3386
۰۹ شهریور ۱۳۹۵

بنیاد دست‌های مهربانی با تمرکز بر حمایت و توانمندسازی زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست

علی فیلی، سرپرست شعبه البرز بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان گفت: بنیاد دست‌های مهربان گروهی مردم نهاد است که از سال 91 فعالیت خود را درالبرز آغاز کرده و تا کنون 1200 مددجو را تحت پوشش خود قرار داده است.

به گزارش کودک پرس    علی فیلی، سرپرست شعبه البرز بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان :این بنیاد به جز البرز در استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مراغه و کیش نیز شعبه دارد. فیلی خاطرنشان کرد: هیات مدیره این بنیاد در گذشته به صورت مستقیم برای دستگیری از نیازمندانی که بیشتر آنها ایتام و زنان سرپرست خانوار هستند اقدام می‌کردند، ولی  چون  کمک‌های آنان جامعه هدف محدودی را تحت پوشش قرار می‌داد، تصمیم به ثبت این  این NGO گرفتند تا بتوانند با استفاده از کمک‌های مردمی افراد نیازمند بیشتری را تحت پوشش قرار دهند. وی توضیح داد: هدف اصلی اغلب گروه‌های مردم نهاد ایجاد خودباوری در مددجویان و فراهم کردن زمینه‌ای برای خودکفایی اقتصادی آنهاست.
مفهوم گداپروری از ذهن خیرین پاک شود فیلی با اشاره به  اهمیت خودکفایی مددجویان در جامعه امروز گفت: باید مفهوم گداپروری ازذهن خیرین پاک و این فرهنگ در آنها درونی شود که به جای ماهی دادن به افراد نیازمند، به آنها ماهی‌گیری یاد دهند. وی ادامه داد: مددجویان این بنیاد در بازه زمانی سه تا پنج ساله با فراگیری مهارت و حرفه‌ای که در آن استعداد دارند به خودکفایی مالی می‌رسند. سرپرست شعبه البرز بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان با اشاره به کلاس‌هایی که در واحد کارآفرینی این بنیاد برگزار می‌شود، گفت: مددجویان بنا به علاقه و استعدادی که دارند در کلاس‌های خیاطی، فرشبافی،سفال، میناکاری،پروش کمپوست و بهیاری و پرستاری از بیمار شرکت می‌کنند. وی اضافه کرد: پس از اتمام دوره‌های آموزشی، سرمایه‌ای اولیه از طرف بنیاد در اختیار مددجویان قرار می‌گیردکه بااستفاده از آن بتوانند کسب و کار کوچک خود را راه اندازی کنند. فیلی گفت: پس از این که کسب و کار مددجویان به بازدهی مالی مناسبی رسید، سرمایه اولیه بنیاد در چند قسط از آنها پس گرفته می‌شود. وی ادامه داد: البته حمایت از مددجویان بعد ز این که به مرحله خودکفایی رسیدند به طور کامل قطع نمی‌شود، به مرور زمان و پس از اطمینان کامل از این که این افراد می‌توانند به طور کامل زندگی خود را اداره کنند صورت می‌گیرد.
بازاریابی برای فروش تولیدات مددجویان سرپرست شعبه البرز بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان با اشاره به این که بخشی از پرسنل این بنیاد در زمینه  بازاریابی تولیدات مددجویان مشغول هستند، گفت: از  آنجایی که ممکن است همه مددجویان نتوانند تولیدات خود را به خوبی به فروش برسانند، تیم بازاریابی این بنیاد اقدام به فروش محصولات آنها می‌کند. وی ادامه داد: هنوز تنوع تولیدات مددجویان این بنیاد به اندازه‌ای نیست که بتوان از آنها نمایشگاهی مستقل برگزار کرد، ولی تا کنون سعی کرده‌ایم در نمایشگاه‌های مختلفی که به نفع نیازمندان برگزار می‌شود، غرفه داشته باشیم.
ایجاد دیوار آرزوها درکرج وی درادامه به ایجاد دیوار آرزوها در البرز که در فضای مجازی بازتاب مناسبی داشته اشاره کرد و یادآورشد: این بنیاد اقدام به خرید عروسک‌های دست ساز مددجویان خود می‌کند و پس از آن این عروسک‌ها را در دیوارهای  آرزو که در مناطق مختلف کرج ایجاد کرده برای فروش به نمایش می‌گذارد. فیلی توضیح داد: تمام عواید فروش این عروسک‌ها به مددجویان داده می‌شود  و به این ترتیب این افراد دوبار از فروش تولیدات خود سود مالی کسب می‌کنند. وی ادامه داد: درتلاش هستیم تعداد دیوار آرزوهای کرج را افزایش دهیم تا ازاین طریق فروش دست ساخته‌های مددجویان افزایش یابد. برخی نسبت به  سازمان‌های مردم نهاد بی‌اعتماد هستند وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بی‌اعتمادی برخی مردم نسبت به فعالیت گروه‌های مردم نهادی که در راستای کمک به نیازمندان فعالیت دارند، اضافه کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر برخی گروه‌ها به بهانه کمک به افراد نیازمند برخی فعالیت‌های سودجویانه انجام داده‌اند که همین امر خیرین را نسبت به  عملکرد سایر گروه‌ها نیز بی‌اعتماد کرده است. وی ادامه داد: هرچند اصلاح این نگرش به وجود آمده کارساده‌ای نیست ولی NGO ها می‌توانند با شفاف سازی فعالیت‌های مالی خود ذهنیت به وجود آمده را اصلاح کنند. وی توضیح داد: باید شرایط بازدید حامیان از مددجویان و هم‌چنین رویت فیش‌های واریزی به حساب آنها  از سوی خیرین فراهم شود تا از این طریق اطمینان از این که  کمک‌های حامیان به دست جامعه هدف می‌رسد ایجاد شود. فیلی درباره نحوه شناسایی مددجویان گفت: برخی از افرادجامعه از طریق تبلیغات دهان به دهان از وجود این گروه‌ها با خبر می‌شوند و برخی دیگر نیز توسط تیم تحقیق این گروه‌ها به مجموعه اضافه می‌شوند. وی توضیح داد: هر NGO ضوابط و اصول خاصی در حمایت از افراد نیازمند دارد، به عنوان مثال بنیاد دست‌های مهربانی ایتام زیر 15 سال وزنان سرپرست خانوار را زیر چتر حمایتی خود دارد. فیلی درباره مبلغی که هرماه به حساب مددجویان واریز می‌شود نیز گفت: از آنجایی که ممکن است یک مددجو چند حامی داشته باشد نمی‌توان گفت هرماه چقدر به حساب وی واریز می‌شود، ولی به صورت میانگین به هر مددجو ماهانه 200 تا 300 هزار تومان تعلق می‌گیرد.
همه کمک‌های خیرین به مددجویان نقدی نیست وی اضافه کرد: لازم نیست همه  کمک‌های خیرین به گروه‌های مردم نهاد به صورت نقدی باشد بلکه  خیرین می‌توانند به شخصه اقلام خوراکی، لباس، اسباب بازی و… تهیه کنند و به دست نیازمندان تحت پوشش این گروه‌ها برسانند. فیلی ادامه داد: هدف اکثر گروه‌هایی که از نیازمندان حمایت می‌کنند از بین بردن فقر و کاهش افرادی است که برای گذران امور عادی زندگی خود دچار مشکل هستند. وی اضافه کرد: نباید به دنبال ایجاد بدترین شرایط برای کسانی باشیم که با مشکلات اقتصادی حاد دست و پنجه نرم می‌کنند تا کمک به آنها را آغاز کنیم، بلکه در این زمینه باید پیشگیری کرده و قبل از این که این افراد آسیب جدی ببینند به کمک آنها بشتابیم.
فیلی گفت: هر چقدر افراد آسیب دیده و فقیر کمتر باشند سرعت توسعه جامعه بیشتر می‌شود و از آمار آسیب‌های اجتماعی و جرم نیز کاسته می‌شود.
ایتام نیازمند توجه ویژه خیرین هستند وی در ادامه با توجه به اهمیت توجه بیشتر به ایتام گفت: متاسفانه اکثر مردم برای کمک به کودکان بیمار و پرورشگاهی شوق بیشتری دارند و توجه کمتری به ایتام می‌کنند؛ چراکه فکر می‌کنند این کودکان با مادر خود زندگی می‌کنند و مشکلی ندارند درصورتی که این تصور کاملا اشتباه است.
سرپرست بنیاد دست‌های مهربان توضیح داد: اکثر مادران سرپرست خانوار برای گذران زندگی خود و فرزندان‌شان با مشکلات جدی مواجه هستند. ‌این مادران غالبا توان مادی و معنوی زیادی برای حمایت از فرزندان‌شان ندارند و دراکثر مواقع به دلیل آسیب‌هایی که دیده‌اند نیازمند یاری هستند. وی گفت: ایتام هم جزئی از کودکان این مرزو بوم هستند و اگر در محیطی مناسب رشد نکنند به بزرگسالانی تبدیل می‌شوند که توان اداره زندگی خود را ندارند؛ لذا باید با حمایت از زنان بی‌سرپرست و ایتام بذر خودباوری را در آنها بکاریم و به آنها نشان دهیم که کمبودهای مالی نباید مانع از پیشرفت و موفقیت آنها شود.
فعالیت بیش از 700 موسسه خیریه درالبرز داریوش بیات نژاد، مدیرکل بهزیستی البرز نیز در خصوص  تعداد موسسات خیریه‌ای که مجوز خود را از این اداره کل دریافت کرده‌اند توضیح داد: درحال حاضر 21 موسسه در حوزه توانبخشی، 704 موسسه در حوزه اجتماعی و 34 سمن نیز در حوزه پیشگیری مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. وی ادامه داد: از میان این موسسات تنها یک موسسه که مربوط به شیرخوارگاه امام علی (ع) است مجوز جذب و جلب کمک‌های مردمی را دریافت کرده است. بیات‌نژاد خاطرنشان کرد: این موسسات بر اساس اساسنامه خود که در راستای سیاست‌های سازمان بهزیستی است در زمینه‌هایی چون حمایت از کودکان بدسرپرست، زنان بی‌سرپرست، حمایت از کودکان کار و … فعالیت دارند. این مسئول گفت: برای این که این موسسات خیریه بتوانند نسبت به جلب و جذب کمک‌های مردمی اقدام کنند بایدمجوز جداگانه‌ای از اداره کل بهزیستی دریافت کنند.
نظارت بر فعالیت موسسات خیریه بیات‌نژاد تاکید کرد: پس از اخذ مجوز جلب و جذب، تمامی عملکردهای مالی این موسسات توسط کمیته نظارت بهزیستی مورد رصد قرار می‌گیرد. براین اساس مدیران این موسسات باید به صورت ماهانه یا فصلی گزارشی از مبالغ ورودی و هزینه‌کرد خود به بهزیستی ارائه دهند. مدیرکل بهزیستی البرز اظهار کرد: هم‌چنین این موسسات باید برای جذب کمک‌های مردمی حتما حسابی مشخص و به نام موسسه بازکنند و به هیچ وجه نباید شماره حساب شخصی اعلام کنند. بیات‌نژاد در باره نحوه برخورد کمیته نظارت با موسسات متخلف گفت: در صورت مشاهده تخلف در مرحله اول اخظار کتبی صادر می‌شود واگر تخلف ادامه‌دار شد به پلمب موسسه منجر خواهد شد؛ البته به جز دو موسسه تا کنون گزارشی مبنی بر تخلف موسسات خیریه‌ای که مجوز خود را از بهزیستی گرفته‌اند دریافت نشده است.
قبض نویسی برای جذب کمک‌های مردمی تکدی‌گری مدرن است این مسئول با گلایه از وضعیت نامناسب جذب کمک‌های مردمی از سوی برخی موسسات خیریه گفت: برخی موسسات با بکارگیری نیروی انسانی اقدام به قبض نویسی و صدور فیش برای جمع آوری کمک‌های مردمی در خیابان‌ها می‌کنند. در این روش افراد ازطریق صحبت با شهروندان آنها را قانع می‌کنند تا مبالغی به موسسه خیزیه کمک و درقبال آن قبض دریافت کنند. مدیرکل بهزیستی البرز اضافه کرد: این شیوه به هیچ وجه درست نیست و به نوعی تکدی‌گری مدرن محسوب می‌شود. بیات‌نژاد ادامه داد: استفاده از این روش برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی نتیجه‌ای جز بی‌اعتماد کردن افکار عمومی نسبت به فعالیت موسسات خیریه ندارد. وی در پایان گفت: موسسات خیریه باید از روش‌های مدرن و جذاب برای جذب مشارکت‌های مردمی استفاده کنند و دراین زمینه از قدرت تبلیغات نیز بهره ببرند.

 

 

 

منبع:     ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار