252092
۲۱ اسفند ۱۴۰۲
جشنواره بین‌المللی پویانمایی

کارگردان‌«با بابام»:گرفتن جایزه را پیش‌بینی نمی‌کردم

کارگردان انیمیشن «با بابام» گفت: ایده خلق جهان قصه‌های این انیمیشن از این دغدغه نشات می‌گرفت که در آثار و تولیدات کودک و نوجوان به اندازه کافی به جهان دخترانه و دنیای دختربچه‌ها و به طور خاص به ارتباط پدران و دخترانشان پرداخته نشده بود.

به گزارش کودک پرس ، زینب بدری کارگردان مجموعه انیمیشن «با بابام» که تندیس طلایی بهترین اثر سریالی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را دریافت کرد، درباره این جایزه عنوان کرد: در واقع عنوان جایزه «توجه به ویژگی‌های روانی مخاطب خردسال» بود. به نظرم یکی از مهمترین وجوه متمایز کننده «با بابام» از آثار مشابه، همین ویژگی است. میزان دقت و توجه دکتر مافی نویسنده اثر به نوع رفتارها، واکنش‌ها، گفتگوها و روابطشان باعث شده است اثری چندبعدی خلق شود که لایه‌های متفاوت و عمیق‌تری برای فهمیدن و اثرگذاری دارد.

گرفتن جایزه را پیش بینی نمی‌کردم

وی افزود: از آنجایی که در بخش سریال رقبای جدی و قابل توجهی داشتیم،‌ گرفتن جایزه را پیش بینی نمی‌کردم. از سوی دیگر باید بگویم که جشنواره بین‌المللی پویانمایی یکی از معتبرترین جشنواره‌های انیمیشن است. در تمام سال‌هایی که پیگیر این جشنواره بودم همیشه بهترین داوران و استادان و آثار در آن حضور پیدا می‌کردند. از اینکه داوران اثری را که من نقشی در آن داشتم، شایسته تقدیر دانستند، خوشحالم و ناگفته نماند که از مخاطبان جشنواره و یا مخاطبان دیگر «با بابام» در گروه سنی بزرگسال و کودک هم بازخوردهای مثبتی گرفتم.

به دلیل سادگی و معصومیت و نزدیک بودن شخصیت دختر به کودک درون خودم بدان علاقه‌مند شدمکارگردان مجموعه انیمیشن «با بابام» درباره ایده ساخت این انیمیشن بیان کرد: ایده خلق جهان قصه‌های «با بابام» متعلق به دکتر مافی بود و از این دغدغه نشات می‌گرفت که در آثار و تولیدات کودک و نوجوان به اندازه کافی به جهان دخترانه و دنیای دختربچه‌ها پرداخته نشده بود و به طور خاص به ارتباط پدران و دخترانشان. بعد از اینکه دکتر مافی ایده‌شان را با من مطرح کردند،‌ من به دلیل سادگی و معصومیت و نزدیک بودن شخصیت دختر به کودک درون خودم بدان علاقه‌مند شدم.

بدری با اشاره به اینکه هدف از تولید «با بابام»،‌ خلق جهانی بود که در آن تمرکز روی رابطه پدرانه کاراکتر با دختر خردسالش باشد، عنوان کرد: از آنجایی که داستان‌ها باوجود سادگی ظاهری‌شان،‌ عمیق و چند بعدی هستند، می‌توانند پیام‌های مختلفی برای مخاطب داشته باشند. اما تلاش شده که هم برای مخاطب خردسال و هم برای مخاطب بزرگسال که با فرزند خردسالی در ارتباط است، حرفی برای گفتن داشته باشد. در واقع من تصور می‌کنم داستان‌ها به گونه‌ای است که هر مخاطب به فراخور درک و ذهنیت خودش می‌تواند چیزی را از آن دریافت کند.

داستان‌ها به گونه‌ای است که هر مخاطب به فراخور درک و ذهنیت خودش می‌تواند چیزی را از آن دریافت کندوی درباره چالش‌های ساخت این اثر اظهار کرد: هر پروژه ای بسته به شرایط با چالش‌های متعددی مواجه است. اما چالش اصلی من در این پروژه دور بودن از تیم انیمیت به لحاظ مکانی بود. و این موضوع در کنار اینکه اولین تجربه من از ساخت سریال بود، کار را سخت می‌کرد. علاوه بر اینکه در فرایند پیش تولید وظیفه نهایی کردن استوری برد و استوری ریل و طراحی کانسپت و فضاها را هم به عهده داشتم و همین فرآیند تولید را آهسته تر می‌کرد، باعث مشغله فکری زیاد و در بعضی موارد بی‌دقتی می‌شد.

کارگردان مجموعه انیمیشن «با بابام» با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی در کارگردانی این است که بتوان چیزی را که دقیقا از انیماتور و بقیه تیم تولید خواسته می‌شود، به شکل واضح و قابل فهم در استوری برد و استوری ریل مطرح کرد، یادآور شد: این در ابتدای کار و باتجربه کم،‌ کار چندان آسانی نیست. به همین دلیل بسیاری از کارگردانان عطای کار گروهی را به لقایش می‌بخشند و ترجیح می‌دهند تمام پروسه تولید را خودشان انجام بدهند. اما در کارهای سریالی و سینمایی عملا این اتفاق نمی‌تواند بیفتد. پس کارگردان ناگزیر از سپردن هر بخشی به متخصص همان بخش است. و در این پروژه دور بودن تیم تولید برای من کمی کار را سخت تر می‌کرد. البته که تیم تولید یک گروه کاملا حرفه‌ای و با تجربه بودند. و از این نظر ایرادات فنی کمتری پیش می‌آمد.

اثری که برای کودک است باید برای او قابل فهم باشد

داستان‌ها برای کودک یک برشی از زندگی روزمره بود که در آن با بابا خوش می‌گذرد و ناخودآگاه اثر تربیتی‌ای هم که لازم است، روی او می‌گذاردبدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تولید انیمیشن برای کودکان، نیاز داریم که به قصه و روایت بیشتر اهمیت بدهیم، گفت: همینطور باید به سادگی و زیبایی شناسی از منظر کودکان پایبند باشیم. و سعی نکنیم اثر را با ذهن بزرگسالانه خودمان قضاوت و یا اینکه ترجیحات خودمان را به کودکان تحمیل کنیم. اثری که برای کودک است باید برای او قابل فهم باشد، بتواند به داستان جذب شود و با شخصیت ارتباط بگیرد. اما گاهی ما در دنیای خودمان و به عنوان تولیدکننده بیش از اندازه درگیر فنون و تکنیک‌های جدید و متنوع می‌شویم و از قصه غافل می‌مانیم. و به نظرم یکی از نقاط قوت «با بابام» سادگی‌اش در ظاهر و توجه به عمق و مفهوم داستان در بخش محتوا بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه داستان‌های «با بابام» دارای نتیجه‌گیری بود، خاطرنشان کرد: البته نتیجه‌گیری به شکل کلاسیک و واضح آن نه. در واقع داستان‌ها برای کودک یک برشی از زندگی روزمره بود که در آن با بابا خوش می‌گذرد و ناخودآگاه اثر تربیتی‌ای هم که لازم است، روی او می‌گذارد. از سوی دیگر برای مخاطب بزرگسال و والد هم به نظرم پیام‌های واضحی داشت. مثل شیوه درست حمایت‌گری، به رسمیت شناختن حق انتخاب کودک، مواجه شدن کودک با نتایج انتخاب‌هایش ،‌ میزان دخالت والد در تصمیمات کودک،‌ میزان صبوری در مواقعی که کودک کار نادرستی انجام می‌دهد و…

مجموعه انیمیشن «با بابام»، تازه‌ترین محصول مرکز انیمیشن سوره، که در ۱۰ اپیزود ۷ دقیقه‌ای با قصه‌های متفاوت ساخته شده است، داستان‌های روزمره از رابطه یک دختر خردسال با پدرش را روایت می‌کند.

این اثر به نویسندگی امیررضا مافی و تهیه‌کنندگی فرزانه فخریان پیش از این روی بسترهای اینترنتی روبیکا، شاد و دیجیتون منتشر شده است و به زودی روی آنتن تلویزیون نیز می‌رود.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در چهار بخش «مسابقه»، «خارج از مسابقه»، «نمایش ویژه» و «چشم‌انداز» از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد و اختتامیه این رویداد جمعه ۱۸ اسفند با معرفی و تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار