موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/دسته بندی نشده
4108
۱۵ شهریور ۱۳۹۵

خبری از نوشت افزار ایرانی-اسلامی در این نمایشگاه نیست!

با نزدیک شدن به مهرماه و آغاز شروع سال تحصیلی جدید، با وجود تبلیغات صدا و سیما و برپایی نمایشگاه های مختلف با نوشت افزارهای ایرانی درکلان شهرها، این شهرستان تویسرکان است که در نمایشگاهی که در آن برپا شده، خبری از نوشت افزارهای ایرانی با طرح های اسلامی نیست.

به گزارش کودک پرس    زمانی که به نمایشگاه پا می گذاریم و سوال پرسیده می شود که آیا نوشت افزارها و یا کیف هایی با طرح های ایرانی ـ اسلامی موجود است، با یک جواب مواجه شدیم؛ سال گذشته استقبال خوبی از نوشت افزارهای ایرانی نشد و بالاجبار برای فروش نوشت افزارهای خارجی با طرح های دیگر به همراه آوردیم.

فروشنده ای می گوید که شخصیت های کارتون های ایرانی که مطابق با سلیقه کودکان و دانش آموزان ما باشد نداریم، اگر هست یکی دو تا مثل ننه قمر، کلاه قرمزی و یا اسکندر و طرح هایی از قهرمانان ملی و مذهبی ما با اشکال زیبا در بازار نیست، از این رو بالاجبار به دلیل عدم تنوع طرح های ایرانی برای فروش هم شده باید چنین نوشت افزارهای خارجی بیاوریم.

فروشنده ای دیگر از عدم فروش نوشت افزارهای ایرانی در سال گذشته در چنین نمایشگاهی حرف ها به میان می آورد، آنجا که بسیاری از دفتر مشق هایش با استقبال روبرو نشد و به فروش نرفت و امسال اجناسی آورده که در این آشفته بازار رکود اقتصادی کمی هم سود برایش داشته باشد.

او از گران بودن نوشت افزارهای ایرانی هم می گوید به طوری که قیمت های اجناس خارجی اش بسیار ارزانتر از نوع ایرانی هستند و مردم به دلیل قدرت خرید پایین هم شده به سراغ خرید وسایل گران نمی روند، از این رو او و دیگر همکارانش با توجه به تقاضای بازار رفتار می کنند.

فروشنده دیگری می گوید: خودتان قضاوت کنید و لحظه ای جای این والدینی باشید که یک یا دو دانش آموز در خانه دارند و می خواهند دفتر مشق برایشان خریداری کنند آیا دو هزار و 500 تومان هزینه کنند و تنها یک دفتر خریداری کنند بهتر است یا به طور مثال 700 تومان هزینه پرداخت کرده و دفتر خارجی تهیه کنند؟

Capture1

در این میان به سراغ «حجت الاسلام شرکایی» که در نمایشگاه به همراه خانواده خود قدم می زد رفتیم، نگاهی سرسری به غرفه نوشت افزارها می کرد و ادامه حرکت، قیمت نوشت افزارها را هم نمی پرسید، او در این باره می گوید: سال گذشته گرچه تعداد نوشت افزارهای ایرانی کم بود اما بالاخره در نمایشگاه برای فروش موجود بود، اما امسال همان طور که مشاهده می کنید، بیشتر طرح های به کار رفته عروسک ها و شخصیت های فیلم های امریکایی بوده و عمده تصاویر هم به نوعی ترویج کننده فحشا در جامعه است.

او می افزاید خوشبختانه چند سالی است که تبلیغ نوشت افزارهای ایرانی ـ اسلامی در برنامه های صدا و سیما و به ویژه برنامه های شبکه پویا به خوبی انجام می شود، اما کار فرهنگی برای نهادینه شدن نیاز به زمان دارد، فرهنگ را می توان یک شبه تخریب کرد اما نمی توان یک شبه به آن رسید.

حجت الاسلام شرکایی ابراز امیدواری کرد: این گونه اقدامات برای شناساندن طرح های ایرانی و مذهبی به صورت مستمر ادامه یابد و جای تبلیغات سالیان سالِ غربی ها را که به نوعی از هجمه های همه جانبه بهره گرفته اند و با فیلم ها و بازی های رایانه ای اذهان کودکان را با خود برده اند، بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر فرهنگ سازی به صورت گسترده تر و با برنامه تر انجام شود بی تردید استقبال دانش آموزان و والدین آن ها نیز کم کم به وجود می آید.

Capture2

الهام یک دانش آموز تویسرکانی است که با مادر خود به نمایشگاه آماده است، او دفترهایی با طرح های ایرانی را دوست دارد اما بیشتر اوقات دفتر مشق هایش تصاویری از سیندرلا و دیگر شخصیت های کارتون های خارجی است.

مادر الهام زیبایی، تنوع و جذابیت طرح های خارجی و همچنین کیفیت بالای این اجناس را دلیلی برای خرید آن ها می داند و اظهار می کند: متأسفانه زمانی که دفتری با جنس ایرانی خریداری می کنیم هنوز دو ماه نگذشته، ورق ورق می شود و برگه های دفتر را که بر روی یکدیگر یکی پس از دیگری می زنیم کیفیت خود را به خوبی نشان می دهد.

او می گوید: زمانی که دخترم در دستان دوستان خود نوشت افزارهای زیبا و رنگارنگ می بیند و  از من چنین کالاهایی را تقاضا می کند، چگونه می توانم او را راضی کنم که برایش چنین دفترهای مشقی خریداری نکنم؟! اوج فاجعه به نظرم من اینجاست که نمی توانم ذهن فرزند خود را که از کودکی با برنامه های کودک خارجی پر شده است خالی کنم و به جایش طرح های مناسب تر بچینم.

سامنی یکی دیگر از فروشندگان است که بیش از 20 سال در حوزه فروش نوشت افزارها فعالیت دارد، او به خبرنگار رودآور از عدم استقبال عمومی از طرح های ایرانی به دلیل شناخته نشدن و نیز نداشتن تنوع رنگ و زیبایی می گوید.

وی از تأثیر بسیار برنامه های تلویزیونی و به ویژه ماهواره ای بر اذهان کودکان ایرانی سخن می گوید، آنجا که این برنامه ها ذهن کودکان را به خود واداشته است و از این رو زمانی که خانواده ها می خواهند دفتری خریداری کنند به سراغ طرح هایی از نوع بت من، مرد عنکبوتی و یا سیندرلا می روند.

Capture3

محمد و دوستش که یکی به کلاس ششم می رود و دیگری به کلاس هفتم، دو دیدگاه متفاوت دارند، محمد از نوشت افزارهای خارجی استقبال می کند و دوست محمد با وجود آنکه لباسی با مدهای خارجی بر تن پوشیده نوشت افزارهای ایرانی را می پسندد.

Capture4

سارینا به کلاس اول می رود، او هم محو طرح های رنگاوارنگ نوشت افزارهای خارجی می شود، مادر سارینا می گوید سال گذشته که برای مهد کودک فرزندمان برای خرید کیف به بازار آمدیم، دخترمان کیفی با طرح سیندرلا انتخاب کرد، امسال نیز هرچه که خودش انتخاب کند همان است، البته چاره ای هم نداریم که تسلیم می شویم، چرا که بیشتر دوستان او از این گونه نوشت افزارها استفاده می کنند.

محمدظاهری دیگر شهروند تویسرکانی نیز می گوید: به نظر می رسد مسئولان باید حمایت بیشتری از تولیدکنندگان ایرانی داشته باشند و نظارتشان بر اجناس وارداتی دقیق تر شود و مهمتر آنکه زمینه های نهادینه ساختن و شناساندن قهرمانان ملی و مذهبی را به نحوه شایسته تری فراهم سازند.

فروشنده ای دیگری که مشغول فروش کیف است می گوید: این کیف ها در داخل ایران تولید می شود، اما از آنجا که طرح های خارجی با استقبال بیشتری روبرو می شوند، تولید کنندگان ایرانی از شخصیت های برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای برای جذب مشتری استفاده می کنند و طرح می زنند.

در این باره به سراغ یک روانشناس می رویم تا علت جذب کودکان و دانش آموزان به سمت نوشت افزارهای خارجی را از دیدگاه یک کارشناس جویا شویم.

Capture

 «زهرا سوری» یک رواشناس است  می گوید: این نوع استقبال دانش آموزان از طرح ها غربی یک واکنش طبیعی است، آنان از زمانی که به دنیا می آیند با فیلم ها و برنامه های کودک هالیودی با آن نقشه ریزی های پشت پرده از سالیان دور مواجه می شوند.

وی می افزاید: زمان ما میکی موس و سیندرلا بیشتر شهرت داشت و اکنون رقاصه های جدید کارتون های امریکایی، برای پسران هم که مرد عنکبوتی، بن تن و بتمن غوغا کرده است، از طرف دیگر بازی های رایانه ای نیز به کمک تهاجم غربی علیه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی آمده، بازی هایی همچون پو و یا انگی بردز ها یا همان پرنده های خشمگین، این ها برخی از شخصیت های گوناگون و متفاوت کارتون ها، بازی های رایانه ای و در مجموع برنامه های غربی هاست که بر زندگی کودکان ما از سنین خردسالی تا بزرگسالی حاکم شده اند.

این روانشناس ادامه می دهد: دختران ما از کودکی با جذب شدن به سوی این گونه برنامه ها به دنبال آن هستند تا از نظر ظاهر و به ویژه اندام های لاغر، به مانند قهرمانان خیالی فیلم های هالیودی شوند، که گاهی هم، حتی در بزرگسالی دچار افسردگی می شوند که زمینه آن ریشه در نرسیدن به خواسته های خیالی خود دارد.

سوری می گوید: زمانی که دانش آموزان در سنین مختلف برای خرید نوشت افزار به بازار می آیند، دهانشان از دیدن طرح های گوناگون، متنوع، رنگارنگ و دارای جذابیت بصیری ویژه ای، باز می ماند و ناخواسته به تصویری که در هنگام مشاهده برنامه های تلویزیونی و یا ماهوره ای در ذهن دارند تطبیق می دهند و به سمت خرید اجناس خارجی از این دست می روند.

وی می افزاید: اگر قرار است اقدامات اصولی انجام شود، نیاز به یک برنامه همه جانبه از سوی دستگاه های متولی است، اقدامی که هرچند دیر، اما چندسالی است انجام شده و نیاز به تقویت و بیشتر حمایت مسئولان در ارگان های مختلف دارد.

این روانشناس تصریح کرد: می توان سلایق و ذائقه های مختلف را با اصول اساسی ایرانی ـ اسلامی تطبیق داد و این کار نیاز به زمان بیشتر و اقدامات اصولی تر بهتری دارد.

سوری از قهرمانان ناشناخته میهن اسلامیان می گوید که هنوز آن طور که باید و شاید به جامعه شناسانده نشده اند و یا اگر معرفی شده اند، آن گونه که باید نبوده است، قهرمانانی که برای شناخته شدن عزمی ملی می خواهند تا جایگزین مناسبی برای الگوهای غلط خارجی همچون باربی، یانگوم، سوسانو، سیندرلا، بت من، مرد عنکبوتی، و بن تن شوند.

منبع:    دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار