147851
۲۸ اسفند ۱۳۹۶
در راستای رویداد «همدان، ۲۰۱۸» صورت گرفت؛

زنگ همدان‌شناسی در كلاس بناهای تاريخی/ راه‌اندازی كاروان شادی

مدير دبستان شهید صابریان‌رنجبر در راستای رویداد ۲۰۱۸ در همدان کاروان شادی کودک و نوجوان را با دانش‌آموزان به راه انداخت به طوری كه در یک روز کامل تمام آثار و ابنیه گردشگری همدان را بازدید کردند.

به گزارش کودک پرس ، خلاقیت و نوآوری آن هم در حوزه تعلیم و تربیت کلیدواژه‌ای است که متأسفانه این روزها کمتر در مدرسه‌ای دیده می‌شود و اکثر مدارس در روزمرگی به سر می‌برند در حالی که در کشورهایی که ما را جهان سومی می‌خوانند آن هم در همه ابعاد جزئی و کلان خود، خلاقیت، داشتن برنامه‌های فوق درسی و برگزاری اردوهایی در خارج از محیط مدرسه اما همراه معلم و مربی یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش آنهاست و کارشناسان آنها معتقدند آنچه دانش‌آموزان از این اردوها و کلاس‌ها می‌آموزند بیشتر و کارآمدتر از حضور آنها در سر کلاس و پای تابلو است.

حال اینکه وزارت آموزش و پرورش در چه زمان و تاریخی به جای دائم جابجا کردن مقاطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه با نام‌های 3ـ3ـ6 و …باید کمی به حال بیمار و زار این سیستم مریض بیاندیشد و با تزریق واکسن خلاقیت و نوآوری در بدنه این وزارت عریض و طویل از مستخدمش گرفته تا مدیران سطح بالا آینده‌ای بهتر و شادتر را برای نسل‌های جدید رقم بزند که در حین گذراندن دوره‌های درسی، مهارت‌های لازم را برای زندگی در جامعه بیاموزند.

جدا از بحث دستورالعمل‌های وزارتخانه‌ای که گاهی دستورات خوبی هم در میان آنها دیده می‌شود اما با کج‌سلیقگی و بی‌حوصلگی مدیران ناقص و نیمه تمام رها می‌شود، هستند مدیران و معلمانی که در این حوزه به روزهای بهتر می‌اندیشند و به دنبال ایجاد یک شور و هیجان خاصی در میان دانش ‌آموزان خود هستند.

در این میان معصومه ابراهیمی‌هژیر،‌ مدیر مبتکر و خلاق دبستان شاهد صابریان‌رنجبر، کسی که در کنار مدیر بودن یک نویسنده موفق در عرصه دفاع مقدس بوده و یک محقق و ‌پژوهشگر توانا در حوزه روانشناسی است و خود به همراه دانش‌آموزانش هر روز در حال یادگیری مطالب بیشتری است و در کنفرانس‌های مختلف خارجی و داخلی شرکت کرده و مقالات او در کنفرانس‌های بین‌المللی پذیرفته شده و نیز در چند ماه اخیر مقاماتی را در این عرصه کسب کرده و باعث افتخار شهرمان شده است.

این بانوی همیشه خندان از جمله مدیرانی است که منتظر دستورالعمل‌های اداره برای ایجاد خلاقیت نمی‌نشیند بلکه با همکاری معلمان و شاگردانش سعی می‌کند هر روز را بهتر از دیروز رقم بزند و ظرفیت‌ها را به بهترین شکل به کار می‌گیرد.

ابراهیمی‌هژیر یک کاروان شادی کودک و نوجوان برای شاگردانش ترتیب داده بود که بچه‌ها با پوشیدن لباس‌های محلی سوار بر ماشین به همراه مدیر خود به تمام نقاط دیدنی و گردشگری شهر رفتند که در این راستا با این مدیر به گفت‌وگو کردیم:

 

این کار شما جزء نادر کارهایی است که در سطح شهر اتفاق افتاده است، این اولین کاری نیست که به گفته والدین و دانش‌آموزان شما در طول سال تحصیلی انجام داده‌اید هدف شما از برگزاری مراسم‌ها با دید و نظر خاص چیست؟

ابراهیمی‌هژیر: آنچه در مرحله اول برای من بسیار اهمیت دارد شور و شاگردانم است چون من با دیدن شادی در چهره آنها انرژی می‌گیرم و اعتقاد دارم که لبخند معصومانه و از ته دل آنها لبخند خداست؛ پس هدف اولم شاد کردن دانش‌آموزانم است و وهله بعدی کمک به ارتقای شهرم، مشارکت در فرهنگ‌سازی شاد زیستن است.

معتقدم برای فرهنگ‌سازی در همه ابعاد زندگی باید ابتدا از خود شروع کنیم و منتظر دیگری نباید بود از این رو می‌خواهم من هم سهمی در جامعه خود داشته باشم، بسیار علاقمند به فرهنگ‌ها و سنت‌های ایرانم و مایلم قدمی هر چند کوچک و در حد توانم برای انتقال فرهنگ‌های سنتی و گران‌بهای کشورم بردارم خصوصاً جشن باستانی نوروز که با زنده شدن دوباره طبیعت گره خورده و یادآور زندگی دوباره ما در روز رستاخیز هست و به ما یادآوری می‌کند آفریننده همه هستی خداست و باید حواسمان به همه چیز باشد.

 

 

این کاروان شادی نخستین بار در همدان شکل گرفته آیا شما هر سال برنامه خاصی برای معرفی نوروز دارید؟

ابراهیمی‌هژیر: بله هر سال به دنبال برگزاری برنامه‌ای خاص برای بچه ها و معلمان هستم ولی از انجا که امسال همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در رویداد 2018 شناخته شده است کاروان شادی کودک و نوجوان را با هدف گردشگری در شهر همدان و آشنا کردن بیشتر دانش‌آموزان با مکان‌های تاریخی شهر به راه انداختیم زیرا هر کدام از این دانش آموزان خود یک سفیر هستند و می‌توانند یافته و دیده‌های خود را به دیگران انتقال دهند و همچنین عکس های بسیار زیبایی در کنار هر یک از این مکان‌ها گرفتیم که به صورت پوستر چاپ کنیم و در مراسم 2018 در دسترس گردشگران کشورهای آسیایی برای معرفی بیشتر همدان قرار دهیم.

البته برای نوروز امسال از سوی آموزش و پرورش دستورالعملی مبنی بر فعالیت‌های جایگزین پیک نوروز تدوین شده که مدرسه ما هم در راستای آن دستورالعمل، دانش‌آموزان را تشویق به خاطره‌نویسی، داستان نویسی و سفرنامه نویسی کرده است و مدرسه ما از دانش‌آموزان خواستیم که در ایام قبل از تعطیلی رسمی کتابخانه‌ها، به کتابخانه‌های محل خود و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مراجعه کنند، کتاب امانت بگیرند و یک داستان خوانده شده را خلاصه کنند و یک کتابچه از آن داستان کوتاه تهیه کرده تا بعد از تعطیلات یک نمایشگاهی از دستاوردهای دانش‌آموزان برپا کنیم و به بهترین کار جوایزی داده خواهد شد.

 

سال 97 همدان شاهد یک رویداد بزرگ جهانی خواهد بود به نظر شما دانش‌آموزان و معلمان برای معرفی رویداد 2018 همدان چقدر موثرند؟

ابراهیمی‌هژیر: معتقدم همه ساکنان این شهر به نحوی در رویداد 2018 همدان موثرند و سهمی دارند و نقش دانش‌آموزان و معلمان پررنگ‌تر است. هر دانش‌آموز و هر معلم دارای یک ایده و نظر است؛ مثلاً مدرسه من با 595 دانش‌آموز و 40 معلم مساوی است با 635 ایده و نقطه تأثیر.

هر کس در حد توان خود می‌تواند در بهتر برگزار شدن این رویداد به مسوولان کمک کند یک نفر با فرهنگ تمیز نگه داشتن شهر و جداسازی زباله‌های تر و خشک، یک نفر با عبور از روی خط عابر پیاده،‌ یک نفر را تمیز نگه داشتن و آسیب نرساندن به وسایل عمومی سطح شهر و… همیشه نباید ایده‌ها به ساخت و ساز ختم شوند بلکه با رعایت خیلی از موارد و درست استفاده کردن از امکانات و وسایلی که داریم هم می‌توانیم شهری زیبا داشته باشیم.

معتقدم که در اتاق فکر شهرداری و شورای شهر باید به موضوع فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح اطلاعات شهروندان باید با دقت بیشتر توجه و نگاه شود زیرا همدان شایسته پایتخت تاریخ و تمدن است.

 

و چگونه می‌توانند کمک کنند؟

ابراهیمی‌هژیر: درس یک معلم در داخل کلاس درسش بسیار تأثیرگذار بر دیدگاه دانش‌آموزان بوده و این موضوع برای همه ثابت شده است و همه ما به نحوی تحت‌تأثیر معلم خود قرار گرفته‌ایم و حتی خط و راه ما عوض شده است از این رو شغل معملی شغل انبیاست.

اگر من به عنوان مدیر یک مدرسه با همکاری معلمانم به معرفی هر چه بیشتر رویداد 2018 و تاریخ کهن شهر همدان بپردازم همین گفتن‌ها کم کم در ذهن شاگردان تأثیر گذاشته و دید آنها را نسبت به شهر عوض کرده و خود را مسوول برای حفظ و نگهداری شهر می‌دانند.

 

 

و سخن آخر:

ابراهیمی‌هژیر: باید بدانیم این دانش‌آموزان به عنوان نسل‌های بعدی این کشور باید با تاریخ شهر و کشور خود آشنا باشند و در این آشنایی و دادن اطلاعات معلمان و مدیران ارشد سیستم آموزش و پرورش مسول و موظفند. باید هویت ایرانی را در این فرزندان تقویت کنیم به گونه‌ای که این نسل‌ها بعد از ما رویدادهایی بزرگ تر از رویداد 2018 را رقم بزنند و اداره کنند و نام ایران و ایرانی را سربلندتر از قبل.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار