موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
210104
۱۳ آذر ۱۳۹۸

شاعر نام آشنای کشور و ناآشنای بهاری

اسدالله شعبانی از اساتید برجسته شعر کودک و نوجوان کشور است که شعرهای زیادی از او در کتب درسی دوره ابتدایی منتشر شده است. شاید کمتر کسی می داند که او اصالتا اهل بهار و زاده روستای بهادربیگ است.

به گزارش کودک پرس ، دوران کودکی یکی از دوران های طلایی زندگی هر شخص است که کوچکترین خاطرات در ذهن باقی می ماند، شعر کتاب های درسی و زیبایی و روانی آنها یکی از خاطرات دوران کودکی ماست که پس از گذشت سالها برای ما تداعی گر دوران شیرین کودکی است.

زیبا زیبا زیبایی
ای ایران
میهن خوب مایی
ای ایران
هم کوه و جنگل داری
هم دریا
هم باغ و بستان داری
هم صحرا

این قطعه شعر آشنایی در کتاب اول دبستان است که حس و حال کودکی را به ما منتقل می کند. شاعر این شعر آشنا اسدالله شعبانی شاعر برجسته کودکان و نوجوانان زاده شهرستان بهار و اصالتا اهل روستای بهادربیگ است.

شعرهای این شاعر برجسته تنها به یک شعر ختم نمی شود بلکه شعرهای زیادی از وی در کتب درسی دوران ابتدایی چاپ شده است و کمتر کسی از همشهریان ما از اصالت وی خبر دارد.

چندی پیش مراسم نکوداشت این شاعر برجسته در شهرستان بهار و به مناسبت بیست و سومین جشنواره کتاب و کتابخوانی در فرهنگسرای آیت الله بهاری برگزار شد.

معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان بهار از دلیل برگزاری نکوداشت برای این شاعر بهاری گفت: اسدالله شعبانی اصالتا اهل روستای بهادربیگ است و به طور مداوم به این روستا رفت آمد می کند، به همین مناسبت نیز ما قفسه ای از کتاب های این شاعر و به نام وی در کتابخانه این روستا ایجاد کرده ایم.

فزونی ادامه داد: این شاعر نام آشنا کتاب های زبادی از آثار خود به کتابخانه های شهرستان اهدا کرده ؛ اما برای خیلی از همشهریان ما گمنام است، به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم برای گرامیداشت و شناساندن این شاعر برجسته به مردم شهرستان مراسم نکوداشتی برای وی در بهار برگزار کنیم.

شعبانی متولد ۱۳۳۷ است و در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد و سپس به استخدام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمد.

وی یکی از افراد تأثیر گذار در مرکز آفرینش‌های هنری و ادبی کانون بود و نخستین مجموعه شعر او با عنوان «ما با هم» برای کودکان منتشر شد.

مجموعه شعر پرسه‌های شبانه مجموعه شعر او برای بزرگسالان است و بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب از اسدالله شعبانی توسط انتشارات مختلف که اکثر آنها در حوزه کودک و نوجوان می باشد، منتشر شده است.

وی به عنوان شاعر، نویسنده، پژوهشگر، نمایشنامه نویس، ناظرهنری و بازنویس در عرصه های مختلف تالیفات داشته است و یکی از شاخصترین آثارش به گفته خود او مجموعه شعر “خرمن شعر خردسال” می باشد که هم اکنون به چاپ دهم با تجدید نظر بنیادی رسیده است.

این شاعر حوزه کودکان و نوجوانان بزرگترین آرزوی خود را کتاب خواندن همه کودکان می داند و در مراسم نکوداشتی که برای وی برگزار شد ، همدان را یکی از استان های برجسته در زمینه شعر کودک و نوجوان برشمرد که افراد شاخصی از آن برخواسته اند.

شعبانی در مراسم نکوداشتش با بیان اینکه اگر به دنبال آنچه می‌خواهیم برویم، راهش را خواهیم یافت گفت: اگر در محیط زندگی کودکان کتاب حضوری موثر داشته و کودکان آن را لمس کنند، آینده انسان دگرگون و درخشان‌تر خواهد شد.

به گزارش عصر همدان؛ شهرستان بهار یکی از شهرستان های ادب پرور استان همدان است که علما، نویسندگان و شاعران بزرگی از آن برخواسته اند، اساتید برجسته ای که برای مردمان خود این خطه شاید ناآشنا باشند و کمتر کسی از اصالت آنها اطلاع داشته باشد.

اسدالله شعبانی یکی از همین شعرای نام آشناست که برگزاری مراسم نکوداشت و بزرگداشت برای این اساتید برجسته می تواند نقطه عطفی در شناساندن آنها به مردم این خطه و تقویت روحیه شعر و ادب در مردم این خطه باشد.

متولیان امر در زمینه فرهنگ و ادب و همچنین آموزش و پرورش تکلیف بزرگی در شناساندن هنرمندان و ادب پروران بهاری مشهور به مردم شهرستان و استان دارند که گویی از این تکلیف بازمانده اند و باید بیشتر به این مهم توجه کنند.

 

 

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار