12694
۰۲ آذر ۱۳۹۵

تحصیل دانش آموزان در مدار صفر درجه!

قم - محرومیت برای دانش آموزان شاید رنگ و بویی دیگر دارد و دسته و پنجه نرم کردن با محرومیتی که از ابتدا گریبانشان را گرفته قطعاً تصویر آینده را برای آنها خدشه‌دار می‌کند.

به گزارش کودک پرس پرس :تقریبا همه مردم این دوران درس و مدرسه و تحصیل را تجربه کرده‌اند، دورانی که البته برای هر فردی پر از خاطرات تلخ و شیرین و روزهای سخت و آسان درس و مشق و امتحان است و البته در این میان افرادی هستند که دوران تحصیلی بدون دغدغه و در مدارس و یا محیط‌هایی سپری می‌کنند که دغدغه لباس و سقف مدرسه و لوازم التحریر و هر آنچه مربوط به مناطق محروم است را هرگز احساس نمی‌کنند.

شاید حتی اگر برای آن‌ها بیان هم شود در باورشان نمی‌گنجد که شاید دانش‌آموزی با لباسی مندرس و در زیر سقفی درس می‌خواند که هر لحظه ترس از فروریختن دارد و یا حتی باورشان نمی‌شود که سال‌ها قبل دانش آموزان روستایی به نام «شین آباد» در آتش محرومیت و فقر مدرسه سوختند و شاید در جایی دیگر دانش‌آموزانی روستایی به دلیل عدم توانایی در پرداخت کرایه رفت و آمد نمی‌توانند ادامه دوران تحصیل را تجربه کنند و بازمانده از تحصیل محسوب می‌شوند.

محرومیت در قمرود!

و یا حتی دانش‌آموزانی که با لباس‌های مندرس سال گذشته به مدرسه می‌روند چیزی که در تعدادی از روستاهای بخش قمرود قم قابل مشاهده است مطلبی که رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ قم در گفتگو با خبرنگار کودک پرس آن را مطرح می‌کند و می‌گوید: روستاهایی در بخش قمرود وجود دارند که دانش آموزان آن در اوج محرومیت گذران زندگی می‌کنند.

سید حسین رضوی حائری با بیان اینکه برخی از روستاهای مشک آباد، علی آباد کوه گل و برخی دیگر روستاهای منطقه قمرود به دلیل شوری بیش از حد آب، نمی‌توانند از آن استفاده کنند و گرچه برای آنها آب شیرین کن تهیه شده اما این آب شیرین کن‌ها هم خراب شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش سعی کرده تا مشکل مدارس بخش قمرود را با بازسازی و مقاوم‌سازی رفع کند، ادامه می‌دهد: مدارس برخی از روستاها به دلیل کاهش تعداد دانش آموزان جمع‌آوری شده و به یک روستای دیگر منتقل شده است و برخی از دانش آموزان که برای رفت و آمد دچار مشکل کرایه هستند بخشداری و آموزش و پرورش پرداخت کرایه این دانش آموزان را بر عهده گرفته است.

رضوی مشکل دیگر دانش آموزان را اقتصادی عنوان می‌کند، مشکلی که گریبان گیر بسیاری از اهالی روستاهای قمرود است بیکاری و فقر فرهنگی در کنار هم است که باعث شده تا دانش‌آموزان در این بخش با لباس‌ها و یا کفش‌هایی گذران زندگی کنند که شاید تصور آن برای دانش آموزان شهر غیر قابل باور باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ قم مشکل لوازم التحریر و لباس را که مورد اشاره قرار می‌دهد بر این نکته نیز اشاره می‌کند که آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بسته‌های لوازم التحریر را بین دانش آموزان روستاهای محروم این بخش توزیع کرده است.

وی ابراز می‌کند: برای تسهیل در رفت و آمد دانش آموزان هم برخی از مدارس روستاها تجمیع شده و البته برای آموزش بهتر به دانش آموزان هم به جای سرباز معلم از معلمان با سابقه حتی تا ۲۰ سال استفاده می‌شود.

رفع محرومیت در بخش مرکزی قم نیازمند عزم و تلاش جدی است!

بخشدار بخش مرکزی هم در گفتگو باخبرنگار کودک پرس، گرچه به امکانات کم در برخی از روستاهای این بخش اشاره دارد اما در عین حال از تلاش‌های گسترده برای کاهش محرومیت در این بخش خبر می‌دهد.

علیرضا خزائی در این گفتگو بخش مرکزی را تنها بخشی در استان قم معرفی می‌کند که جزو مناطق کمتر توسعه یافته تقسیم بندی شده است که گرچه باعث می‌شود تا در ردیف بودجه توجه بیشتری بدان صورت گیرد اما برای رفع محرومیت نیازمند عزم و تلاش جدی است.

وی به بازسازی ۶ مدرسه در بخش قمرود اشاره می‌کند و همچنین به این نکته نیز تأکید دارد که بخشداری برای دانش‌آموزانی که هزینه سرویس ندارند پرداخت ۵۰ درصد از هزینه سرویس را تقبل کرده است.

بخشدار مرکزی بر این نکته هم اشاره دارد که برای سال تحصیلی جدید وسایل آموزش و لباس در اختیار دانش آموزان قرار داده شده و بخاری مدارس در این بخش هم از نوع هیتر برقی است و هیچ مدرسه‌ای در روستاهای این بخش از بخاری نفتی استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: به اهالی روستاهای محروم و حتی معلمان و دهیاران روستاهای محروم هم تأکید شده که اگر از وجود دانش‌آموزی بی‌بضاعت که به این دلیل ترک تحصیل کرده و یا دانش‌آموزی که از لحاظ لباس و پوشش دچار مشکل است باخبر شوند به بخشداری معرفی کنند تا بتوان برای این دانش آموزان از مراجع ذی‌ربط کمک دریافت کرد.

در هر حال وجود محرومیت در روستاها امری است که می‌توان گفت در سراسر کشور قابل مشاهده است و در هر استان و شهرستانی و بخشی روستاهایی وجود دارند که در محرومیت مطلق به سر می‌برند که این امر قطعاً بر روی وضعیت تحصیلی دانش آموزان و آینده آن‌ها تأثیرگذار است.

اینکه برخی از روستاها با وجود فاصله کمی که با مرکز یک استان دارند و در عین حال با محرومیت مواجه‌ هستند شاید امری ناپسند باشد مانند برخی از روستاهایی که در بخش قمرود وجود دارند و با ۴۸ کیلومتر فاصله با شهر قم، دانش آموزان آن با کمترین امکانات دست به گریبان هستند.

 

منبع:خبرفارسی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار