146620
۲۲ اسفند ۱۳۹۶

خطرهای پیدا و پنهان کودکان و نوجوانان در چهارشنبه سوری/ مسئولیت اجتماعی و لزوم مراقبت خانواده‌ها

۶۰۰ تا ۶۲۰ مصدوم در حوادث چهارشنبه سوری سالیان گذشته، وجود تهدیدهای مختلف بر علیه کودکان، نوجوانان و توانخواهان، مراقبت و مسئولیت فردی و اجتماعی را در این روز یادآوری می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، سه‌شنبه آخر سال در ایران، از قرار عهد و رسم قدیمی که مردم این سرزمین داشته‌اند، روز زدودن زردی‌ها و ناپاکی‌ها بوده است، مردمی آتشی روشن کرده و کنار آن می‌نشستند، تا هم به گرمای بهار و تابستان خوش‌آمد گفته و هم سرما را بدرقه کنند، از آن سو شیرینی این روز به آشی که مادر بزرگ‌ها می‌پختند و قاشقی که پسر‌های نوجوان در مقابل خانه‌های مردم می‌زدند تا شاید آجیلی و آب‌نباتی از آن‌ها دشت می‌کردند.

باز گذاشتن مرز‌ها و بازار‌های کشور به کالا‌های چینی، این رسم دیرینه ما ایرانیان را نیز دگرگون کرده و دیگر نه نشانی از آش است و سر به هوا بازی پسر‌های نوجوان در قاشق زنی، همه جا یک دست صدای انفجار شده است و ترقه و نارنجک دستی، در این میان سیل مصدوم و مجروح و سوخته است که به سوی بیمارستان‌ها روانه می‌شود، نه پیر می‌شناسد و نه جوان، نه زن و نه مرد، پرده گوش فلک نیز از صدای سوت اکلیل و سرنج زخم برداشته است.

بر اساس آماری از معاونت درمان وزارت بهداشت، از سال ۸۶ تا ۹۵ سالیانه به طور متوسط ۶۲۰ نفر مصدوم در اثر حوادث چهارشنبه سوری مصدوم شده‌اند، آمار سازمان اورژانس کشور نیز حاکی از این است که مصدومان و مجروحان سال گذشته ایران در اثر آتش سوزی، انفجار و آتش‌بازی چهارشنبه سوری ۲ هزار نفر بوده است، که ۶۰۰ تن از آنان در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. همچنین ۳۵ درصد آسیب دیدگان از میان دانش آموزان بودند و ترقه از نظر نوع مواد محترقه بیشترین فراوانی را داشت که طبق اطلاعاتی که کسب کردیم ۵۶ درصد آن‌ها از دست فروش‌ها خریداری شده بود.

بیشترین آسیب‌های حوادث چهارشنبه آخر سال مربوط به اندام فوقانی با ۴۲ درصد بود و ۲۹ درصد نیز آسیب دیدگی چشم بود. سال گذشته بر اثر این حوادث ۲۰ نفر دچار معلولیت شدند و پنج نفر هم فوت کردند و بیشترین مصدومیت‌ها در شب چهارشنبه آخر سال رخ داد در حالیکه بازه در نظر گرفته شده برای آمار‌ها از ابتدای اسفند تا عید است؛ ۷۱ درصد حادثه دیدگان در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال بوده‌اند و ۲۹ درصد از مصدومان بستری شدند و باقی سرپایی درمان شدند. حدود ۷۷ درصد مصدومان حوادث سال گذشته درمان شدند، اما برخی هنوز هم درگیر روند درمان مصدومیت خود هستند.

این آمار‌ها در حالی مطرح می‌شود، که هر از گاهی تهدید‌هایی نیز در فضای مجازی منتشر می‌شود، مبنی بر اینکه گروهک‌های تروریستی و برخی معاندین نظام نیز قصد دارند از این روز سوء‌استفاد کرده و با سناریو‌هایی این روز را به کام مردم تلخ کنند. برخی از روانشناسان و آسیب‌شناسان، توصیه‌ها و هشدار‌هایی نیز برای حفاظت از کودکان و نوجوانان ارائه در برابر این حوادث و همچنین تهدید‌ها منتشر کرده‌اند؛ مجید ابهری آسیب شناس طی یاداشتی خطاب به خانواده‌ها چنین می‌گوید: خانواده‌ها مراسم چهارشنبه سوری را در مقابل درب خانه‌های خود برگزار کنند و مراقب حضور افراد غریبه و غیرمحلی باشند.

مخصوصا موتورسواران مشکوک؛ نیروی انتظامی مراقب وانت‌ها و خاور‌هایی که از سه شنبه ظهر از اطراف تهران به داخل شهر می‌آیند باشد. شنیده شده برخی‌ها وانت‌هایی از سنگ و چوب برای آسیب رساندن به مردم و ماموران مظلوم ناجا تدارک دیده اند. وزارت ارتباطات پیش از وقوع رویداد مراقب فضای مجازی باشد و بهترین کار بجای فلیتر تلگرام، مسدود کردن امکان آپلود و دانلود تا سقف مشخص می‌باشد. ماموران قانون مراقب خروجی‌های شهر‌های خود باشند. خواص و سلبریتی‌ها مراقب باشند برای مطرح شدن و خودشیرینی با جان جوانان مردم بازی نکنند. همه دلسوزان کشور از نوجوانان و جوانان بخواهند از بروز رفتار‌های پرخطر پرهیز کنند و بخاطر یک شب، تمام عمر خود را تباه نکنند.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار