147235
۲۶ اسفند ۱۳۹۶

نامزدهای نهایی قدیمی‌ترین جایزه کتاب کودک بریتانیا اعلام شد

نامزدهای نهایی جایزه «کارنیج» و «گریناوی» اعلام شد و نکته جذاب امسال حضور پاتریک نِس، نویسنده شناخته‌شده آثار حوزه کودکان برای سومین بار در این فهرست است و ممکن است او را تبدیل به تنها نویسنده‌ای کند که تاکنون سه بار برنده مدال کارنیج شده است.

به گزارش کودک پرس ، «مدال کارنیج» امسال 81 ساله می‌شود و نویسندگانی چون پاتریک نِس، که پیش از این دو بار برنده این مدال شده است، به همراه آنگی توماس و لیسا ایوانز برای به دست آوردن مدال کارنیج در سال 2018 با هم رقابت می‌کنند.

آنگی توماس تنها نویسنده رنگین‌پوست حاضر در فهرست نهایی است. توماس با کتاب «تنفری که می‌بخشی» در جایزه امسال شرکت کرده است. «وِد وابیت» نوشته لیسا ایوانز، «پس از آتش‌سوزی» نوشته ویل هیل، «جایی که دنیا به پایان می‌رسد» نوشته جرالدین مک‌کارین، «کلاغ» نوشته آنتونی مک‌گوان، «رهایی» نوشته پاتریک نِس، «مرگ مقدس» نوشته مارکوس سجویک، «ورای دریای روشن» نوشته لارن ولک دیگر نامزدهای نهایی مدال کارنیج هستند.

جایزه «گریناوی» که بهترین تصویرگر کتاب کودک اهدا می‌شود نیز نامزدهای نهایی خود را اعلام کرد. در میان نامزدها نام نویسندگانی چون لورا کارلین، دبی گلیوری، پتر هوراشک، لِوی پینفولد، سیدنی اسمیت، پِم اسمای، و بریتا تکنتراپ به چشم می‌خورد.

20 نویسنده در فهرست نامزدهای اولیه مدال «کارنیج» و 20 نویسنده در فهرست اولیه مدال «گریناوی» قرار داشتند. این 40 اثر از میان 237 کتاب انتخاب شدند و در نهایت 11 اثر به عنوان نامزد نهایی مدال کارنیج و 7 اثر به عنوان نامزدهای نهایی مدال «گریناوی» برگزیده شدند. برندگان مدال «کارنیج» و «گریناوی» هر کدام 5 هزار پوند به عنوان جایزه مالی و مدالی طلا دریافت می‌کنند و کتاب‌هایی به ارزش 500 پوند به آنان اهدا می‌شود تا به کتابخانه محل خود کمک کنند. برنده در ماه ژوئن اعلام خواهد شد.

قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا به نام آندرو کارنیج، بشردوست آمریکایی-اسکاتلندی شکل گرفته است. آندرو کارنیج اهمیت زیادی برای کتابخانه‌ها قائل بود و بیش از 2800 کتابخانه را در کشورهای مختلف انگلیسی زبان تاسیس کرد. این جایزه نخستین بار در سال 1935 و توسط اتحادیه کتابخانه‌های بریتانیا شکل گرفت تا روز تولد آندرو کارنیج را گرامی بدارد. از سال 1956 تاکنون مدال «کارنیج» و «گریناوی» با هم همکاری می‌کنند و فهرست‌های اولیه، نهایی و برنده‌شان را با هم اعلام می‌کنند زیرا هر دو جایزه توسط اتحادیه کتابخانه‌های بریتانیا شکل گرفته است.

کتاب‌های نامزدشده باید به زبان انگلیسی و در طول سال تحصیلی مدارس در بریتانیا منتشر شده باشند. تا سال 1969 فقط نویسندگان بریتانیایی برنده این جایزه می‌شدند، اما در سال 1972 ایوان سات‌هال از استرالیا برای کتاب «جاش» اولین نویسنده غیربریتانیایی شد که توانست مدال «کارنیج» را به دست بیاورد.
 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار