128596
۳۰ آذر ۱۳۹۶
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان:

اطلاعات دقیقی از وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل در زنجان وجود ندارد

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری زنجان با بیان اینکه حق تعلیم و تربیت یکی از نیازهای اساسی کودکان است ، گفت: باید آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل و علت ترک تحصیل آنها وجود داشته باشد.

به گزارش کودک پرس ، ماهرخ بلوری در کمیته حقوق کودک با بیان اینکه مخاطبان ما کودکان و نوجوانان صفر تا 18 سال هستند، اظهار کرد: احقاق حقوق کودکان و پرداختن به این حقوق در این کمیته مورد توجه قرار گرفته است.

وی خانواده را مهم‌ترین نهاد در تربیت کودکان دانست و گفت: اولین گام ها در جامعه‌پذیری کودک در نهاد خانواده آموزش داده شده و هر چه سن کودک بالاتر می‌رود نقش خانواده کمتر و به نقش نهادهای اجتماعی افزوده می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به نقش خانواده، دولت ونهادهای اجتماعی در رفع نیازهای کودکان و نوجوانان ابراز کرد: هر سه این بخش ها حائز نقش بوده و نمی توان تنها وظایف در امور کودکان را متوجه یکی از این بخش ها کرد.

بلوری عنوان کرد: توجه به وضعیت خانوادگی و اجتماعی این گروه سنی اهمیت زیادی داشته و لزوم برنامه‌ریزی مطلوب در این زمینه را ضروری می سازد.

 

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه کودکان و نوجوانان تاکید کرد: کودکان کار، کودکان بازمانده از تحصیل،ازدواج زود هنگام دختران در روستاها از معضلات عمده در حوزه کودکان در استان هستند.

وی تامین امنیت، ورزش، آموزش، بهداشت و سلامت را از جمله نیازهای کودکان دانست و گفت: باید در راستای تامین نیازهای و رفع مشکلات کودکان قدم برداشت چراکه این کودکان سرمایه های فردای کشور هستند.

بلوری با اشاره به ضرورت پرداختن به مشکلات کودکان دارای والدین غیر ایرانی و نیز کودکان بازمانده از تحصیل عنوان کرد: در این مزینه پیشنهادات دستگاهها باید ارائه شود.

 

وی با اشاره به لزوم بهره گیری از ظرفیت دهیاری ها در حل مشکل تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل روستایی عنوان کرد: می توان از ظرفیت 600 دهیاری در سطح استان برای حل مشکل سرویس مدارس روستایی که از جمله معضلات در بازماندگی از تحصیل دانش اموزان روستایی است بهره برد.

در ادامه این جلسه بررسی وضعیت کودکان دارای والد غیر ایرانی مورد بررسی قرار گرفت که کارشناس امور حقوقی ثبت‌احوال استان زنجان با بیان اینکه بر اساس قانون، کودکان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، ایرانی محسوب نمی‌شوند گفت: برای این افراد تا سن 18 سالگی کد ملی صادر نشده نمی شود که بیشتر استانهای مرزی کشور با این معضل روبه رو هستند.

 

 

*تعداد کودکان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی در استان کمتر از 10مورد بوده است

 

وی تاکید کرد: تعداد کودکان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی بدنیا آمده در طی امسال کمتر از 10مورد بوده است.

رستمی با اشاره به اینکه این کودکان ایرانی نیستند و کد ملی ندارند، ابراز کرد: ثبت‌احوال برای این کودکان گواهی صادر می‌کند که با استفاده از آن می‌توانند ادامه تحصیل داده و بیمه شوند اما ایرانی محسوب نمی شوند.

کارشناس امور حقوقی ثبت‌احوال استان زنجان با اشاره به 99.3 درصد ثبت ولادتها در استان در مهلت قانونی انجام شده است، عنوان کرد: در این راستا در بیمارستان‌های آیت‌الله موسوی و امام حسین(علیه‌السلام) یک نفر مامور مستقر وجود داشته و در مراکزی که مامور مستقر نداریم نیز طبق تفاهم صورت گرفته در ط سه تا ده روز گواهی ولادتها اخذ می شود.

 

وی افزود: در مناطق روستایی نیز خانه‌های بهداشت، دهیاری و بیمارستان‌ها با ثبت‌احوال همکاری می‌کنند.

رستمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تسهیل صدور شناسنامه برای کودکان تحت پوشش بهزیستی عنوان کرد:نیز ثبت‌احوال نام خانوادگی و نیز نام پدر برای این کودکان در شناسنامه صادر می‌کند همچنین کارت ملی نیز برای این کودکان اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اجرای قانون جدید فرزند خواندگی برای زنان مطلقه و مجرد عنوان کرد: امکان فرزندخواندگی برای این افراد ایجاد شده و می توانند فرزند دختری را به عنوان فرزند خواندگی قبول کنند.

 

 

*در هشت ماهه امسال برای 10 مورد فرزندخواندگی ثبت سند صورت گرفته است

 

این مقام مسئول عنوان کرد: بعد از احراز شرایط زوجین برای پذیرش فرزند خواندگی از سوی سازمان بهزیستی، ثبت احوال سند سه جلدی برای کودک و والدین صادر می‌کند که در هشت ماهه امسال برای 10 مورد فرزندخواندگی این کار انجام شده است.

بررسی کودکان بازمانده از تحصیل نیز از دیگر موضوعات جلسه بود که عجمی به عنوان نماینده آموزش و پرورش استان در این جلسه با ارائه گزارشی از کودکان بازمانده از تحصیل نبود اطلاعات در خصوص پیگیری وضعیت این کودکان را ازجمله مشکلات آموزش و پرورش دانست و گفت: متاسفانه تنها راه دسترسی به این کودکان مشخصات ثبت شده در سامانه است که در صورت عدم ثبت نام دانش اموز امکان دسترسی به اطلاعات و وضعیت فعلی دانش آموز وجود ندارد.

 

 

*در مقطع ابتدایی 550 کودک در سطح استان زنجان بازمانده از تحصیل هستند

 

وی ابراز کرد: در مقطع ابتدایی 550 کودک در سطح استان بازمانده از تحصیل هستند که در مقطه متوسطه اول نیز ما دارای بیشترین مشکلات در این رابطه هستیم.

عجمی با بیان اینکه ازدواج زود هنگام دانش اموزان دختر در مقطع متوسطه اول از جمله دلایل ترک تحصیل دانش اموزان دختر روستایی در استان است، گفت: فقر مالی و اتصادی و اشتغال به کار کودکان،کاهش جمعیت روستایی و عدم تشکیل کلاسها در برخی روستاها بدلیل تعداد کم دانش آموزان، عدم اختصاص اعتبار برای سرویس روستا مرکزی و مدارس شبانه روزی و نیز مایل نبودن والدین برایحضور دختران دانش آموز در کلاس های مختلط از مهمترین دلایل عدم ترک تحصیل دانش آموزان است.

وی با اشاره به لزوم ورود خیران برای پوشش هزینه های سرویس مدارس روستایی عنوان کرد: خیران می توانند کمک خود را معطوف به این بخش کنند.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار