موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
131983
۱۳ دی ۱۳۹۶

رضایی: نجات سینمای ایران در گرو ساخت فیلم‌ کودک و نوجوان است

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، گفت: نجات سینمای ایران در گرو ساخت فیلم‌ کودک و نوجوان است که اگر ما توجه کافی به این موضوع داشته باشیم بی‌شک آینده درخشانی برای سینمای کشور در پیش خواهیم داشت.

به گزارش کودک پرس ، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، گفت: نجات سینمای ایران در گرو ساخت فیلم‌ کودک و نوجوان است که اگر ما توجه کافی به این موضوع داشته باشیم بی‌شک آینده درخشانی برای سینمای کشور در پیش خواهیم داشت.

سید صادق رضایی، در کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی این مرکز که با حضور جمعی از علاقه‌مندان در حوزه هنری برگزار شد، گفت: مزیت نسبی حوزه هنری در فیلم‌نامه‌نویسی کارگاهی علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تولید فیلم‌نامه و ساخت فیلم با به نمایش درآوردن فیلم‌ها با مشکل روبه‌رو نیست؛ چرا که امکاناتی که حوزه هنری در عرصه اکران فیلم دارد این توانایی را در اختیارش می‌دهد که فیلم‌های تولیدی خود را به‌راحتی نمایش دهد.

 

وی افزود: بر اساس سند راهبردی حوزه هنری کودک و نوجوان مقرر است تا این مرکز در سه محور انقلابی اسلامی با رویکرد کودک و نوجوان، دفاع مقدس و سبک زندگی در حوزه فیلم حضور داشته باشد.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: آنچه سینمایی کودک و نوجوان را از دیگر سینمای کشور متمایز می‌سازد، شخصیت وجودی کودک و نوجوان است. چرا که فیلم‌نامه نوشته شده و فیلم تولیدی باید مختص به کودک و نوجوان و برای مجذوب کردن آن تولید شود.

رضایی با تاکید بر نیازسنجی مناسب برای سینمای کودک و نوجوان گفت: کودک و نوجوان امروز به فیلم‌هایی احتیاج دارد که متناسب با نیازش تولید شود. فیلم‌نامه‌نویس کودک و نوجوان باید زبان این قشر از جامعه را بشناسد و با توجه به آن دست به قلم شود.

 

وی ادامه داد: نجات سینمای ایران در گرو ساخت فیلم‌ کودک و نوجوان است. اگر ما توجه کافی به این موضوع داشته باشیم بی‌شک آینده درخشانی برای سینمای کشور در پیش خواهیم داشت. این کار باید با انجام فعالیت‌های مستمر طی حداقل 5سال متوالی انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسد. چرا که اگر ما بتوانیم سینمای کودک و نوجوان خوبی را به مخاطب این حوزه ارائه کنیم، مخاطبان آینده سینمای بزرگ‌سال را تربیت کرده‌ایم. به این ترتیب سینمای ما ادامه حیات خودش را با پویایی و رشد‌های روز‌افزون پشت‌سر می‌گذارد.

 

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در ادامه گفت: مضمون و محتوای سینمای کودک و نوجوان باید آنچنان قوی و پُرمایه باشد که هیچ‌کس توان مخالفت با آن را نداشته باشد.

وی افزود: حوزه هنری برای آغاز کار خود در این زمینه اقدام به تشکیل شورای تخصصی بررسی فیلم‌نامه کودک و نوجوان کرده است. همچنین در نظر دارد تا در سه بخش انیمیشن و تلویزیون، فیلم داستانی و فیلم‌های سینمایی بلند، تولیدات داشته باشد.

رضایی با تاکید بر بهره‌گیری از ادبیات ایران در تولید فیلم‌نامه کودک و نوجوان گفت: ادبیات سینمای کودک و نوجوان ایران ضعیف است و اگر بخواهیم به رشد آن کمک کنیم باید به داستان‌ها و رمان‌های اثرگذار و ارزشمند خود بپردازیم. یکی از این کارها اقتباس‌های ادبی از متون گران‌بهای داستانی کشور است که تاکنون نادیده گرفته شده است. مطالعه داستان‌ها و رمان‌های ایرانی به افزایش توانایی فیلم‌نامه‌نویس کمک می کند و دایره لغات وی را افزایش می‌دهد. به این ترتیب محتوای بهتری را به مخاطب ارائه می‌دهد. هرکسی می‌خواهد برای نوشتن فیلم‌نامه دست به کار شود باید هرچه می‌تواند مطالعه داشته باشد. مطالعه تنها عملی است که هیچ‌گاه تمامی نخواهد داشت و هرچه بیشتر انجام شود بهتر است.

وی افزود: کتاب‌های تولیدی حوزه هنری کودک و نوجوان برای اقتباس و الهام‌گیری نویسندگان این کارگاه در اولویت است.

 

رضایی در پایان گفت: در تولید فیلم‌نامه برای کودک و نوجوان باید به سه مقوله زبان، زمان و نیاز‌های این یخش از جامعه مردمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. همچنین به طبقه‌بندی‌های سنی کودک و نوجوان باید دقت لازم را در نظر داشته باشیم. چراکه این بخش از جامعه در هر دوره سنی خود با نیازهای متفاوتی روبه‌روست و ما می‌توانیم نیازهای سنی او را نیز برای تولیدات خود و انتخاب سوژه‌ها مورد توجه قرار دهیم.

بهنام بهادری، مسئول امور سینمایی حوزه هنری کودک و نوجوان نیز در این کارگاه گفت: اصلی‌ترین مسئله مورد توجه سینمای ایران فیلم‌نامه است. با تاسیس امور سینمایی حوزه هنری کودک و نوجوان در نظر داریم تا اقدام به بهبود اوضاع فعالیت‌های فیلم‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان کنیم.

 

وی افزود: برای برگزاری این کارگاه با بسیاری از توانایی‌های شرکت‌کنندگان در این برنامه آشنایی داریم. به عنوان مثال برخی از آن‌ها در داستان‌نویسی توانایی بسیاری دارند. اما با بررسی‌های انجام شده متوجه توانمندی‌های‌‌‌‌ آن‌ها در فیلم‌نامه‌نویسی نیز شدیم. برخی از شرکت کنندگان هم پیش از این تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه و فیلم‌نامه نویسی را داشتند. اما فرض ما در این کارگاه بر توانایی و تجربه همه شرکت‌کنندگان در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی است.

 

بهادری در ادامه گفت: امور سینمایی حوزه هنری کودک و نوجوان قصد دارد تا با راهنمایی و همراهی شرکت‌کنندگان در این کارگاه ایده‌های چند خطی آن‌ها را به طرح‌های پخته‌تر و در نهایت فیلم‌نامه‌های ارزشمند تبدیل کند. همچنین در نظر داریم تا از کارشناسان مربوط به کودک و نوجوان برای انتخاب سوژه‌ها و چگونگی ارائه آن در یک فیلم‌نامه استفاده کنیم.

وی افزود: برای تولید یک فیلم‌نامه‌ در حوزه کودک و نوجوان باید سعی بر آن باشد تا اثر تولیدی از دیدگاه کودک و نوجوان بوده و علایق و موارد جذاب برای آن‌ها مورد توجه باشد.

بهادری ادامه داد: هدف از برگزاری این کارگاه تنها تولید فیلم‌نامه برای چاپ و انتشار نیست بلکه قصد ما از برپایی این رویداد ساخت فیلم‌های کوتاه و سینمایی است. اما با استفاده از فیلم‌نامه‌هایی که خودمان با اهداف حوزه هنری و چارچوبی که از پیش در نظر گرفته‌ایم.

 

حمید حسین‌زاده، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کودک و نوجوان، در کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی این مرکز گفت: دهه 60 و اوایل دهه 70 روزهای اوج سینمای کودک و نوجوان کشور بود. اما امروزه سینمای کودک و نوجوان ایران وضعیت خوبی ندارد. ما باید در پی تامین نیازهای سینمای کودک و نوجوان دست به کار شویم و این کار باید از پایه کار خود را آغاز کند. یعنی با تولید فیلم‌نامه‌های ارزشمند برای کودک و نوجوان کمبودهای این بخش از سینمای کشور را برطرف کنیم. به همین دلیل هم اقدام به برگزاری چنین کارگاهی در حوزه هنری کردیم. کارگاه پیش رو باید به ساخت شخصیت‌های توانمند در حوزه فیلم‌نامه نویسی کودک و نوجوان منجر شود.

 

 

منبع: ابنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار