12817
۰۳ آذر ۱۳۹۵

زمین، گهواره کودکان ماست

لبخند کودکان زیبای روستایی که عروسک‌های اهدایی عاشقان محیط زیست را در دست گرفته‌اند تصویر ماندگاری است که در منطقه مریوان به ثبت رسیده است.

به گزارش کودک پرس   , عروسک‌هایی که هر کدام از آنها یادآور اهمیت محیط زیست و تلاش برای حفظ آن است و کودکان با بازی‌های دسته جمعی به خوبی آموختند که حفظ محیط زیست حفظ زندگی است. صدای شادی و خنده کودکان روستاهای «توراخ تپه» ، «گوگجه» و «گله»از کیلومترها دورتر شنیده می‌شد.

وقتی از آخرین پیچ جاده کوهستانی خانه‌های زیبای روستا نمایان شد کمتر کسی باور می‌کرد که کودکان روستا به استقبال آمده باشند. معصومیت در چهره همه آنها موج می‌زد و از صبح زود وقتی خبر حضور دوستداران محیط زیست را شنیده بودند می‌دانستند که کوله‌های مهربانی آنها پر از اسباب بازی‌هایی است که داشتن هر کدام از آنها تا دیروز یک رویا بود.

یاوران فعال بخش کودک و نوجوان یک انجمن، عروسک‌ها و اسباب بازی‌هایی را که مردم شهر مریوان اهدا کرده بودند به کودکان روستا هدیه دادند. چشمان این کودکان از خوشحالی برق می‌زد و عروسک‌هایشان را به هم نشان می‌دادند. همه این کودکان به همت یک انجمن همیار طبیعت قرار است درک درستی از محیط‌زیست، رفتار با حیوانات و در کل «زندگی» داشته باشند.

زمان بازی همه در کنار هم حلقه اتحاد تشکیل دادند و در بازی‌های دسته جمعی راه‌های حفظ محیط زیست و محبت کردن به حیوانات را آموختند. هفته گذشته روزهای بسیار خوبی برای کودکان روستاهای محروم مریوان بود و آنها این روزها خود را یک همیار طبیعت و حافظ محیط زیست می دانند. فراخوان جمع‌آوری اسباب بازی‌های مصرف شده در مریوان که مردادماه سال‌جاری آغاز شد با استقبال مردم این منطقه مواجه و بسیاری از خانواده‌ها که می‌دانستند هدف بزرگتر و مهم‌تری در پشت این حرکت نهفته است عروسک‌ها و اسباب بازی‌های فرزندانشان را در اختیار این فراخوان قرار دادند.

بیان احمدی، بانوی مریوانی که از ۴ سال قبل مسئولیت بخش کودکان و نوجوانان این انجمن را برعهده گرفته است بهترین راه آشنایی کودکان با طبیعت و آموختن راه‌های حفظ آن را بازی کردن با آنها می‌داند و می‌گوید: در این سال‌ها بیش از ۷۰۰ کودک و نوجوان آموختند که کره زمین خانه آنهاست و حفظ آن بخش مهمی از زندگی همه ما است.

او با اشاره به جمع‌آوری عروسک در مریوان و توزیع آنها در روستاهای محروم منطقه گفت: نجات و حفظ دریاچه زیبای زریوار از مهم‌ترین کارهایی است که در این انجمن انجام شد و بسیاری از مردم شهر مریوان بخوبی با این انجمن و فعالیت‌های زیست محیطی آن آشنا هستند. وی در ادامه از مهم‌ترین برنامه‌ها که نهادینه کردن حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده است این‌گونه گفت: اگر حفظ محیط زیست و مهربانی با حیوانات از کودکی آموزش داده شود تأثیر بسزایی در تربیت نسل‌های آینده دارد و روزی را شاهد خواهیم بود که همه آنها همیار طبیعت خواهند بود. یکی از اهداف این انجمن حفظ جنگل‌های زاگرس به‌عنوان یک سرمایه ملی است و در این میان کودکان و نوجوانان نقش مهمی دارند. برای این کار باید سراغ کودکان روستایی می‌رفتیم. کودکانی که با طبیعت بزرگ می‌شوند.

لبخند عروسک‌ها

صدای شادی و شعف کودکان روستایی آسمان زاگرس را فرا گرفته بود. هرکدام از آنها با خوشحالی عروسکی را درآغوش گرفته و فارغ از محرومیتی که سال‌هاست بر زندگی‌شان سایه انداخته است دستان یکدیگر را گرفته و آسیاب بچرخ بازی می‌کردند. مدت‌ها بود که از ته دل نخندیده بودند اما این بار همگی بهانه مشترکی برای خندیدن داشتند. اعضای فعال انجمن طرفدار محیط‌ زیست که مسیر طولانی و سختی را برای رسیدن به این روستاها طی کرده بودند بدون خستگی همبازی بچه‌ها شده بودند و در کنار بازی سعی می‌کردند تا نحوه مراقبت از درختان جنگل و حیوانات و صرفه‌جویی در آب را به آنها بیاموزند.

بیان احمدی از فراخوان جمع‌آوری عروسک در مریوان و توزیع آنها بین کودکان روستایی برای ما گفت: تابستان فراخوان جمع‌آوری عروسک و اسباب بازی استفاده شده را در مریوان به اجرا درآوردیم و از خانواده‌ها خواستیم تا عروسک و اسباب بازی‌هایی که فرزندانشان از آنها استفاده نمی‌کنند و سالم هستند به ما بدهند. مردم شهر مریوان استقبال خوبی از این طرح انجام دادند و در مدت دوهفته تعداد زیادی عروسک و اسباب بازی در اختیارمان قرار گرفت. ما از انجام این کار به‌دنبال دو هدف بودیم؛ نخستین هدف حفظ محیط زیست بود و از آنجایی که اسباب بازی‌های پلاستیکی در چرخه طبیعت تجزیه نمی‌شوند با جمع‌آوری این عروسک‌ها از دور ریختن آنها جلوگیری کردیم و هدف دوم نوعدوستی بود و می‌خواستیم کودکان روستاهای دورافتاده و محروم که داشتن اسباب بازی و عروسک برای آنها آرزو است طعم شیرین داشتن آن را بچشند.

با جمع‌آوری اسباب بازی‌ها تعدادی از آنها در اختیار کودکان سرطانی قرار گرفت و پس از آن همراه با چند نفر از اعضای فعال انجمن به روستاهای دورافتاده توراخ تپه و گوگجه رفتیم. مسافت دور و جاده‌های خاکی ما را خسته کرده بود اما می‌دانستیم چشمان معصوم بسیاری در انتظار ما هستند. با گذشتن از آخرین پیچ جاده وقتی بچه‌ها را که لباس‌های محلی به تن داشتند دیدیم خستگی از تن ما بیرون رفت. آنها با خوشحالی در ابتدای روستا در انتظار ما بودند. در میان آنها دختر ۵ ساله‌ای بود که اسباب بازی‌اش یک ظرف پلاستیکی بود و وقتی یکی از عروسک‌ها را به او دادیم با شوق آن را در آغوش کشید و از خوشحالی می‌دوید.

همه عروسک‌ها واسباب بازی‌ها را به بچه‌ها دادیم و در کنار آنها بازی سنتی آسیاب بچرخ را انجام دادیم. در این بازی به آنها نحوه رفتار با حیوانات را آموزش دادیم و تأکید کردیم که از بین بردن درخت و شکستن آن چه آسیب‌هایی می‌تواند به محیط زیست وارد کند. آنها آموختند که کره زمین خانه ماست و باید همیشه این خانه را پاکیزه نگه داریم. ساعت‌های بسیار خاطره انگیزی را کنار این بچه‌ها سپری کردیم.

وی ادامه داد: در این سال‌ها سعی کردیم با برگزاری اردوهای آموزشی در دل طبیعت کودکان و نوجوانان را با طبیعت سبز آشتی دهیم و آنها از نزدیک نحوه رفتار با حیوانات را بیاموزند. هر روز همراه با کودکان و نوجوانان مسیر ۳ کیلومتری دفتر انجمن تا دریاچه زریوار را پیاده روی می‌کنیم و در آنجا بچه‌ها به پرنده‌ها غذا می‌دهند و از این کار لذت می‌برند. در کنار آن با پاکسازی اطراف دریاچه آنها می‌آموزند که چه زباله‌هایی بیشترین آسیب را به طبیعت می‌زنند و چگونه می‌توانیم با بازیافت این زباله‌ها آنها را دوباره به چرخه طبیعت بازگردانیم. همه این کودکان مثل عروسک زیبا هستند و نشاندن لبخند بر این صورت‌های زیبا ماندگارترین یادگاری است که در این طبیعت سبز باقی می‌ماند. من دو فرزند دارم و دوست دارم آنها در طبیعتی سالم و پاکیزه رشد کنند. آنها باید کار گروهی و وظایف شهروندی را بیاموزند تا در آینده حامی محیط زیست شوند.

 

منبع:خبرگزاری منجیل خبر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار