موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس
151545
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
سال گذشته ١٨٠٠ مورد کودک‌آزاری در استان رخ داده است:

قربانیان کوچک

حمیدرضا پوریوسف دیروز در جلسه اتاق فکر اندیشه‌ورز تحکیم بنیان خانواده استان در حالی تعداد کودک‌آزاری‌های مدیریت شده سال ٩۶ را یک هزار و ٣۴ مورد اعلام کرد که این پدیده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن، رشدی چشمگیر داشته است.

به گزارش کودک پرس ،  کودک‌آزاری یکی از شوم‌ترین و دردآورترین پدیده‌های این روزهای جامعه است که آمار آن روز‌به‌‌روز در حال افزایش است. همین پارسال بود که مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در نشستی مطبوعاتی در تشریح عملکرد این مجموعه از ثبت ٧۴٠ مورد کودک‌آزاری در سال ٩۵ خبر داده و به اقداماتی اشاره کرده بود که توسط این مجموعه برای مقابله با این پدیده زجرآور در استان در حال انجام است. اما حمیدرضا پوریوسف دیروز در جلسه اتاق فکر اندیشه‌ورز تحکیم بنیان خانواده استان در حالی تعداد کودک‌آزاری‌های مدیریت شده سال ٩۶ را یک هزار و ٣۴ مورد اعلام کرد که این پدیده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن، رشدی چشمگیر داشته است.

 

ماجرا آنجایی جالب می‌شود که معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در همین جلسه از وقوع بیش از یک هزار و ٨٠٠ مورد کودک‌آزاری تنها در طول سال گذشته خبر می‌دهد، آماری که خود گویای وضع نه‌چندان خوب جامعه در خصوص مدیریت این چالش اجتماعی است و برای جلوگیری از رشد این تومور بدخیم باید فکری جدی شود. با این حال با وجود فاصله بسیار زیاد تعداد کودک‌آزاری‌های سال‌های ٩۵ و ٩۶، سید جواد حسینی از کاهش ١١درصدی این پدیده در استان خبر داده است که تناقضی چشمگیر با آمارهای ارائه شده از سوی بهزیستی دارد.

 

اگر به آمار و ارقام سید جواد حسینی در خصوص سایر آسیب‌های اجتماعی نیز نظری بیندازیم، شاهد اختلاف چشمگیری در مورد پدیده همسرآزاری نیز خواهیم بود، به‌طوری که به گفته این مقام مسئول در سال گذشته ٩١٩ مورد همسرآزاری در استان به ثبت رسیده‌است که نسبت به مدت مشابه در سال ٩۵ چهار درصد کاهش دارد.

 

با این حال به گزارش ایسنا مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در تیرماه سال گذشته، تعداد ثبت شده پدیده همسرآزاری را ٧٩٠ مورد اعلام کرده است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان میزان افزایش این پدیده را در سالی که گذشت محاسبه کرد.

 

متوسط زندگی زوجین، ۶/٨ سال
اما جلسه روز گذشته معاون استاندار با اندیشه‌ورزان حوزه خانواده آمارهای تلخ و شیرین دیگری هم داشت. حسینی با بیان اینکه مجموع ازدواج‌های صورت گرفته در سال گذشته ۵۴ هزار و ۶۶۴ مورد بوده است، گفت: بر این اساس سن ازدواج مردان ٢٨ سال و این سن برای خانم‌ها ٢٣ سال به ثبت رسیده است.

 

به گفته معاون استاندار خراسان رضوی ١۶ هزار و ۵٢۵ مورد واقعه طلاق نیز در سال ٩۶ در استان به ثبت رسیده که در این خصوص نیز متوسط سن مردان و زنان به ترتیب ٣۵ و ٣٠ سال برآورده شده است.
وی نسبت طلاق به ازدواج‌های سال گذشته را ۴/٣ درصد دانست و بیان کرد: بر اساس آمار سازمان ثبت احوال طول زندگی زوج‌های استان ۶/٨ سال به ثبت رسیده و از طرف دیگر فراوانی طلاق در سال ٩۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش داشته است.

 

کاهش میزان ازدواج
حسینی این را هم گفت که با وجود کاهش میزان طلاق در استان، در وقوع پدیده ازدواج نیز متأسفانه رشدی نداشته‌ایم و این موضوع نیز رو به کاهش است.
وی ادامه داد: همچنین سال گذشته در میزان شیوع اعتیاد، جرایم حاشیه شهر، ورودی زندانیان مواد مخدر، شمار کودکان کار و تعداد فرار از خانه به ترتیب ٢/٠ درصد، ١٠، ١٧، پنج و ٩ درصد کاهش به وجود آمده که نویدبخش روزهای خوبی برای استان است.

 

معاون استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: مجوزهای صادر شده برای تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز حکایت از رشد ‌١۵٠درصدی این مجموعه‌ها دارد به‌طوری که این مجموعه‌ها از ۵۴٠ مورد در طول ۵/١ سال اخیر به یک هزار و ٢٢۶ مورد رسیده است که ١٢٠ تشکل از این تعداد دست‌اندرکار کاهش حوزه مسائل اجتماعی هستند.
وی از تدوین سند ارتقای زنان و خانواده استان در سال ٩٧ خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم دولت، قرار است در ٣٠ درصد از مشاغل کلیدی کشور از ظرفیت زنان و بانوان استفاده شود و ما نیز در استان برای سال ٩۶ رقم ۶ درصد را برای این مهم در نظر گرفته‌ایم.

 

نهضت ازدواج آسان
حسینی با اشاره به اجرای طرح نهضت ازدواج آسان، پایدار و موفق در استان اضافه کرد: در این طرح بنا داریم تا وظایف هر دستگاه و مجموعه‌ای را برای حمایت از زوج‌های جوان مشخص کنیم تا موضوع ازدواج آسان و پایدار به معنای واقعی محقق شود.

 

به گفته معاون استاندار، در سال گذشته بیش از ١٠٣ هزار فقره وام ازدواج به جوانان استان اعطا شده که این رقم در سال ٩۵،بیش از ٩۶ هزار مورد بوده است.
تولید و اشتغال، امنیت، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، سلامت همه‌جانبه، حقوق شهروندی، ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و توسعه مشارکت‌ها از جمله روش‌های راهبردی‌ای است که امسال برای استان در نظر گرفته شده است.

 

مداخله در طلاق
مدیرکل بهزیستی استان نیز در تشریح عملکرد شهرهای فعال در طرح مداخله طلاق گفت: سال گذشته در مشهد ١۵ هزار و ١۶۶ مداخله در موضوع طلاق صورت گرفته که یک هزار و ۴۵۵ مورد آن به سازش زوجین رسیده است.پوریوسف همچنین با اشاره به درصد سازش‌ها به تفکیک نوع طلاق افزود: در همین راستا سال گذشته ۴٢/١۵ درصد سازش طلاق توافقی داشتیم و سازش طلاق به درخواست زوج و زوجه نیز به ترتیب ٢٢/٢٠ و ٢۵/١٣ درصد بوده است.

 

وی ادامه داد: همچنین نسبت طلاق بر اساس نوع طلاق در سال گذشته در طلاق توافقی ٣۶/۶٨ درصد و درصد طلاق به درخواست زوج و زوجه نیز به ترتیب ١٨/٢۴ و ۴۶/٧ درصد به ثبت رسیده است. مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه طلاق توافقی آسیب‌های زیادی را به همراه دارد، گفت: این توافق، شکننده است، زیرا در این وضعیت بسیاری از خانم‌ها به دلیل موضوع حضانت فرزندان، تن به توافق می‌دهند. بر اساس آمارهای موجود میزان ثبت پدیده طلاق در خراسان رضوی از رتبه اول کشوری در سال ٩٢ به رتبه هشتم تنزل پیدا کرده است.

 

دکتر هما زنجانی‌زاده، جامعه‌شناس و پیشکسوت گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز در این جلسه یکی از مهم‌ترین سال‌های رشد و تربیت فرزندان را در بین سنین ١٣ تا ١٩ سالگی دانست و گفت: این سال‌ها را سن بلوغ جنسی افراد تلقی می‌کنند که در صورت ارائه نکردن پاسخ مناسب به این نیاز، شاهد رخدادهای نامناسبی در جامعه خواهیم بود.
وی تأکید کرد: باید به موضوع زنان و حقوق حقه آن‌ها، نگاهی جهان‌شمول داشت و قوانین موجود نیز در این زمینه نیاز به بازنگری دارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار