131355
۱۱ دی ۱۳۹۶
دکتر نوش‌آفرین انصاری:

حس زیبایی شناسی کودکان را برای حفظ محیط زیست بیدار کنیم

دبیر شورای کتاب کودک ایران گفت: باید از طریق حس زیبایی شناسی، بچه‌ها را با مسایل زیست محیطی آشنا کنیم در این صورت آنها عاشقانه از طبیعت محافظت می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، دکتر نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک ایران ، نویسنده و پژوهشگر در مورد ضرورت آموزش مسایل زیست محیطی به بچه ها در قالب هنر گفت: قالب ادبیات، روایت و شعر بیشترین ظرفیت را دارد. در واقع هنر ظرفیت‌های زیادی دارند که باید مورد استفاده قرار گیرند. هرچه بیشتر باید بکوشیم که نویسندگان و شاعران به سمت تبیین مسایل زیست محیطی برای بچه ها بروند، البته نه به صورت دستوری. باید شاعران، نویسندگان و تصویرگران را جلب کنیم که با ادبیات در عمقش آشنا شوند و دست به خلق اثر بزنند. قطعا چنین آثاری ماندگار می شود، حرکت می کند و تاثیرگذار خواهد بود.

 

دکتر انصاری اظهار داشت: ما به صورت عکس عمل می کنیم. وقتی می خواهیم از صلح صحبت کنیم، از جنگ حرف می زنیم. به نظر من این نادرست است. ما باید خود مبحث مورد نظر را مطرح کنیم. در مورد محیط زیست نیز باید زیبایی‌های آن را مطرح کنیم نه اینکه از آلوده کردن محیط زیست برای بچه ها بگوییم . حس زیبایی شناسی را باید در خواننده بیدار کنیم. خواننده باید زیبایی ها را حس کند و ببیند. وقتی بچه عاشق طبیعت شد و در عمق وجودش طبیعت را دوست داشت، آن موقع در حفظ هر چه بیشتر محیط زیست می کوشد.

 

وی با اشاره به تاثیرگذاری آموزش مسایل زیست محیطی از دوران کودکی بیان کرد: اگر مدارس کتابخانه های خوب داشته باشند، بچه ها می توانند با مسایل مختلف از جمله محیط زیست و اهمیت آن آشنا شوند. حتی به نظرم بچه ها از دوره کودکستان باید با محیط زیست آشنا شوند، با زیبایی کتاب و جانوران و گیاهان آشنا شوند. باید برای کودکان زیبایی ها توصیف شود؛ در این صورت خیلی اثرگذار خواهد بود. نباید به این اکتفا کنیم که کتابی تهیه کنیم و به دست بچه ها بدهیم. توصیف مهم است. کتاب باید برای کودکان تعریف شود. لحن توصیف مهم است. اینگونه است که بچه ها با مسئله آشنا می شوند و در جهت آن حرکت می کنند، در این صورت مسایل مورد نظر تا 10-12 سالگی در بچه شکل می گیرد. دیگر مسئولیت نسبت به بوم و هرچه در آن بوم می گذرد در بچه ها شکل می گیرد و در وجودشان نهادینه می شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد مسایل زیست محیطی در کتاب ها برای بچه ها خوب پرداخته شده است، عنوان کرد: هنوز جا دارد که به مسایل محیط زیست بیشتر پرداخته شود. ‌در مدرسه طبیعت دماوند که بنده خیلی علاقه مند به این مدارس هستم در مورد مسایل محیط زیستی کار می شود. معتقدم این مدارس طبیعت خیلی خیلی نگاه های زیست محیطی را تقویت می کنند. قرار شده است که کتابخانه ای آنجا تاسیس شود تا بچه ها بتوانند به کلبه درختی بروند و آنجا کتاب بخوانند.

انتشارات فنی نیز در مورد مسایل زیست محیطی برای کودکان و نوجوانان خیلی خوب کار کرده است. برخی مجلات نیز در این زمینه خوب و اثرگذار هستند. راوک نیز خوب است ولی باز هم جای کار در زمینه محیط زیست برای کودکان و نوجوانان زیاد است. فهرستی که از طرف شورای کتاب کودک تهیه و به مدیر مدرسه طبیعت دماوند داده شد باید بررسی شود تا ببینیم داشته هایمان چیست و در برابرش نداشته هایمان چقدر است و بکوشیم آن نداشته ها را رفع و به داشته هایمان بیفزاییم.

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار