178762
۰۹ مهر ۱۳۹۷

غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد اولویت والدین قرار گیرد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: غربالگری شنوایی و همچنین بینایی در بدو تولد نوزادان انجام می‌شود و از انجایی که از هر هزار کودک متولد شده در دنیا چهار نفر ناشنوا هستند، باید والدین جهت کنترل و درمان این موضوع را در اولویت قرار دهند.

به گزارش کودک پرس ، علیرضا وارثی در بازدید از مرکز توانبخشی ناشنوایان قزوین اظهار داشت: امروز هشتم مهرماه مصادف با سی سپتامبر روز جهانی ناشنوایان نام گذاری شده است که در راستای رفاه آنها بهزیستی استان خدماتی همچون ارائه مشاورات گفتار و شنیدار درمانی، ارائه هزینه خرید سمعک، کاشت و تعمیر حلزون و غیره را به این قشر از مددجویان خود دارد که پرداخت مستمری ماهانه نیز علاوه بر دیگر خدمات صورت می‌گیرد.

وی افزود: استان قزوین بیش از 5 هزار ناشنوا دارد که 25 ناشنوا کودک زیر 2 سال، 132نفر زیر 6 سال و 529 ناشنوا نیز در سنین اشتغال بین 18 تا 45 سال هستند و 973 نفر از مددجویان ما را این گروه از افراد دچار محدودیت شنوایی تشکیل می‌دهند.

 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: در بحث کاشت حلزون در استان، سال گذشته 14 ناشنوا جهت انجام این عمل معرفی شدند تا خدمات لازم را دریافت کنند و همچنین در بحث تعمیرات نیز 104 ناشنوا تحت پوشش قرار گرفتند چرا که هزینه‌های کاشت و تعمیر بسیار بالا بوده و بهزیستی استان 3 میلیون تومان از کل هزینه به مبلغ 10 میلیون تومان جهت کاشت را پرداخت می‌کند.

مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در این بازدید اظهار داشت: معلولان دسته‌ عمده‌ای از افراد جامعه را به خود اختصاص داده‌اند اما ناشنوایان در میان آنها از آسیب‌پذیرترین‌ها محسوب شده و باید مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: نحوه ارتباط با این دسته از مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد و این هفته فزصت خوبی‌است تا مردم با مشکلات افراد دچار محدودیت شنوایی که مرتبط با نوع زبان و ارتباط گیری انهاست آشنا شده و به درکی از نوع صحبت و گفتار و حتی ارتباط‌گیری با انها برسند.

 

بیدخام افزود: با توجه به امار بالای این قشر، یک سازمان مردم نهاد در قزوین در زمینه محدودیت شنوایی فعالیت دارد و انجاکه یک میلیون نفر از جمعیت کشور، محتص ناشنوایان است باید مسئولان در راستای حمایت از انها و فرهنگسازی جهت رسیدگی به امور انها اقدام‌کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: پشتیبانی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد این چنین نیز بر عهده مسئولان بوده تا شاهد کاهش جمعیت ناشنوایان  باشیم.

وی تصریح کرد: غربالگری شنوایی و همچنین بینایی در بدو تولد نوزادان انجام می‌شود و از انجایی که از هر هزار کودک متولد شده در دنیا چهار نفر ناشنوا هستند، باید والدین این موضوع را در اولویت قرار داده و فرصتی این چنین را از دست ندهند تا به کنترل و درمان این بیماری از نوزادی اقدام شود.

 

ابن بازدید به همراه اعضای شورای شهر، مدیرکل بهزیستی استان، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین ودیگر مسئولان استانی در روز جهانی ناشنوایان انجام شد که بیانگر اهمیت و توجه انها به این قشر از مردم می‌باشد.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار