135611
۰۱ بهمن ۱۳۹۶
در گفت‌وگو با رضا خدری استاد دانشگاه و نویسنده؛

بحران اجتماعی در کشور از نگاه نویسنده کتاب “ناهنجاری‌های اجتماعی”

رضا خدری استاد دانشگاه و نویسنده کتاب ناهنجاری‌های اجتماعی با اشاره به زنان خیابانی در مکان‌های فساد و دارا بودن بیماری‌های عفونی واگیردار گفت: کارشناسان اعلام کرده‌اند: افزایش آمار بالای بیش از ۲۰ هزار خودکشی و دهها هزار نوجوان فراری از منزل به گونه‌ای است که می‌تواند جامعه را در آستانه یک بحران اجتماعی قرار دهد.

به گزارش کودک پرس ، رضا خدری روزنامه نگار و پژوهشگر در خصوص رفتارها و ناهنجاری های اجتماعی گفت: بر اساس شواهد و قرائن و آمارهای به دست آمده و درج اخبارهای گوناگون هر روز شاهد شنیدن و دیدن اخبار دستگیری اراذل و اوباش، زنان خیابانی، فعالیت باندهای فساد و فحشا، کشف کالاهای قاچاق، دستگیری معتادان و ولگردان، شیوع بیماری ایدز، تکدی گری، جیب بری و دزدی، خفت گیری، سرقت های مسلحانه، توزیع و حمل علنی و غیر علنی مواد مخدر، قاچاق انسان و دارو و ارز، اختلاس، کلاهبرداری در ر روزنامه ها و خبرگزاری ها و صداوسیما هستیم.

وی ادامه داد: متأسفانه جنایت، خودکشی، تجاوز به عنف، افزایش طلاق، آلوده شدن دختران و پسران دانش آموز و دانشجو به روانگردان ها، و افیون ها و انواع مواد مخدر، کودک آزاری، افزایش کودکان خیابانی که بعضا تعدادی از این کودکان بی گناه در دام افراد سابقه دار و خلاف کار می افتند و به راه های خلاف قانون سوق داده می شوند که متاسفانه به شکل زشت و زننده ای گریبانگیر جامعه ما شده است .

این استاد دانشگاه به بحث بالا رفتن سن ازدواج و افزایش روز افزون طلاق که اخیرا نیز طلاق های توافقی در بین زوج های جوان مد روز شده است، اشاره کرده و افزود: علل از هم گسبختگی روحی و روانی و مشکلات اقتصادی آنان است.

خدری با استناد به نتیجه یک بررسی گفت: مشکلات جنسی، عامل نیمی از طلاق ها در تهران است. که از سال 1388 رشد فزاینده تری گرفته است. در سال 1389 دکتر غلانحسین قائدی دبیر علمی چهارمین کنگره خانواده و سلامت جنسی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به مقوله سلامت جنسی، آن را عاملی برای تحکیم بنیان خانواده نام برد و گفت : نتیجه یک بررسی میدانی در دادگاه خانواده شهر تهران نشان می دهد علت 50 در صد طلاق به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به مشکلات جنسی است و این در حالی است که در سطوح کلان کشور و سیاستگذاری توجه چندانی به این موضوع ( عامل تحکیم بنیان خانواده ) نشده است.

نویسنده کتاب ناهنجاری های اجتماعی ، با اشاره به صحبت های دکتر ابهری متخصص علوم رفتاری در خصوص ناهنجاری های اجتماعی که گفته بود دختران فراری زیر 18 سال از خانه بیش از هزار نفر را به ایدز مبتلا کرده اند و متاسفانه ساماندهی چنین دخترانی آسات نیست، ضمن این که شمار زنان خیابانی و ساکن در خانه های فساد نیز هر ساله بین 10 تا 15 درصد رشد دارد و طیف سنی بیشتر آنان از 16 تا 18 سال است و اکثریت مبتلا به بیماری های عفونی و واگیر دار هستند، اظهار داشت : کارشناسان اعلام کرده اند : افزایش آمار بالای بیش از 20 هزار خودکشی و دهها هزار نوجوان فراری از منزل به گونه ای است که می تواند جامعه را در آستانه یک بحران اجتماعی قرار دهد و اظهار نگرانی کارشناسان از گسترش آسیب های اجتماعی کاملا مشهود است.

وی در پایان با بیان اینکه این سئوال در اذهان عمومی خطور می کند که چه سازمان هائی باید مسئولیت و عهده دار این کار باشند؟ تا باری بهر جهت نباشد تا به جای تقلیل این جرائم خانمانسوز شاهد پیشرفت صعودی آن نباشیم، اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات امروز جامعه ایران توسعه ناموزون بافت اجتماعی و کسب ثروت های نامتعادل و غیر مشروع است که منجر به بدقوارگی و از هم گسیختگی جامعه ایرانی شده است.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار