126027
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته هفتم بارداری

به گزارش کودک پرس ،حالتان چطور است؟ با تغییر ناگهانی حال و احوالتتان کنار آمده اید؟ با میزبانی چطور؟ باورتان می شود جنینتان در این هفته آپاندیس و لوزالمعده هم دارد؟ پلکها و بینی اش هم دیده می شود. هیجان دارید؟ باید هم هیجان داشته باشید . جنین به شکل جالبی در حال رشد است […]

به گزارش کودک پرس ،حالتان چطور است؟ با تغییر ناگهانی حال و احوالتتان کنار آمده اید؟ با میزبانی چطور؟ باورتان می شود جنینتان در این هفته آپاندیس و لوزالمعده هم دارد؟ پلکها و بینی اش هم دیده می شود. هیجان دارید؟ باید هم هیجان داشته باشید . جنین به شکل جالبی در حال رشد است . هر لحظه در حال تغییر است. شاید خیلی دلتان می خواهد حرکت جنین را حس کنید اما در این هفته خیلی منتظر حرکت نباشید. حرکت، از علائم هفته هفتم بارداری نیست، پس فعلا با ما همراه باشید تا از وضعیت جنین بیشتر بدانید.

 

 وضعیت جنین

رویان این هفته سریع‌تر رشد می‌کند. برجستگی‌های دست و پا که در هفته ششم جوانه‌زده بودند حالا بیشتر رشد کرده‌اند و قسمت‌های مختلف دست و پا در حالی شکل‌گیری است. سایه‌ای از آرنج و مفصل‌های او را می‌توانید ببینید. حالا دست او از مچ تا انگشتان به هم چسبیده تا در هفته‌های آینده از هم جدا شود.سر رویان بزرگ‌تر از بدن اوست. در این هفته نیمکره‌های چپ و راست مغز هم تشکیل می‌شود. پوستش هنوز خیلی نازک است. یعنی به راحتی می‌توانید رگ‌هایش را ببینید. دندان‌ها و فضای داخلی دهانش هم به تدریج رشد می‌کند. گوش‌هایش هم بیشتر رشد می‌کند. این هفته رویان قشنگ‌تر می‌شود. پلک‌ها روی چشمانش را می‌پوشاند و بینی قلمی‌اش پیدا می‌شود. روده‌ها و آپاندیس هم در راه هستند و تا پایان این هفته در بدن رویان جا خوش می‌کنند. دیگر اعضایش هم به سرعت در حال رشد هستند. کبدها هم مشغول تولید گلبول‌های قرمز هستند. روده‌ها در اطراف بند ناف در حال به هم پیچیده شدن هستند، بندناف هم با رگ‌های خونی که دیدن آنها چندان سخت نیست مشغول سرویس‌دهی است.

قد:0.79 سانتی متر

وزن:0.5 گرم

 

 

وضعیت مادر

از این هفته به بعد رحم بزرگتر می‌شود. اندازه رحم کم کم تغییر می‌کند و از اندازه یک مشت گره کرده به اندازه یک گرویپ فروت می‌رسد. در این هفته هم دردهای خفیف یا شدیدی را در شکم خود احساس کنید که این تغییرات ناشی از همان رشد تدریجی رحم است. متاسفانه خبر خوبی درباره حالت تهوع‌ نداریم. حالت تهوع که از چند هفته پیش شروع شده همچنان ادامه دارد و تا هفته 14 بارداری هم ممکن است با شما همراه باشد. البته شاید این زمان بیشتر طول بکشد. پس به جای ناراحتی با آن کنار بیایید. برای مقابله با حالت تهوع حتماً همیشه کنار تخت خود بیسکویت داشته باشید و مایعات زیادی بنوشید. گرمای شدید و احساس گرگرفتن شما را در این هفته آزار می‌دهد، سعی کنید لباس‌های کمتری بپوشید. شاید با خوردن هر وعده غذایی احساس ‌کنید که کلی غذاخورده‌اید نگران نباشید این موضوع هم طبیعی است چرا که هضم غذا روند کندتری پیدا می‌کند. با کندتر شدن این روند بدن مواد غذایی مفیدتر را می‌گیرد و این غذای مفید هم به رویان می‌رسد. در این هفته باز هم دچار یبوست می‌شوید. هورمون پروژسترون عملکرد روده‌ها را مختل می‌کند و باعث یبوست می‌شود.

 

تغذیه درهفته هفتم بارداری

* مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید. میزان آهنی که در طول بارداری به شما پیشنهاد می‌شود حدود 27 میلی گرم است که در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود.

* مصرف آهنی که از مواد غذایی و ویتامین‌های بارداری به دست می‌آید، بسیار اهمیت دارد. افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد. آهنی که در مواد غذایی قابل دسترس است، هِم نام دارد که در گوشت‌گاو، خوک و مرغ یافت می‌شود. مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات برگ سبز، لوبیا و نخود را به همراه مواد سرشار از ویتامین سی مانند گوجه فرنگی و پرتقال را به رژیم غذایی خود راه دهید تا در جذب آهن به شما کمک کند. مولتی ویتامین‌های بارداری نیز منبع دیگری از آهن هستند.

* از مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری غافل نشوید. این مواد منبعی از آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. البته این نکته را به خاطر بسپارید که مولتی ویتامین‌‌ها هیچ گاه جایگزین غذایی خوبی نیستند.

* تغذیه بین هفته‌های 5 تا 8 بارداری، نقش مهمی را در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل ایفا می‌کند. در این هفته مصرف این مواد غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید.

 

 

توصیه‌های مذهبی هفتمین هفته بارداری

هر هفته گوشت با قدری شیر و سیب شیرین بخورید. هرروز بر 2 عدد عناب سوره توحید بخوانید و ناشتا بخورید. تسبیحات حضرت زهرا را بعد از هر نماز و شب‌ها قبل از خواب بخوانید.

دوران بارداری، دوران بسیار حساسی است. تمامی افکار، روحیات و اندیشه‌های شما خواسته و ناخواسته بر روی جنین اثر می‌گذارد. پیامبر خدا در همین رابطه فرموده‌اند: «سعادتمند کسی است که از شکم مادرش به سعادت رسیده و بدبخت کسی است که از شکم مادرش به بدبختی رسیده است»

 

 

آغاز برنامه ورزشی

خبری خوب برای کسانی که بسیار تلویزیون تماشا می‌کنند. حتی اگر اصلاً ورزش نکرده‌اید می‌توانید در دوران بارداری ورزش را شروع کنید. البته این کار را با اجازه پزشک انجام دهید. مناسب‌ترین فعالیت‌ها برای خانم باردار کم تحرک پیاده‌روی است.
اگر اکنون آن را آغاز کنید می‌توانید به روش خود ادامه دهید تا حداقل آن را روزانه به 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته برسانید. با 10 دقیقه پیاده‌روی 5 تا 7 روز هفته آغاز کنید سپس به تدریج پیاده‌روی روزانه‌تان را چند دقیقه‌ای کنید.

 

 

باید ها و نباید ها

ایا نزدیکی کردن در بارداری برای جنین مضر است؟

نزدیکی کردن پیش از تولد جنین در هر مرحله ای بی خطر است، مگر اینکه بدلیل مشکلات خاصی همچون سابقه سقط یا خونریزی بدون دلیل، پزشکتان این کار را برای شما ممنوع کرده باشد. لذت از صمیمیت با همسرتان برای رابطه شما مفید است. فرزندتان در مایع آمنیوتیک درون بدن شما چنبره زده و بوسیله درپوش مخاط دهانه رحم محافظت می شود. حتی دخول عمیق هم نمی تواند به او آسیب برساند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار