8737
۱۵ مهر ۱۳۹۵

عملکرد پلیس اطفال جنبه پیشگیری دارد

یکی از فعالان حقوق کودک گفت:بکارگیری پلیس زن و پلیس اطفال موجب پیشگیری از جرم خواهدشد
به گزارش کودک پرس  یک وکیل دادگستری فعال حقوق کودک درباره لزوم ایجاد پلیس کودک می‌گوید:‌ همگان کودکان را به عنوان یک فرد بی دفاع و آسیب پذیر می‌شناسند. همین ویژگی کودکان باعث شده تا در پروسه برخورد و مواجهه او با سیستم قضائی و قانونی بر اساس یک قانون پیشرفته، اصول مشخصی تدوین شود.
مونیکا نادی می‌افزاید: خوشبختانه در تصویب آیین دادرسی کیفری در سال 1392 پیش بینی‌هایی لحاظ شده است. از جمله تحولات در این قانون می‌توان به پیش بینی ایجاد پلیس برای گروه کودکان و نوجوانان در جامعه اشاره کرد. بی شک تصویب این لایحه با پروسه‌های اداری و قانونی فراوانی همراه است.
به گفته او از واژه پلیس اطفال در اذهان جامعه افرادی متخصص و مسئول برای مواجهه با کودکان درگیر با جرم نقش می‌بندد. این افراد تحت آموزش‌های فراوان قرار گرفته تا در مواجهه با کودکان در محیط متفاوت قضائی بتوانند ارتباط برقرار کنند.
این فعال حقوق کودک با بیان اینکه امروزه پلیس در مواجهه با کودکان مجرم یا کودکان مواجه با جرم چندان فرصت توجه را نداشته و به نسبت مورد آموزش هم قرار نگرفته، تاکید می‌کند: اغلب این افراد در نیروی انتظامی از حقوق کودک چندان مطلع نیستند. در واقع این پلیس‌ها محوریت کار خود را بر اساس نظم و امنیت می‌دانند. این درحالی است که در مواجهه با کودک باید در گام نخست توجه به حقوق او در اولویت قرار گیرد. چون پلیس اولین فردی است که با کودک مواجه با جرم برخورد قضائی می‌کند. در این شرایط کودک در محیط نا آشنا قرار گرفته و به نسبت اولین اقدام پلیس در روند پرونده تاثیرگذار است.
در این شرایط حمایت همه جانبه از کودک می‌تواند تاثیرات عمیق در روان او داشته باشد. به گفته او سال‌هاست که در کشورهای پیشرفته پلیس اطفال تجربه شده است و روز به روز بر تعداد نیروهای متخصص اطفال و حتی پلیس زن در این کشورها افزوده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای استفاده از پلیس زن و پلیس اطفال جنبه پیشگیرانه از جرم است.
نادی می‌افزاید: در این لایحه با افزایش اختیارات به پلیس ویژه اطفال می‌توان برای قضازدایی وارد عمل شد. این پلیس می‌تواند حتی الامکان از ورود اطفال به دادگاه ممانعت کند. پلیس ویژه اطفال می‌تواند با کودک و نوجوان در جلسات مشاوره، مددکاری و… ارتباط برقرار کند و به این ترتیب این اقدام می‌تواند هم در حمایت همه‌جانبه از کودکان در روند رسیدگی قضائی انجام شود و هم از ارتکاب این اطفال به جرم پیشگیری شود.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار