موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/دسته بندی نشده
3894
۱۳ شهریور ۱۳۹۵

حدود سه هزار دانش آموز استثنایی در زنجان

سهیلا فریقی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با بیان اینکه 172مدرسه پذیرا در استان زنجان وجود دارد که نیازمند مناسب سازی است، گفت: در حال حاضر سه هزار دانش آموز استثنایی در استان زنجان مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش کودک پرس    سهیلا فریقی اظهار داشت :  ماده 23 از پیمان جهانی حقوق کودک در ارتباط با کودکان معلول اعلام می کند که «کودکان معلول برای برخورداری از یک زندگی مناسب به آموزش و پرورش و مراقبت ویژه ای نیاز دارند» و ماده 27 همین پیمان جهانی به سطح زندگی این افراد اشاره دارد که هر کودک حق دارد از سطحی از زندگی برخوردار بشود که رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی او تأمین بشود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با 797 نفر دانش آموز در هفت گروه معلولیت در قالب 15 مدرسه ویژه و هفت کلاس ضمیمه فعالیت می­کند، افزود: با توجه به سیاست های کلان آموزش و پرورش کشور و تعهدات بین المللی مبنی بر آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر ، 233 نفر از دانش آموزان با آسیب های بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی در مدارس عادی  حضور دارند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان گفت : هزار و 10 نفر از دانش آموزان مدارس عادی در سطح استان زنجان  تحت پوشش مراکز اختلالات خاص یادگیری هستند و از خدمات آموزشی و توان بخشی ویژه این مراکز زبر نظر آموزش و پرورش استثنایی دریافت می کنند .

وی خاطرنشان کرد: برای دانش آموزانی که مستقل مشغ.ل به تحصیل هستند شرایط استاندارد مدرسه لازم است.

فریقی با اشاره به اینکه 172 مدرسه عادی استان پذیرای دانش آموز استثنایی است که اصطلاحا به آنها مدرسه پذیرا می گویند، افزود: طبق آخرین آماردر مجموع 390 نفر کارکنان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی هستند که 71.1 درصد آنها زن و28.9 درصد مرد هستند.

وی با بیان اینکه شاخص های اختصاصی آموزش و پروش استثنایی مورد توافق وزارت آموزش و پرورش در قالب سه بحث اجرایی ایجاد فرصتهای عادلانه آموزشی و پرورشی برای معلولان، ارتقای کیفیت آموزش، توسعه امور پرورشی و تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه ابلاغ شده است که اجرای آن در استان زنجان در وضعیت رضایت بخشی است، گفت: در مباحث آموزش ویژه و سنجش بدو ورود دبستانی ها و آموزش دانش آموزان پیش دبستانی و آموزش افراد اوتیسم  بالای 94- 95 درصد بوده و این بیانگر اینست که این مجموعه توانسته از عهده وظایف خود برآمده و در کنار اینها خدمات حمایتی نیز از سوی بخش دولتی انجام می گیرد .

 رییس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در راستای ارائه خدمات توان بخشی و حمایتی به دانش آموزان استثنایی  اقدامات مفید و سودمندی انجام داده است  که نقطه­ی هدف دیگر مباحث پرورشی دانش آموزان استثنایی  در موضوعاتی مثل توسعه فرهنگ نماز و به دنبال آن مبحث تربیت بدنی است که در سطح استان انجام شده است .

فریقی خاطرنشان کرد: حضور کودک استثنایی در مدرسه منوط به داشتن سرویس ایاب و ذهاب است و در غیر اینصورت دانش آموزان محروم از تحصیل می شوند و اکثر اولیا قادر به پرداخت هزینه سرویس ایاب ذهاب نمی باشند و این هزینه گزاف بر عهده دولت است و سهم مشارکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور 68.6 درصد ، و 16.44 درصد اداره کل آموزش و پرورش استان و 14.95 درصد شورای اسلامی شهر زنجان بوده است .

وی گفت : آموزش و پرورش بدون مشارکت نمی تواند با شایستگی اداره بشود که این مشارکت  با اولیا ، خیرین یا سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی محقق می شود.

منبع:    دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار