5456
۲۵ شهریور ۱۳۹۵

با مراجعه زوج ها به مرکزهای مشاوره ژنتیک معلول زایی کاهش یافت

انوشیروان محسنی بندپی معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال های اخیر معلول زایی به ویژه در بین زوج های جوان در نتیجه مراجعه آنها به مراکز مشاوره ژنتیک کاهش یافته است.

به گزارش کودک پرس   انوشیروان محسنی بندپی گفت: با مراجعه پیش از ازدواج زوج ها به مرکزهای مشاوره ژنتیک 30 درصد کاهش معلول زایی داشتیم و به دنبال این بازخورد مناسب ، سازمان بهزیستی هزینه افرادی که توانایی پرداختن هزینه های مربوط را ندارند از جمله افراد تحت پوشش این مجموعه و کمیته امداد امام خمینی (ره) را برعهده می گیرد.
وی با اشاره به هزینه نگهداری یک معلول در مراکز بهزیستی افزود: در کنار این امر تولد 25 تا 30 هزار کودک معلول بار روانی برای جامعه و بار اقتصادی بر دوش دولت به جا می گذارد و از این رو اجباری کردن مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج به ویژه برای ازدواج های خانوادگی و زوج های دارای یک فرزند معلول پیگیری می شود.
مشاور وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: تلاش می شود مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج با توجه به اهمیتی که دارد گسترش یافته و همچنین تحت پوشش بسته های حمایتی بیمه سلامت قرار بگیرد.
او اضافه کرد: هم اکنون در سه استان این مشاوره ها به صورت آزمایشی اجباری شده و زوج های جوان به ویژه موارد ازدواج فامیلی یا زوج های دارای فرزند معلول حتما به مرکزهای مشاوره ژنتیک مراجعه می کنند.
وی عنوان کرد: در این زمینه استان اردبیل اولویت دار بوده و از بودجه ستادی مشمول کمک های سازمان بهزیستی خواهد شد.
محسنی همچنین به بازنگری در سیاست های سازمان بهزیستی در زمینه کاهش طلاق اشاره کرد و گفت: به جای ورود به موضوع هنگام مراجعه زوج ها برای طلاق ، رویکرد پیشگیرانه مشاوره پیش از ازدواج در پیش گرفته شده که در سه محور کیفیت بخشی به زندگی ، آموزش مهارت های زندگی و مهارت های فرزند پروری آموزش ها ارائه شد.

محسنی در ادامه به اجرای طرح های غربالگری اشاره کرد و گفت: سه هزار و 38 نفر در سال گذشته با عارضه عفونت های شنوایی سنجی به مراکز پزشکی و درمانی معرفی شدند که میانگین پوشش کشوری 67 درصد و در استان اردبیل بیش از 78 درصد بود و باید تلاش کرد این نرخ به بیش از 90 درصد برسد و در سال 1396 دیگر انتقال ناشنوایی هیچ کودکی را از سال اول زندگی به سال بعد شاهد نباشیم.

محسنی با اشاره گستردگی شبکه افراد تحت پوشش خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی گفت: افزایش مرکزها و دامنه فعالیت ها می تواند منجر به کاهش کودک آزاری ، همسر آزاری ، سالمند آزاری ، طلاق و خودکشی شود.

 

 

 

منبع:   ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار