127837
۲۷ آذر ۱۳۹۶
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد؛

اهمیت امیددرمانی در کودکان مبتلا به سرطان

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت همراهی روان‌شناسان با کادر درمانی در درمان کودکان مبتلا به سرطان گفت: امیددرمانی برای کودک مبتلا به سرطان و همچنین خانواده او، ضروری است.

به گزارش کودک پرس ، شهریار شهیدی افزود: تمرکز روان‌‎شناسی بالینی سلامت بر بیماری‌های جسمانی و اثرات روانی ناشی از آن بر فرد بیمار است و رویکرد روان‌شناسی مثبت به جای تمرکز بر آسیب‌ها، عوارض و نشانگان، بر یافتن توانمندی‌ها و فضائل انسان تاکید دارد.
وی ادامه داد: در روان‌شناسی مثبت اعتقاد بر این است که انسان‌ها در 6 فضیلت و 24 توانمندی قابل تشخیص و طبقه‌بندی هستند. برای مثال توانمندی‌هایی مانند شجاعت، صداقت، خلاقیت، معنویت، نشاط و انرژی در افراد قابل تشخیص و اندازه‌گیری است.
دکترای تخصصی روا‌ن‌شناسی بالینی سلامت تاکید کرد: این توانمندی‌های 24گانه به افراد کمک می‌کنند تا با بیماری‌ها و مصائب زندگی خود کنار بیایند. به عبارت ساده‌تر، اعتقاد ما بر این است که با از بین بردن عوارض و نشانگان در بیمار، ما او را به سلامت نرسانده‌ایم بلکه او را به نقطه صفر باز گردانده‌ایم. برای اینکه فرد سلامت داشته باشد باید توانمندی‌هایش نیز افزایش پیدا کرده و گسترش یابد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در روان‌شناسی، معنای سلامتی عدم وجود بیماری نیست. در کودک مبتلا به سرطان، دسته‌ای از عوارض و نشانگان جسمانی به وجود آمده است که باعث شده‌اند تا کودک از لحاظ انرژی، ایجاد ارتباط با دیگران و اضطراب و نگرانی زندگی‌اش مختل شود.

شهیدی یادآور شد: در روان‌شناسی مثبت تلاش می‌شود تا توانمندی‌های 24گانه در فرد تشخیص، شناسایی و گسترش یابد. هرچند هنگامی که فرد برای درمان روان‌شناختی مراجعه می‌کند عوارض و نشانگانی از بیماری دارد ولی به همان اندازه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها نیز برای احساس خوشبختی و امید در او هست.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار