطان های شایع در کودکان
عضوکمیته علمی بیست ودومین کنگره آسیا و اقیانوسیه پیوند خون و مغز استخوان که در تهران در بهمن ماه امسال برگزار شد با بیان اینکه شایع ترین سرطان در کودکان سرطان خون است، گفت: سرطان های مغز، غدد لنفاوی، چشم، کبد وبافت های توپرشکمی (کلیه، فوق کلیه، بافت های عضلانی و نرم ) و بافت های استخوانی جزو سرطان های شایع کودکان هستند.
دکتر امیر عباس هدایتی اصل در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفته است: تعداد مبتلایان به سرطان خون 3 تا 5 مورد در هر 100 هزار کودک است که نسبت به سایر سرطان ها شیوع بیشتری دارد، شیوع این بیماری در ایران مشابه میانگین دنیا است.
وی با اشاره به اینکه ابتلا کودکان به برخی از سرطان ها مانند چشم (رتینوبلاستوم) به دلیل اختلالات ژنتیکی بروزمی کند، اظهار کرد: معمولا این نوع سرطان در خانواده هایی که والدین یا بستگان نزدیک کودک، مبتلا به این بیماری هستند شایع تر است.

فوق تخصص خون و سرطان و پیوند سلول های بنیادی کودکان بیان کرد که حدود 75 درصد کودکان بر اثر سابقه خانوادگی به سرطان چشم مبتلا می شوند و بقیه بر اثر سایر عوامل دچار این بیماری می شوند.
وی با اشاره به اینکه مواد آلاینده مانند بنزن، اشعه های مختلف، حشره کش های مختلف، مواد سمی و کودهای شیمیایی، می تواند خطر ابتلا به سرطان ها را در این افراد افزایش دهد، اظهار کرد: برخی از سرطان های کودکان در اثر عوامل محیطی ناسالم و تماس با محیط ایجاد می شود.

هدایتی اصل، سلول های کودکان را بسیار حساس به مواد آلاینده و مضر دانست و گفت: بروز سرطان ها در کودکان بیشتر به موضوعات ارثی و ژنتیکی مرتبط است و در کنار آنها عوامل محیطی هم در ایجاد سرطان ها نقش دارند.

وی ادامه داد که معمولا سرطان بزرگسالان بیشتر از اینکه ژنتیکی باشد، محیطی است و تغذیه ناسالم، چاقی، استفاده از سیگار و الکل از جمله عوامل شناخته شده در بروز سرطان در این افراد هستند.
فوق تخصص خون و سرطان و پیوند سلول های بنیادی کودکان گفت: سالانه سه هزار مورد کودک مبتلا به سرطان در مراکز مختلف کشور ثبت می شوند.
عضو کمیته علمی بیست و دومین کنگره آسیا و اقیانوسیه پیوند خون و مغز استخوان گفت: تاکنون 26 هزار مورد سرطان کودکان در کشور ثبت شده است.

طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان 100 هزار نفر از افراد جامعه مبتلا به بیماری سرطان هستند که روزانه 274 مورد بیمار مبتلا به سرطان در کشور به ثبت می رسد.
اما بیش از 50 درصد افرادی که به سرطان مبتلا هستند از نوع خطرناک و پرهزینه اند.
بیماری سرطان ضربه های جبران ناپذیری به جامعه وارد می کند و همچنین کمیت و کیفیت زندگی افراد و خانواده های آنان را مختل می کند.

 

خراسان شمالی روی کمربند سرطان قرار دارد
کمربند سرطان از شمال ایران از استان هایی همچون استان گلستان تا شمال چین ادامه دارد که خراسان شمالی نیز متاسفانه در این کمربند قرار دارد و به همین دلیل در برخی از سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش نسبت به میانگین کشور بیشتر و روند افزایشی دارد.

براساس آخرین آمار اداره کل ثبت احول خراسان شمالی این استان 864 هزار نفر جمعیت دارد.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

یک نظر برای "۱۰۰ کودک سرطانی زیر پوشش انجمن خیریه عطوفت خراسان شمالی هستند"

سلام اقای دکتر هدایتی من خواهر معصومه یلمه میدونم که اونا میشناسید و اینم میدونم که معصومه را درمان کردید ولی چه درمانی فقط خودتونا محبوب کردید شاید اگه این کار را نمیکردید اجیم یک سال بیش تر پیشمون میموند

آخرین اخبار