موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
127399
۲۶ آذر ۱۳۹۶
​نشست تخصصی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان برگزار شد؛

آثار بدون کلام در ایران چندان شناخته شده نیستند

هدی حدادی، در نشست تخصصی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، کتاب‌های «بدون کلام» که از طریق تصویر با مخاطب به سخن برمی‌خیزند را در ایران پدیده‌ای نوظهور عنوان کرد که درحال مطرح شدن است.

به گزارش کودک پرس ، نشست تخصصی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، با حضور هدا حدادی؛ تصورگر کتاب کودک، حمیدرضا نویدی‌مهر؛ مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(علیه‌السلام) و جمعی از اساتید و دانشجویان، پنج‌شنبه (23 آذر 1396) توسط گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(علیه‌السلام) مشهد برگزار شد.

هدی حدادی، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان و برندۀ جایزۀ بین‌المللی جشنوارۀ مون بیم اوارد آمریکا در سال 2017 در این نشست پس از تعریف کوتاهی از چیستی کتاب تصویری به بیان تعاریف آن پرداخت و گفت: در سطح دنیا در زمینۀ تعریف کتاب تصویری تفاوت دیدگاه وجود دارد، برای مثال یک نهاد رسمی هر کتابی که تصویر در آن وجود دارد را به عنوان کتاب تصویری معرفی می‌کند. نهاد تخصصی دیگر هر اثری را که تصویر بر متن غلبه دارد را کتاب تصویری می‌داند و در تعریف سازمان رسمی بین‌المللی دیگر، کتاب‌هایی که فقط تصویر دارند را کتاب تصویری قلمداد می‌کنند.

 

وی همچنین از بین این سه تعریف به تعریف سومین رویکرد پرداخت و گفت: تعریف دیگر کتاب‌های «بدون کلام» یا «صامت» است که البته کتاب صامت تعریف دقیقی نیست، چراکه این کتاب‌ها از طریق تصویر با مخاطب به سخن برمی‌خیزند لذا اصطلاح کتاب بدون کلام دقیق‌تر است.

حدادی افزود: این رویکرد در ایران پدیدۀ نوظهوری است که در حال یافتن طرفداران خودش است و در این زمینه می‌توان به چند اثربین‌المللی «قرمز»، «گل‌ها در پیاده‌رو» و «موج» اشاره کرد.

برندۀ جشنوارۀ تصویرگری براتیسلاوا در ادامه به تحلیل تصاویر این سه کتاب پرداخت و گفت: این کتاب‌ها داستان و روایت عمیق و تجربۀ زیستی خوشایندی برای مخاطب به همراه دارد و نیز به مخاطب هوشمند اجازۀ فکرکردن و تخیل بیشتر را می‌دهد.

 

در بخش دوم این نشست نیز تعدادی از کتاب‌های تصویری حدادی مورد بررسی قرار گرفت و او به پرسش‌های دانشجویان در زمینۀ وضعیت تصویرگری در دنیا و ایران پاسخ داد.

نویسنده رمان «دلقک» در ادامه کتاب تصویری برای مخاطب را عاملی برای آموزش کودکان در سنین اولیه، رشد خلاقیت و ابتکار(کاردستی‌ها و…)، لذت بردن و تکمیل فرایند متن ادبی ارزیابی کرد و به نمونه‌های موفق جهانی اشاره‌کرد.

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار