251436
۲۴ بهمن ۱۴۰۲
جایزه کتاب سال

روح زندگی در یک ربات انسان‌نما

کتاب «رُبات مخفی: نخستین سال انسان بودنم» در بخش «داستان ترجمه» گروه کودک و نوجوان چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزد شده بود.

به گزارش کودک پرس ، کتاب «رُبات مخفی: نخستین سال انسان بودنم» نوشته دیوید ادموندز است که میثم محمدامینی آن را ترجمه کرده. این کتاب از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو منتشر شده است.

دیوید ادموندز از نویسندگان انگلیسی ادبیات کودک و نوجوان است و در این کتاب، قصه‌ای با رگه‌های طنز درباره هوش مصنوعی، اخلاق، هویت، ذهن و آگاهی بشر نوشته است.

کتاب «رُبات مخفی: نخستین سال انسان بودنم» یک رمان جذاب، مفرح، سرگرم‌کننده، طنزآمیز، علمی‌تخیلی و فلسفی برای کودکان است. این رمان از خلال قصه‌ای جذاب و طنزآمیز، کودکان را با دنیای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی و پرسش‌های فلسفی و اخلاقی و هویتی برآمده از آن آشنا می‌کند. هوش مصنوعی از موضوعات داغ عصر جدید و دنیای پیشرفته امروز است. این پدیده پرسش‌هایی مهم و بنیادین را درباره آینده انسان پیش کشیده است؛ مبنی بر اینکه اگر هوش مصنوعی به پدیده‌ای فراگیر بدل شود، تکلیف موضوعاتی چون اخلاق و هویت و آگاهی چه خواهد بود و چه تحولی در طرز تلقی انسان از این موضوعات پدید خواهد آمد؟ کتاب «رُبات مخفی: نخستین سال انسان بودنم» همین پرسش‌ها را به زبانی آشنا برای کودکان و کسانی که تازه وارد قلمرو آشنایی با هوش مصنوعی و مطالعه درباره آن شده‌اند پیش می‌کشد.

دیوید ادموندز در کتاب «رُبات مخفی: نخستین سال انسان بودنم» هوش مصنوعی را به عوالم مدرسه و میان بچه‌مدرسه‌ای‌ها برده‌اند و این‌گونه، باب آشنایی اولیه با اندیشه‌ها و پرسش‌های فلسفی درباب موضوعاتی چون هوش مصنوعی و آگاهی و ذهن و هویت و اخلاق را گشوده است.

در داستان این کتاب بچه‌های یک کلاس در اولین روز مدرسه‌شان متوجه حضور دختربچه‌ای عجیب و خجالتی به‌نام داتی می‌شوند که البته تمام تلاشش را می‌کند بچه‌ای معمولی باشد؛ اما توفیق چندانی در این زمینه ندارد و کارهایش به‌طور مرتب، ختم به خرابکاری می‌شوند. موضوع اینجاست که کسی از بچه‌ها نمی‌داند داتی یک ربات انسان‌نماست و کسی هم نباید این راز را بفهمد؛ حداقل تا یک سال. اگر داتی بتواند رازش را برای یک سال مخفی نگه دارد، جایزه‌ای صد میلیون دلاری نصیب خالقانش می‌شود تا بتوانند به پژوهش خود برای رشد و گسترش هوش مصنوعی ادامه دهند.

داتی هم‌زمان با تلاشش برای انجام کارهایی که از یک دختر دوازده‌ساله معمولی در مدرسه و خانه انتظار می‌رود، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که باعث شکل‌گیری موقعیت‌های خنده‌دار می‌شوند و موضوعات اخلاقی بسیاری را پیش می‌کشند. در بخشی از داستان، یکی از همکلاسی‌ها متوجه ربات‌بودن داتی شده و می‌خواهد هویت او را فاش کند.

رمان «رُبات مخفی: نخستین سال انسان بودنم» در ۱۴ فصل با این عناوین نوشته شده است: روز اول مدرسه، مقررات خانه، قول قول و باز هم قول، ۴۲ ثانیه تاخیر، اعتصاب دستشویی و قانون‌شکنی، مجازات و روح زندگی در یک ربات انسان‌نما، هنر هدیه‌دادن، اوج خوشی، عملیات جعل بزرگ، وقت بازی، خرسی از واگنش بیرون می‌افتد، هر دو من، جایزه برای همه، بودن یا نبودن.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار