موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
124881
۱۶ آذر ۱۳۹۶

صراحت و عینی‌گرایی در پرداختن به اشعاری با موضوع پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم)

یک نویسنده و شاعر کودک و نوجوان عنوان کرد: به طور کلی شعر در خصوص پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) برای مخاطب کودک و نوجوان باید از صراحت و صمیمیت و عینی‌گرایی خاصی برخوردار باشد.

به گزارش کودک پرس ، زهرا محدث خراسانی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، با اشاره به شاخصه‌های شعرمذهبی به ویژه با موضوع پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) برای کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: این نوع شعر برای مخاطب کودک و نوجوان روان، ساده و برخوردار از مؤلفه‌های ملموس و عینی در ارتباط با پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) همچون، رئوف و بخشنیده بودن ایشان همراه است.

 

صراحت و عینی‌گرایی در پرداختن به اشعاری با موضوع پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم)

وی ادامه داد: به طور کلی شعر در خصوص پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) برای مخاطب کودک و نوجوان باید از صراحت و صمیمیت و عینی‌گرایی خاصی برخوردار باشد.

این شاعر کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که چرا شاعران کمتر به موضوع پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) آن هم در حوزه کودک و نوجوان پرداختهاند، افزود: به دلیل ناتوانی شاعران از نوشتن در خصوص زندگی واقعی پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و عدم توانایی در ایجاد ارتباط برای کودکان با آنچه می‌دانند.

 

مهربانی و عطوفت؛ وجه مغفول مانده اشعار با مضمون پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم)

محدث خراسانی در خصوص وجه مغفول مانده شخصیت پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) در شعرهای کودک و نوجوان، اظهار کرد: مهربانی، عطوفت، گذشت، از جمله این موارد است، همچنین در شعر مذهبی بیشتر به وجه جنگاوری و دلاوری بزرگان دین توجه شده تا وجه مهربانی و گذشت آنان که وجه سازنده‌تر و مؤثرتری دارد و این یکی از کاستی‌های شعر مذهبی چه معاصر و کهن است.

 

وی در پاسخ به این سوال که شعرهای مذهبی به ویژه با موضوع پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) برای کودکان و نوجوانان دچار تکرار و کلیشه شده است، در این زمینه چه نوآوری‌هایی باید صورت گیرد، عنوان کرد: شاعر با مطالعه و در اختیار داشتن منابع درست و معتبر می‌تواند به درک زندگی بزرگان دین و ارائه‌ی آن با مضمون‌پردازی به خلق شعر بپردازد. بنابراین منابع مورد نیاز شاعر مطالعه و در اختیار داشتن اسنادی صحیح و معتبر است تا با مطالعه از طریق الهام به کشف و خلق اثر بپردازد.

 

تصویرگری در لایه محتوایی شعرمذهبی نباید به استناد آن آسیب بزند

 

این نویسنده با اشاره به نقش تصویرگری در لایه‌های محتوایی شعر، اظهار کرد: باید گفت تصویرگری نباید تا آن حد باشد که به استناد شعر آسیب برساند، شاعر باید بداند و مراقب باشد که از بیان وقایع دور نماند و هر چیز در شعر را به کمال تعادل نه افزاط و تفریط برساند.

 

محدث خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا اشکال محتوایی در اشعار مذهبی با مضمون پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) آن هم در برای مخاطب کودک و نوجوان به دلیل کم بود منابع روان است، بیان کرد: عدم توانایی شاعر در ارائه‌ی صحیح مضمون و گاه حتی موضوع مورد نظر دلیل این امر است، به این صورت که به علت عدم شناخت صحیح زندگی پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) شاعر ناتوان از مضمون‌پردازی است.

وی در خصوص حمایت‌های دولت و مراکز فرهنگی در ترویج و گسترش شعر مذهبی به ویژه پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم)، عنوان کرد: متأسفانه این حمایت‌ها تک بعدی بوده و فقط شامل چند بخش از شعر آیینی بوده است به این ترتیب که نهادهای فرهنگی بیش از همه افراط کرده‌اند و کنگره شعر رضوی را به لحاظ کمی و نه کیفی به کرات برگزار کردند ولی برای دیگر بزرگان دین مثل حضرت محمد(صلی‌الله علیه و آله و سلم) تا توانستند کمکاری کردند.

 

این شاعر در پاسخ به این سوال که چرا کودکان ما شناخت زیادی از پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) خود ندارند و چگونه می‌توان در قالب شعر ایشان را به بچه‌ها معرفی کرد، تصریح کرد: چون کودکان هنوز فرصت درک و دریافت و شناخت‌هایی چنینی را تجربه نکرده‌اند. این مسئولیت شاعران و هنرمندان است تا در قالب هنر مفاهیم ارزشمند را به آنان نشان دهند و این می‌طلبد تا شاعر خود به شناخت و درک صحیح و ژرف زندگی بزرگان دین با مطالعه‌ی هدفمند تاریخ اسلام دست یابد و در شعر منعکس کند.

وی در خصوص تغییرات این گونه‌ی شعری در قبل و بعد انقلاب، گفت: چون بحث شعر کودک است و از طرفی شعر کودک قبل از انقلاب به لحاظ کمی رشد چندانی نداشته است، نمی‌توان این اشعار را در قبل و بعد انقلاب مورد ارزیابی قرار داد.

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار