موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
186195
۳۰ آبان ۱۳۹۷
رمضانی مطرح کرد:

ضرورت توسعه کمی و کیفی بخش کودک در کتابخانه‌ها

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به پایگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند، گفت: جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، باید بخش کودک و نوجوان را از لحاظ کمی وکیفی توسعه دهیم.

به گزارش کودک پرس ، «مهدی رمضانی»، در آیین تکریم مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، گفت: سیاست کلان و جدی در نهاد کتابخانه های عمومی وجود داشت که در گام اول معیشت کتابداران پیگیری شد و رو به جلو رفت.

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتابداران را نقطه اتصال نهاد کتابخانه ها و حوزه کتاب با مردم و مخاطبان فرهیخته دانست و افزود: گام دوم توسعه کمی و کیفی زیرساخت های کتابخانه ها در نهاد کشور بود.

وی اضافه کرد: افتتاح کتابخانه های عمومی در سراسر کشور، تکمیل پروژه های نیمه تمام و بهره برداری از آنها و افتتاح کتابخانه های مرکزی در کشور در حال انجام است که نمونه های آن را می توان در استان های بجنورد، یزد و خراسان جنوبی می توان مشاهده کرد.

رمضانی، با اشاره فعالیت در حوزه کودک و نوجوان، تصریح کرد: اگر بخواهیم در بحث فرهنگ کتاب و کتابخوانی کار کنیم و این موضوع را جا بیاندازیم و تعمیق ببخشیم باید بخش کودک و نوجوان را از لحاظ  کمی وکیفی توسعه دهیم.

وی با اشاره به سیاست دیگر نهاد کتابخانه های عمومی و تبدیل کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی، اظهار کرد: این سیاست ممکن است اعلام و پیگیری آن جدید باشد ولی در سراسر دنیا تجربه ای  موفق بوده است.

معاون توسعه کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ادامه داد: کتابخانه باید پایگاه و مرکز مراجعه باشد و پایگاهی برای تحولات فرهنگی و اجتماعی در آن مناطق باشند که در حال حاضر در بعضی مناطق تنها مرکز فرهنگی و اجتماعی کتابخانه عمومی است که برنامه های فرهنگی، آموزشی در این کتابخانه ها برگزار می شود.

وی با اشاره به مناطق در معرض آسیب های اجتماعی، عنوان کرد: 31  شهرستان در کشور توسط وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزرات کشور در معرض آسیب شناسایی شناخته شده که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سایر دستگاه ها در این خصوص تقسیم کاری صورت گرفته و با اولویت گسترش امکانات زیرساخت های فرهنگی، تکمیل پروژه های نیمه تمام ایجاد شده، ایجاد نرم افزارهای عملیاتی در آن کتابخانه با جدیت پیگیری می شود.

وی اذعان داشت: از این 31 شهرستان، 6 شهرستان در نهاد کتابخانه های عمومی توسط شورای معاونین اقدامات و تصمیمات خوبی جهت اجرای برنامه هایی  متنوع از جمله  دوره های آموزشی، دوره های مشاوره، تجهیز منابع و تکمیل کتابخانه های آن برای آنها گرفته شد که به زودی در شهرستان اندیکا خوزستان این جلسات برای تحول در این شهرستان تشکیل خواهد شد.

رمضانی، در خصوص جایگاه خوزستان از لحاظ تعداد کتابخانه و نیروی انسانی، بیان کرد: خوزستان از لحاظ تعداد کتابخانه در کشور با احتساب کتابخانه های مشارکتی در رتبه چهارم در کشور است و به لحاظ نیروی انسانی نیز رتبه سوم را در کشور دارد و با افتتاح کتابخانه های عمومی در حال احداث تا پایان سال جایگاه بهتری تا رسیدن به افق سند چشم انداز را کسب خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت موجود با همین حد امکانات، منابع، نیروی انسانی و زیرساخت در سراسر کشور و همچنین در این استان به حد مطلوب نرسیده و باید تلاش بیشتری انجام شود که در این راستا از کتابداران می خواهم نهایت تلاش خود را در زمینه عضویت و امانت بکار گیرند.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار