123563
۱۲ آذر ۱۳۹۶

مادرانی که با وجود ابتلای به ایدز، فرزندانی پاک به دنیا آوردند/ ابتلای ۷۹۱ نفر به بیماری ایدز در اصفهان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در استان مادران آلوده‌ای هم بودند که فرزندان سالم به دنیا آوردند که 29 فرزند سالم از مادران آلوده متولد شده‌اند.

به گزارش کودک پرس از اصفهان، کمال حیدری در نشست خبری هفته ایدز و راه‌های پیشگیری از آن اظهار کرد: ویروس اچ.آی.وی یک ویروس بسیار خطرناک است و دغدغه جهانی در خصوص مهار و کنترل این بیماری وجود دارد و اگر اطلاع‌رسانی خوبی به مردم انجام شود می‌توان آن را به خوبی کنترل کرد.

وی با بیان اینکه اجماع جهانی و برنامه مدون برای کنترل این بیماری اثرگذار بوده است، افزود: اول دسامبر هر سال روز جهانی ایدز است و یک هفته اطلاع‌رسانی برای آن انجام خواهد شد؛ در جهان حدود 87 میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند که 35 میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شاخصه 90، 90، 90 برای درمان ایدز در نظر گرفته شده است، گفت: براساس این شاخص باید 90 درصد مبتلایان شناسایی، 90 درصد این مبتلایان، روند درمان را پیگیری کنند و 90 درصد کسانی که درمان را پیگیری کرده‌اند نتیجه بگیرند.

وی با بیان اینکه کاهش مبتلا به بیماری ایدز داشتیم، خاطرنشان کرد: حدود 11 درصد کاهش ابتلا جدید به عفونت این بیماری داشتیم و از سیر صعودی ابتلا به این بیماری جلوگیری شده است و در ایران 83 درصد مبتلایان به اچ ای وی مردان و مابقی زنان هستند.

 

حیدری با اشاره به اینکه بیشترین دلیل ابتلا به بیماری ایدز، استفاده از سرنگ مشترک است و 20 درصد نیز روابط جنسی نامشروع بوده، عنوان داشت: 791 بیمار مبتلا به ایدز در استان اصفهان ثبت شده‌اند که 48 مورد مهاجرت قطعی داشتند و از ابتدا شناسایی این بیماری در 30 سال پیش در اصفهان 259 فوتی تا کنون ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ابتلا در خانم‌ها افزایش یافته است، ادامه داد: علت ابتلا، شوهران این خانم‌ها بوده‌اند و 14 کودک مبتلا نیز ثبت شده‌اند هر چند مادران آلوده‌ای هم بودند که فرزندان سالم به دنیا آوردند، برای شناسایی اچ آی وی حدود 120 مرکز و پایگاه برای تشخیص سریع این بیماری در استان در حال فعالیت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که اگر در تست مقدماتی نتیجه مثبت اعلام شود تست‌های پیشرفته‌تر گرفته خواهد شد، خاطرنشان کرد: 70 مرکز و پایگاه در مناطق حاشیه‌ای مادران باردار را تست می‌کنند تا در صورت مثبت بودن آن‌ها، از ابتلا کودک به بیماری جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه 29 فرزند سالم از مادران آلوده متولد شده‌اند، تأکید کرد: اگر این بیماری به خوبی شناسایی شود خوب هم کنترل می‌شود و لازم است یادآوری کنم خدمات شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی رایگان است و با درمان می‌توانند روند عادی زندگی خود را پیگیری کنند.

حیدری با بیان این که خلأهایی در خصوص آموزش وجود دارد، بیان کرد: باید از روش‌های آموزشی مؤثر استفاده کنیم و برای گروه جوانان باید قدم‌های بهتر و بیشتری را در جهت آموزش برداریم و باید مراجعه کنندگان را به انجام تست‌های شناسایی سوق دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه راه انتقال ویروس تنها از اعتیاد و یا رابطه جنسی نامشروع نیست، عنوان کرد: بیماری از راه انتقال خون نیز می‌تواند منتقل شود هر چند سازمان انتقال خون راه‌های پالایشی زیادی برای معدوم سازی خون‌های آلوده انجام می‌دهد و این بیماری حتی از طریق وسایل بهداشتی و آرایشی آلوده در آرایشگاه‌ها نیز قابل انتقال است.

انتهای پیام/چ

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار