131080
۱۰ دی ۱۳۹۶
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا نیمه دی ماه ادامه دارد

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا نیمه دی ماه ادامه دارد، گفت: تا کنون نزدیک به ۳۵ هزار کودک زنجانی تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند.

به گزارش کودک پرس ، گل نساء آقا محمدی افزود: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و نابینا محروم خواهد کرد، اما با تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان است.

وی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته 168 مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان، 12 پایگاه دائمی و 360 پایگاه غیر دائمی در استان زنجان از اول آبان تا نیمه نخست دی‌ماه آماده غربال و سنجش بینایی کودکان سه تا 6 سال هستند.
آقا محمدی یادآوری کرد: برنامه غربالگری تنبلی چشم در روستاهای استان و برای کودکان توسط تیم‌های سیار و بصورت رایگان اجرا می‌شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، عیوب انکساری، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و لوچی از عوامل مهم ایجاد کننده تنبلی چشم است.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه برنامه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح به اجرا در می‌آید تصریح کرد: در سطح نخست ،غربال توسط افرادی انجام می‌شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه برای غربال کودکان اقدام می‌کنند، در سطح دوم کودک مشکوک شناسایی شده در سطح نخست، توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می‌گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می‌گیرد. و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده شده و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری بر روی کودک انجام می‌گیرد.

وی گفت: سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان تحت غربال قرار گرفتند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شده ، 460 نفر آمبلیوپ ، 857 نفر دارای عیوب انکساری ، 119 نفر استرابیسم و20 نفر سایر بیماری‌های چشمی را داشته‌اند و تعداد 4 هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شدند.

گفتنی است،  برنامه غربالگری تنبلی چشم همه ساله و به صورت کشوری از اول آبان‌ماه به اجرا در می‌آید و والدینی که دارای فرزندان سه تا 6 سال هستند می‌توانند، برای غربال تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه‌های غربالگری تنبلی چشم در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کرده و از بروز نابینایی و کم بینایی فرزندان خود پیشگیری کنند.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار