موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
33560
۲۲ آبان ۱۳۹۶
گزارشی از اجرای تعزیه عروسکی در اصفهان؛

تعزیه عروسکی برای کودکان با عنوان «اولین بازی» در اصفهان

«اولین بازی» برداشتی از تلفیق واقعه عاشورا و مبارزه با ظلم در زندگی امروزی است. در این نمایش کودکی شب هنگام با وسایل تعزیه ارتباط برقرار می‌کند و اشیاء با زبان خود تعزیه را برای این کودک به نمایش می‌گذارند.

به گزارش کودک پرس ، نمایش زنده عروسکی «اولین بازی» در قالب تعزیه عروسکی به نویسندگی امیر مشهدی عباس و کارگردانی امید پاریاب توسط تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در سالن هنرسرای خورشید به روی صحنه نمایش رفت.

داستان نمایش عروسکی اولین بازی روایت تعزیه‌ای است که انجام نمی‌شود و ابزار و ادوات این تعزیه را برای نگهداری در حیاط خانه‌ای می‌گذارند که کودکی در آن زندگی می‌کند.

این کودک شب هنگام با وسایل تعزیه ارتباط برقرار می‌کند و اشیاء با زبان خود تعزیه را برای این کودک به نمایش می‌گذارند. کودک در ادامه برای بازی در تعزیه ترغیب می‌شود و اتفاقات دیگری از جمله مبارزه با ظلم را تجربه می‌کند.

 

تلفیق واقعه عاشورا و مبارزه با ظلم در زندگی امروزی

امید پاریاب، نویسنده و کارگردان نمایش زنده عروسکی «اولین بازی» در زمینه محتوای این نمایش می‌گوید: این نمایش برداشتی از تلفیق واقعه عاشورا و مبارزه با ظلم در زندگی امروزی است. در این نمایش ما با جان بخشیدن به اشیاء از فضای رئال خارج می‌شویم و فضایی سورئال را به مخاطب ارائه می‌دهیم.

 

 

در اصفهان نمایش عروسکی آن هم با محتوای واقع عاشورا وجود ندارد

کارگردان این نمایش با بیان اینکه در این نمایش از عروسک‌های سایه‌ای و ماروت استفاده شده، افزود: نویسنده این نمایشنامه امیر مشهدی عباس است که از نویسندگان و اهالی تئاتر کودک کشور به حساب می‌آید. دلیل استفاده من از این نمایشنامه این بود که در اصفهان نمایش عروسکی در قالب تعزیه بسیار کم است و به شکلی حتی وجود ندارد یا کمتر به آن پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در ایام محرم و صفر هیچ نمایش عروسکی در قالب واقعه عاشورا وجود نداشت من به این نتیجه رسیدم که باید چنین نمایشنامه‌ای را در این زمینه تهیه کنم و در شهر اصفهان به نمایش بگذارم.

 

 

تئاتر کودک گران‌تر و مشکل‌تر از تئاتر بزرگسال است

پاریاب تصریح کرد: فضای تئاتر کودک با مشکلات و سختی‌های بسیاری مواجه است، در کل باید اطلاعات و سواد کافی داشت که بتوان به تئاتر کودک ورود کرد. در تئاتر کودک باید روانشناسی کودک را بشناسیم و با موسیقی و روانشناسی رنگ آشنا باشیم.

وی با بیان اینکه تئاتر کودک با تمام مشکلاتش به هزینه‌ بیشتری نیز احتیاج دارد، ادامه داد: طراحی لباس و طراحی دکور نمایش کودک بی شک از نمایش بزرگسال بسیار سخت‌تر و گران‌تر است.

امید پاریاب در ادامه گفت: دکور این نمایش برای عروسک سایه‌ای طراحی شده است و تمام صحنه نمایش سفید است. فضای طراحی شده یک حیاط خانه است در این نمایش به خوبی با نورپردازی سالن هنرسرای خورشید به رنگ سفید به نمایش گذاشته شده است.

نمایش زنده عروسکی «اولین بازی» خاطرنشان کرد: هنرسرای خورشید یکی از بهترین سالن‌هایی است که نورپردازی مناسبی دارد و به همین دلیل برای نمایش‌های عروسکی و سایه‌ای مورد استقبال قرار می‌گیرد.

امید پاریاب 36 ساله تئاتر را از سال 1376 با اصغر خلیلی اغاز کرده است و از سال 1385 به کارگردانی و اجرای نمایش عروسکی روی آورده است. او اعتقاد دارد به اندازه کافی به تئاتر عروسکی پرداخته نشده و در اصفهان تنها یک کارگاه عروسکی وجود دارد که آن هم توسط آقای شفیعی در تالار هنر مدیریت می‌شود. تئاتر عروسکی جذابیت خود را دارد و اگر راه اندازی شود با استقبال خوبی روبروست.

 

عروسک گردان‌های نمایش زنده «اولین بازی» محمدرضا ایروانی، مجید بیژنی، مهدی یزدانی، افسانه شیشه گر، محمدعلی فاتحی، بیتا صدرالدین، محسن طیاری، صبا امین الرعایا، حسام الدین حسامی و بازی دهندگان سایه در این نمایش محمد دویده، امین رفاهت و رویا جعفری هستند. آهنگسازی این نمایش توسط پویا فرهنگ‌پژوه انجام شده است. راضیه خسروی عهده‌دار ساخت عروسک بوده و منشی صحنه است و مهدی یزدانی دستیار کارگردان نمایش «اولین بازی» محسوب می‌شود.

نمایش «اولین بازی» از سوی دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تا ۳۰ آبان به جز روزهای ۲۵ و ۲۶ ساعت ۱۸ در هنرسرای خورشید اجرا می شود. گفتنی است این نمایش صبح‌ها از ساعت 8 تا 12 آماده اجرا برای دانش‌آموزان و مدارس خواهد بود.

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار