3982
۱۴ شهریور ۱۳۹۵

۱۰۱۰دانش آموز مدارس عادی زنجان تحت پوشش مراکزاختلالات خاص یادگیری

سهیلا فریقی گفت : ۱۰۱۰ نفر از دانش آموزان مدارس عادی در سطح استان تحت پوشش مراکز اختلالات خاص یادگیری هستند و از خدمات آموزشی و توان بخشی ویژه این مراکز زبر نظرآموزش و پرورش استثنایی دریافت می کنند.

به گزارش کودک پرس    سهیلا فریقی در جلسه مشترک خیرین و آموزش و پرورش استثنایی سهیلا فریقی اظهار داشت: ماده ۲۳ از پیمان جهانی حقوق کودک در ارتباط با کودکان معلول اعلام می کند که “کودکان معلول برای برخورداری از یک زندگی مناسب به آموزش و پرورش و مراقبت ویژه ای نیاز دارند” و ماده ۲۷ همین پیمان جهانی به سطح زندگی این افراد اشاره دارد که هر کودک حق دارد از سطحی از زندگی برخوردار شود که رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی او تأمین شود.

ریس آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد : آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با ۷۹۷ نفر دانش آموز در ۷ گروه معلولیت در قالب ۱۵ مدرسه ویژه و ۷ کلاس ضمیمه فعالیت می­ کند و با توجه به سیاست های کلان آموزش و پرورش کشور و تعهدات بین المللی مبنی بر آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر ، ۲۳۳ نفر از دانش آموزان با آسیب های بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی در مدارس عادی  حضور دارند.

فریقی گفت : ۱۰۱۰ نفر از دانش آموزان مدارس عادی در سطح استان تحت پوشش مراکز اختلالات خاص یادگیری هستند و از خدمات آموزشی و توان بخشی ویژه این مراکز زبر نظرآموزش و پرورش استثنایی دریافت می کنند.

وی اضافه کرد:  ۱۷۲ مدرسه عادی استان پذیرای دانش آموز استثنایی می باشند که اصطلاحا به آنها مدرسه پذیرا می گویند  و طبق آخرین آماردر مجموع ۳۹۰ نفر کارکنان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی هستند که ۱.۷۱ درصد آنها زن و ۹.۲۸درصد مرد هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خاطر نشان ساخت: شاخص های اختصاصی آموزش و پروش استثنایی مورد توافق وزارت آموزش و پرورش در قالب ۳ بحث اجرایی ایجاد فرصتهای عادلانه آموزشی و پرورشی برای معلولان، ارتقای کیفیت آموزش، توسعه امور پرورشی و تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه ابلاغ شده است که اجرای آن در استان زنجان در وضعیت رضایت بخشی است بطوری که در مباحث آموزش ویژه و سنجش بدو ورود دبستانی ها و آموزش دانش آموزان پیش دبستانی و آموزش افراد اوتیسم  بالای ۹۴- ۹۵ درصد بوده و این بیانگر این است که این مجموعه توانسته از عهده وظایف خود برآمده و در کنار اینها خدمات حمایتی نیز از سوی بخش دولتی انجام می گیرد.

فریقی  گفت : سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در راستای ارائه خدمات توان بخشی و حمایتی به دانش آموزان استثنایی  اقدامات مفید و سودمندی انجام داده است  که نقطه­ هدف دیگر مباحث پرورشی دانش آموزان استثنایی  در موضوعاتی مثل توسعه فرهنگ نماز و به دنبال آن مبحث تربیت بدنی است که در سطح استان انجام شده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با بیان اینکه کودکان معلول برای برخورداری از یک زندگی مناسب به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند، افزود: آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با ۷۹۷ نفر دانش آموز در ۷ گروه معلولیت در قالب ۱۵ مدرسه ویژه و ۷ کلاس ضمیمه فعالیت می کند.

فریقی ادامه داد : حضور کودک استثنایی در مدرسه منوط به داشتن سرویس ایاب و ذهاب می باشد و در غیر اینصورت دانش آموزان محروم از تحصیل می شوند و اکثر اولیا قادر به پرداخت هزینه سرویس ایاب ذهاب نمی باشند و این هزینه گزاف بر عهده دولت می باشد و سهم مشارکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ۶.۶۸ درصد ، و ۴۴.۱۶  درصد اداره کل آموزش و پرورش  استان و ۹۵.۱۴ درصد شورای اسلامی شهر زنجان بوده است.

وی گفت: آموزش و پرورش بدون مشارکت نمی تواند با شایستگی اداره بشود که این مشارکت  با اولیا ، خیرین یا سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی محقق می شود و با حضور  خانم فانی خیّر کشوری در جمع خیرین استان زنجان ، شاهد همان عدالتی باشیم که شعار هر روزه ماست و دانش آموزان معلول بتوانند ادامه تحصیل بدهند و هزینه های توان بخشی و آموزشی و تربیت بدنی آنها تامین شود.

منبع:    مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار