129357
۰۳ دی ۱۳۹۶

وجود ۱۹۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل

رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: تعداد۱۹۰ هزار کودک ۱۰ تا ۱۹ سال امسال خارج از مدرسه داریم.

به گزارش کودک پرس ، علی باقرزاده، در نشست خبری که در سازمان‌نهضت سواد آموزی امروز دوم دی ماه برگزار شد، گفت: هدف ما اغنای جامعه هدف و تشویق آنان به سواد آموزی است.

وی افزود: بیش از ۳۳ تفاهم نامه همکاری با موسسات و دستگاه های دولتی و غیر دولتی داشته ایم. همچنین۵۷۰ مرکز غیر دولتی با استان ها و شهرستان های ما قرداد امضا کرده اند.

باقرزاده بیان کرد: کتاب《داستان یک زندگی》متناسب با شعار سال بین ۵۰ هزار نفر سواد آموز توزیع می شود و مسابقه آن در دهه فجر برگزار می شود.

 

رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت:سالانه ۱۵ هزار بیسواد زیر ۱۰ تا ۱۹ سال سواد آموز می شوند.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی تصریح کرد:طی سه سال گذشته ۲۶۲ هزار نفر از اولیای دانش آموزان سواد آموز شده اند.

وی با بیان اینکه سواد آموزی ۱۰ تا ۱۹ سال یکی از اولویت های ما است گفت:۴۵ هزارو ۴۲۹ نفر شناسایی شدند و آموزش دیدند که سالانه ۱۵ هزار نفر می شود.

وی افزود: تعداد ۲۱۷ مراکز آموزش یادگیری محلی ایجاد شده است که سواد آموزی با مهارت آموزی زندگی را ارایه می دهد.

 

باقر زاده بیان کرد: دو طرح کتابخوانی داریم که برای پایداری سواد دنبال می کنیم . نخست؛ طرح کتابخوانی با خانواده است که ۱۳۹ هزار نفر را تحت پوشش برده است. طرح‌حلقه های کتابخوانی برای افراد کم سواد که تحت پوشش ما نیستند اجرا می شود.۳۶ هزار نفر تحت پوشش این طرح هستند.

وی گفت: نرخ با سوادی اتباع بیگانه درشروع انقلاب ۶ درصد بوده است که سرشماری سال ۹۰ نشان می دهد که به ۶۴ درصد رسیده است. سالانه ۲۰ هزار اتباع سواد آموز شده اند.بیش از ۲۲ هزار نفر اتباع نیز با همکاری کشور نروژ و دانمارک سواد آموز شده اند.

 

وی بیان کرد:۸۶ هزار زندانی در زندان ها تحت پوشش نهضت سواد آموزی آمده اند.

باقر زاده گفت: طی ۵ سال گذشته ۲ هزار ۹۱۱ نفر سرباز نیز در دوران خدمت باسواد شده اند.

وی با اشاره به آمار نفوس مسکن سال ۹۵ گفت: در بالای شش سال درصد بی سوادی از ۱۵/۲ درصد در سال ۹۰ به ۱۲/۳ درصد به سال ۹۵ رسیده است.

وی ادامه داد: هر جا میانگین سال های تحصیل بالا است، سرانه اقتصاد و سلامت بالا است. در گروه سنی بالای شش سال میانگین تحصیل ۸.۴ است که در سال ۹۰ این عدد ۷.۶ بوده است. در تهران میانگین عدد تحصیل ۹.۶ بوده است.

 

رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: امسال به دلیل محدودیت مالی ۳۳۲ هزار نفر در فعالیت های سواد آموزی اقدام کرده اند. ۹۳ درصد ایرانی و ۷ درصد اتباع بیگانه هستند. عملکردمان در سال ۹۵ و ۹۴ بهتر بوده است اما امسال به دلیل کمبود منابع عملکردمان نسبت به سال های گذشته کمتر بوده است.

وی بیان کرد: تعداد۷۰ هزار آموزش دهنده فعال داریم‌. شیوه همکاری از طریق موسسه غیر دولتی است. ما با هیچ آموزش دهنده ای به صورت مستقیم قرداد نداشته ایم‌.

رییس نهضت سواد آموزی بیان کرد:فاصله با سوادی زنان و مردان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۲.۷ درصد کاهش یافته است و اکنون حدود ۸۰ درصد فعالیت نهضت سواد آموزی به زنان اختصاص دارد. در ۵ سال گذشته درصد با سوادی زنان از ۹۰.۷ به ۹۲.۴ رسیده است.

وی درباره ی کاهش سواد اموزی بین نقاط شهری و روستایی ادامه داد: از ۱۳.۵ درصد از سال ۹۰ به ۱۲.۳ در سال ۹۵ کاهش یافته است.

 

باقرزاده گفت:در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال درصد با سوادی از ۹۷.۳ به ۹۸.۲ رسیده است. معنای آن این است که ۱۹۰ هزار کودک ۱۰ تا ۱۹ سال امسال خارج از مدرسه داریم.

وی افزود: در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال درصد با سوادی از ۹۶.۲ به ۹۷.۳ رسیده است.در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، نرخ باسوادی از ۹۲.۵ به ۹۴.۷ رسیده است.

در حال حاضر نیز بیش از ۲ میلیون بی سواد ثبت شده شامل اتباع خارجی، آموزش پذیر و ناپذیر به ثبت رسیده است.

 

وی گفت: استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمان، خوزستان و لرستان به ترتیب پایینترین درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارند.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت:در گروه سنی بالای ۶ سال که همه ی گروه های سنی کشور را شامل می شود درصد بی سواد از ۱۵.۲ به ۱۲.۳ رسیده است.

وی درباره ی تبدیل وضعیت آموزش دهندگان گفت: طی قانون مصوب کسانی که ۵ سال در سازمان نهضت سواد آموزی خدمت کردند استخدام شوند. اما این شیوه جذب معلم اصلح نیست.پس از آن نیز اصلاحیه هایی صورت گرفت. همچنین جدیدترین اصلاحیه ها نیز در دستور بررسی در مجلس است اما ما ورود آموزش دهندگان را برای مطالبه حق به رسمیت می شناسیم.‌

 

وی با بیان اینکه ‌هیچ آموزش دهنده ای به دلیل تجمع اعتراضی در مقابل وزارت خانه کلاسش منحل نشده است، گفت: ممکن است آموزش دهنده در آزمون های ما نمره لازم را کسب نکنند، به همین دلیل قطع همکاری می شود. یا افرادی در کلاس هایشان حضور داشته است که با سواد بوده اند.

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار