موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
206286
۰۴ مهر ۱۳۹۸

کارگاه نمایشنامه‌نویسی خلاق در استان البرز برگزار شد

کارگاه نمایشنامه‌نویسی خلاق با حضور حسن دولت آبادی و به همت حوزه هنری کودک و نوجوان در استان البرز برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، حسن دولت‌آبادی درباره کارگاه نمایشنامه نویسی خلاق که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان استان البرز برگزار شد، گفت: این کارگاه با عنوان همدلی‌های کودکانه برگزار شد و هنرجویان با استفاده از تکنیک‌های نوین، ضمن آموزش نمایش نامه نویسی، به تولید اثر پرداختند. نمایشنامه نویسی هنری دشوار است، حالا شما فکر کنید که بخواهید برای کودکان یا نوجوانان نمایشنامه بنویسید، دشواری موضوع چند برابر می‌شود.

وی با اشاره به تالیف ۴۰ جلد نمایشنامه آسان گفت: نمایشنامه‌های آسان برای اجرا در کلاس و صحنه» مجموعه‌ای ۴۰ جلدی است و شامل ۲۰۰ نمایش نامه است که فقط ۵ جلد آن مختص کودکان است؛ دلیل آن هم این است که نمایش نامه نویسی برای کودکان بسیار دشوار است، واژگان محدود است و المان‌هایی دارد که باید حتما رعایت شود.

دولت‌آبادی با اشاره به برگزاری دوره‌های همدلی‌های کودکانه در استان‌های مختلف کشور تصریح کرد: در حوزه کودک و نوجوان، اول از همه نویسنده باید دنیای کودک را بشناسد. تئاتر هنر جمعی و چندگانه است. اگر روانشناسی کودک را نشناسیم، او را می‌ترسانیم. جملاتی می‌گوییم که بدآموز است، تصویر ذهنی‌ای می‌سازیم که خطرناک است.

این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که باورم بر این است که کار در حوزه کودک و نوجوان اساسا آموزشی و تربیتی است، افزود: ۲ سال پیش، طرحی به حوزه هنری پیشنهاد کردم که جشنواره‌ای طراحی شود با موضوع نمایش نویسی استعداد‌های تازه، تاکید ما هم بر روی نویسندگانی بود که تاکنون اثری منتشر نکرده اند. تاکنون هم دو دوره برگزار شده است و خروجی آن ۵ مجموعه شده که به زودی منتشر می‌شود و آموزش به ۲۰ نفر در طول یکسال.

وی با اشاره به کارگاه نمایشنامه نویسی خلاق که در استان البرز برگزار شد گفت: در این کارگاه که از صبح تا عصر ادامه داشت، ۴۰ هنرجو از نویسندگان حوزه هنری و کانون پرورش فکری و همچنین علاقه‌مندان به نویسندگی حضور داشتند.

دولت‌آبادی در پایان بیان کرد: ناآشنایی نویسندگان با روانشناسی کودک و نوجوان بزرگترین ایراد نویسندگان ویژه این گروه سنی است. یعنی نویسندگانی داریم که برای کودک و نوجوان می‌نویسند، اما مخاطب‌شان را نمی‌شناسند. این عدم شناخت به حدی است که گاهی کودک را با آثارشان می‌ترسانند؛ لذا شناسایی مخاطب بیش و پیش از آشنایی با تکنیک حائز اهمیت است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار