130233
۰۶ دی ۱۳۹۶

تحول در فرهنگ کشور با تئاتر کودک و نوجوان/ نگاه استان به این تئاتر پرکردن اوقات فراغت است

کارگردان و پیشکسوت مطرح تئاتر مشهد عنوان کرد: تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند فرهنگ یک مملکت را دچار تحول کند، اگر امروز به نسل کودک از طریق تئاتر آموزش‌ بدهیم، فردا در مقابل خطرهایی که آنها را تهدید می‌کند ایمن خواهیم بود.

به گزارش کودک پرس ، محمد حسن‌زاده، کارگردان و پیشکسوت مطرح تئاتر مشهد، در خصوص مؤلفه‌های نوشتن نمایشنامه‌ مذهبی برای کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: طبیعتا آن چیزی که از نمایشنامه‌های کودکان و نوجوانان در دسترس است، تعدادی از آنها به صورت مستقیم به زندگی ائمه معصوم(علیهم‌السلام) و داستان‌هایی که زمان پیامبر اتفاق افتاده، پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: دستوراتی که برخی از ائمه(علیهم‌السلام) دادند در قالب نمایشنامه‌ کوتاه برای دانش‌آموزان نوشته شده است اما از زمانی که بنیاد بین‌المللی امام رضا(علیه‌‌السلام) تأسیس شد و جشنواره‌ای تحت عنوان تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد، نمایشنامه‌ها از قالب داستان‌های مذهبی به صورت مفاهیم مستقیم خارج شدند و بیشتر به سمت داستان‌هایی پیرامون زندگی امام رضا(علیه‌‌السلام)، یاران و اصحابشان و گاهی از زبان حیوانات مثل آهو که امام رضا(علیه‌‌السلام) ضامنش شدند، رفتند.

این مدرس تئاتر در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین معضل در نوشتن نمایشنامه‌های مذهبی، تربیتی، چیست، بیان کرد: نسل‌ جدید، جوان ونوجوان نشان داده که خیلی نصیحت‌پذیر نیست و خطاب مستقیم نمی‌تواند کاربردی برای آن داشته باشد، یکی از معضلات هم این است که ما نتوانستیم مفاهیم را در لفافه و در قالب داستان غیرمستقیم به کار ببریم.

 

 

در عالم هنر هیچ مفهوم مستقیمی وجود ندارد

حسن‌زاده عنوان کرد: پایان بیشتر نمایشنامه‌های مذهبی نصیحت، پند و موعظه است و ما معتقد هستیم که در عالم هنر هیچ چیز مستقیمی وجود ندارد و باید به صورت غیرمستقیم پیام را به مخاطب منتقل کرد، این وظیفه هنر است هر هنری که از این موضوع تبعیت نمی‌کند، ماندگار نخواهد بود.

این نویسنده تئاتر ادامه داد: ما در کانون تئاتر دینی پیش رفت زیادی در زمینه نمایش مذهبی داشته‌ایم، نمایشنامه‌ها در قالب امروزی که درون آن نقدی به حادثه کربلا، ائمه معصوم(علیهم‌‌السلام) است اجرا می‌شود.

 

 

نشان دادن حادثه کربلا با پرداختن به مسائل اجتماعی روز

وی اظهار کرد: امروز نویسندگان ما به این باور رسیده‌اند که می‌شود کربلا و شهادت ائمه(علیهم‌السلام) و معصومان(علیهم‌السلام) را از طریق دیگر هم نشان داد و آن هم پرداختن به مسائل روز اجتماعی ایران و تلفیق قصه امروز با دیروز است.

 

 

تئاتر کودک و نوجوان ما مشق تئاتر کشورهای دیگر است

این پیشکسوت تئاتر و تلویزیون در پاسخ به این سوال به نظر شما یکی از علت‌های جذب آثار نمایش خارجی از سوی کودکان و نوجوانان چیست، بیان کرد: ما در نوشتن یک نمایشنامه طبیعتا باید ساختار درست و منطقی برای آن در نظر بگیریم، یک نمایش کودک باید چندین عامل داشته باشد، شامل متن و قصه جذاب، استفاده از موسیقی و ترانه و رنگ، کشورهای اروپایی از این طریق به موفقیت رسیده‌اند، ما داریم در تئاتر کودک و نوجوان مشق می‌کنیم تا به آنها برسیم.

وی ادامه داد: قصه برخی از نمایشنامه‌های ما جذاب نیست و به جای آنکه در قالب ساده پیام را منتقل کنند، فلسفی می‌شود، فلسفه هم از جانب کودک و نوجوان فهمیده نمی‌شود.

انتقال مضامین مذهبی و تربیتی در قالب موسیقی و شعر در تئاتر کودک و نوجوان

دبیر تخصصی جشنواره ملی زائر با بیان اینکه از عناصر مفهومی و فنی در نمایش کودک و نوجوان به خوبی استفاده نمی‌شود، افزود: یکی از مضمون‌هایی که می‌تواند برای کودک و نوجوان در نمایش مؤثر باشد، موسیقی همراه با شعر است که خیلی از مضامین مذهبی و تربیتی را می‌توان در این قالب به کودکان و نوجوانان منتقل کرد، این‌ها کمبودهایی است که در نمایشنامه و نمایش کودک و نوجوان ما دیده می‌شود.

 

 

نگاه استان به تئاتر کودک ونوجوان پر کردن اوقات فراغت است

این کارگردان تئاتر ادامه داد: معتقد هستم به غیر از تهران و همدان که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان تلاش می‌کنند ما در استان به معقوله تئاتر کودک و نوجوان نگاه جدی نداشته‌ایم و شاید بسیاری از ما نگاهمان به تئاتر کودک و نوجوان پر کردن اوقات فراغت باشد.

 

 

تحول در فرهنگ کشور با تئاتر کودک و نوجوان

وی عنوان کرد: در حالی‌که تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند فرهنگ یک مملکت را دچار تحول کند چراکه مخاطب آن کودکان و نوجوانانی هستند که زنان و مردان آینده کشور خواهند بود، ما باید برای تئاتر کودک و نوجوان هزینه کنیم، اگر امروز به نسل کودک از طریق تئاتر آموزش‌ بدهیم، فردا در مقابل خطرهایی که آنها را تهدید می‌کند ایمن خواهیم بود.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار